בית המשפט: אורן קובי יישאר במעצר עד לסיום משפטו

השופטת: "התחכום במעשיו, שנעברו תוך כדי חקירה בתיק אחר, הנועזות, המניע הכלכלי, לרבות סכומי הכסף האדירים שקיבל במרמה – מעשים אשר ליוו באיומים, סחיטות ואלימות – מהווים אינדיקציה למסוכנותו" • עדת המדינה נגד קובי: "הפכתי לסמרטוט שלו"

אורן קובי / צילום: שלומי יוסף
אורן קובי / צילום: שלומי יוסף

ארבעה חודשים לאחר שהוגש כתב האישום השני נגד יזם הנדל"ן אורן קובי המייחס לו הונאת נושים, בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי קובי יישאר במעצר עד לסיום המשפט נגדו, ודחה את בקשתו להשתחרר למעצר בית.

"התחכום במעשיו של המשיב, שנעברו תוך כדי חקירה בתיק אחר בעבירות דומות רחבות-היקף, הנועזות, המניע הכלכלי, לרבות סכומי הכסף האדירים אותם קיבל במרמה - מעשים אשר ליוו באיומים, סחיטות ואלימות - מהווים במקובץ אינדיקציה למסוכנות", קבעה השופטת מעיין בן ארי. 

החלטת המעצר חושפת את עדויות עדת המדינה ואת היחסים המורכבים שניהל איתה קובי מבחינה זוגית ועסקית. עורך דינו של קובי תיאר את הקשר כ"קשר אינטימי ועסקי מורכב של אנשים שהיו אימפולסיביים". 

"הפכתי לסמרטוט של אורן קובי" 

הפרקליטות טוענת בכתב האישום כי קובי הקים מערך חברות תחת שמה של העדה על-מנת להסוות את שליטתו בזמן שהיה בהליכי פשיטת רגל, זאת על-מנת להסתיר מנושיו מחזור הכנסות של כ-72 מיליון שקל במהלך השנים 2017-2020. בשל הסתרה זו נטען כי קיבל במרמה מחילת חובות והסדר נושים בסכום של 33 מיליון שקל. קובי גם נאשם כי תקף את העדה, סחט אותה באיומים כאשר התנגדה לאופן הניהול ואיים להפיץ סרטון אינטימי שלה.

"לאורך כל הדרך זה היה משולב באהבה שהיא חולנית, חיזורים, פינוקים, מצד שני איומים, אלימות וקללות - ככה היה לאורך שלוש שנים", כך תיארה עדת המדינה את יחסיה עם קובי.

באשר לחלקה בניהול החברות העידה העדה במשטרה כי הייתה "בורג קטן במערכת, נוצלתי על-ידו, הותקפתי, אויימתי, הוא השתלט לי על החיים ועל הנפש ועל המוח, ואני בטוחה שגם אתם יודעים היטב שאני הייתי פה קוף".

"אורן איים עליי כל הזמן שאני אקרוס, אני אהיה פושטת רגל ובכלא, ואני אהיה ענבל אור הבאה אם לא אעשה מה שהוא אומר לי, ואני פחדתי ושיתפתי פעולה", אמרה.

לדבריה, "מעל ל-3 שנים שאני הפכתי להיות בובה וסמרטוט של אורן קובי. אני אולצתי באיומים, באלימות פיזית ומניפולציות של אורן וכמה מאנשי המקצוע הקרובים לו, לשמש "'פרונט' של חברות שאורן באופן בלעדי ניהל והחליט מה יהיה בהן ומה ייעשה בהן. 

"בינואר 2017 הוא לקח אותי לעורך דין כדי לפתוח חברה. לא הבנתי מה זה לפתוח חברה, ולא הבנתי מה המשמעויות, ואורן אמר לי שהכול בסדר".

עוד הוסיפה העדה: "אני זוכרת ששאלתי בפגישה למה הוא לא רושם את החברה על שמו, ואורן אמר לי שזה טכני, ושעוד כמה חודשים הוא יוכל להחזיק בחברה.

"כל הזמן הוא איים עליי שאם לא אעשה מה שהוא אומר, כל החברה רשומה על שמי, ואני אתן את הדין מול רשויות המס ומול הבנקים ומול הרוכשים, כי הוא לא רשום על כלום בחברה". 

"תחתמי על הפרוטוקול המסריח" 

בעדותה במשטרה של עדת המדינה תומכות התכתבויות בוואטסאפ, בהן נכתב בין היתר: "את תחתמי על הפרוטוקול המסריח הזה שיעביר להם את הכסף. תקשיבי טוב, הכסף הזה לא עובר... אני לוקח לך את הפנים, ואני שורף לך אותם".

חומר החקירה כולל שורת עדויות התומכות בגרסת עדת המדינה: מנהל תחום השקעות בבנק מזרחי טפחות מסר בחקירת המשטרה כי קובי הציג את עצמו כבעלים של כל החשבונות והחברות של עדת המדינה, ואמר כי היא רק "קוף". מנהלת חשבונות בחברה תיארה כי קובי שלט בכספים והשתמש ביוזר של העדה. מנהלות חשבונות נוספות שנחקרו מסרו אף הן כי קובי היה זה ששלט בחברות.

לצד זאת, עורך דין שעבד עם העדה תיאר במשטרה כי האחרונה שלטה בחברות, אך קובי איים עליו להעביר כספים לעדה. השופטת קבעה ביחס לעדותו של עורך הדין כי קיימים בה סתירות ופערים שיתבררו בהליך ההוכחות.

בחקירה במשטרה טען קובי כי העדה מאוהבת בו, וכי הוא לא היה מעוניין בקשר עמה. לגבי חלקו בניהול החברות טען קובי כי עזר לחברה וסיפק לה שירות של "לידים" - "שזה בעצם אנשים שמתעניינים בלקנות קרקעות, ואני מעביר לה אותם".

לצד זאת, בחלק מהחקירות הודה קובי כי החברה היא שלו, וכי העדה נרשמה כבעלת המניות, כי לא יכול היה להיות רשום משפטית בגלל "עניין עסקי של קריסה כלכלית".

קובי הקים בשנת 2012 את קבוצת "אדמה" שעסקה בהשקעות בנדל"ן חקלאי. בשנת 2016 החברה קרסה, וקובי נכנס להליכי פשיטת רגל ופירוק, ונושיו תבעו ממנו ומהחברות כ- 244 מיליון שקל. 

רווחים של כ-2.8 מיליון שקל

בינואר 2020 הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד קובי בגין ביצוע עבירות מרמה, הלבנת הון ועבירות מס. בכתב האישום הנוכחי, שהוגש בנובמבר 2020, נטען כי בעת שהיה בהליכי חקירה, הקים קובי את מערך החברות ורימה את הנושים ואת מוסדות המדינה, בכך שהסווה את פעילותו על-מנת לעקוף את המגבלות שהוטלו עליו בשל הליכי פשיטת הרגל והפירוק.

השופטת קבעה כי "הוכחת המרמה בהיקפה הנטען אינה חפה מקשיים עובדתיים ומשפטיים שדינן להתברר בהליך העיקרי, לרבות המשמעות של הסדר הנושים ועם מי הוא מיטיב", וקבעה כי "קיימת אפשרות סבירה בהחלט שסך הרווחים של החברות שהיו לכאורה בשליטת קובי היה כ-2.8 מיליון שקל, אם לא נמוך מסכום זה".

למרות קביעות אלה החליטה השופטת בן ארי כי קובי יישאר במעצר עד לסיום משפטו, מאחר שקיימות ראיות שהוא הסתיר את עצמו כבעלים של הפעילות הלגיטימית של מערך החברות, ולאור מסוכנותו וחשש להשפעה על עדים.

קובי יוצג על-ידי עורכי הדין רצון דרחי, שרון זלינגר ומתן מיטל. את התיק מנהלים עורכי הדין אלעד ברק ואיתי פרוסט, ראש הצוות הכלכלי בפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי). 

*** חזקת החפות: אורן קובי לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.