נדחתה בקשת הממשלה להמשיך ולהסתייע באיכוני השב"כ

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ צבי האוזר: "בהינתן שהיקף התחלואה בקורונה ירד משמעותית, ושאיכוני השב"כ מופעלים על פחות מ-15% מהחולים המאומתים, אין בהמשך האיכונים משום תרומה מהותית במאבק במגפה"

ח"כ צבי האוזר, יו"ר ועדת חוץ וביטחון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
ח"כ צבי האוזר, יו"ר ועדת חוץ וביטחון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

מליאת ועדת חוץ וביטחון, בראשות ח"כ צבי האוזר, החליטה לא לאשר את בקשת הממשלה להמשיך ולהסתייע באיכוני השב"כ. משמעות הדבר היא שהסמכות של הממשלה להסתייע בכלי השב"כ תפקע בתוך 24 שעות, אלא אם הממשלה תגיש לאלתר בקשה נוספת. ארבעה חברי כנסת הצביעו נגד ההיתר, ובהם האוזר עצמו ושלושה חברי אופוזיציה. שלושה חברים מהקואליציה תמכו.

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ צבי האוזר, מסר: "איכוני השב"כ תורמים היום תרומה זניחה לצמצום המגפה. בהינתן שהיקף התחלואה ירד משמעותית, ושאיכוני השב"כ מופעלים על פחות מ-15% מהחולים המאומתים, אין בהמשך האיכונים משום תרומה מהותית במאבק במגפת הקורונה. במקרה שהתחלואה תעלה, יכולה הממשלה בכל רגע נתון להחליט על חידוש האיכונים, והוועדה תדון בבקשה לאור השינוי בנתונים, ככל שיהיו".

השימוש בכלי איכוני השב"כ עורר ביקורת רבה בשל החשש מפגיעה בפרטיות והכנסת שירות הביטחון הכללי למעקב אחר אזרחים, מחוץ לתחום סמכותו לשמירה על ביטחון המדינה. ההיתר לשימוש בכלי זה ניתן בכל פעם לתקופה קצובה, וכעת החליט האוזר כי לאור נתוני תחלואה היורדים בשל החיסונים, אין הצדקה לשימוש בו.

כעת ממונית רק המשטרה על האכיפה על מחויבי בידוד, לרבות הבאים מחו"ל, והיא עושה כן באמצעות בדיקות חלקיות ומדגמיות בבתי המבודדים. 

כזכור, לאחר פסק הדין של בג"ץ בנושא, קבעה הממשלה כי הסמכת השב"כ מוגבלת רק לאותם מקרים שבהם חולה מאומת לא דיווח בחקירה האפידמיולוגית על אף אדם שבא עימו במגע קרוב ("אפס מגעים"), או שלא ניתן היה ליצור קשר עם החולה המאומת או לערוך לו חקירה אפידמיולוגית מסיבה אחרת.

כמו כן, הממשלה קבעה כי תימשך ההסתייעות בשב"כ כל עוד מתקיימים מספר תנאים במצטבר: מספר החולים החדשים בממוצע ליום לא ירד מסך של 1,000 חולים ביום, במשך שלושה שבועות; ובנוסף היקף החולים שאותרו בלעדית על-ידי השב"כ לא פחת מ-5% מכלל החולים שאובחנו בתקופה זו, בעת שהיקף התחלואה יציב.

עו"ד טליה אגמון, המשנה ליועמ"ש משרד הבריאות, ציינה בפני ועדת החוץ והביטחון כי בהתאם להערות הוועדה בדיון הקודם, אימצה הממשלה ב-21.03.21 קריטריון נוסף, הנוגע לחולים הקשים: ההסמכה תימשך כל עוד שיעור החולים הקשים החדשים לא ירד מ-0.5% ממספר החולים החדשים בשבוע, במשך שלושה שבועות.

ח"כ אבי דיכטר אמר בתום ההצבעה: "משרד הבריאות סיפק לוועדה נתונים על כמה חולים ומתים נמנעו בינואר ובפברואר בזכות איכוני השב"כ - 210 מתים ו-570 חולים קשים, ואי-אפשר לזלזל בזה. ככה זה כשפוליטיקה זולה מאפילה על שיקולים מקצועיים". הוא הוסיף עקיצה - שלושה מארבעת חברי הכנסת שהתנגדו להארכת השימוש באמצעי השב"כ לא יהיו בכנסת הבאה.