בחירות 2021 | פרשנות

גפני נגד ליצמן ולהפך: שאלת התמיכה בנתניהו קורעת לגזרים את יהדות התורה

יהדות התורה, ששבעת המנדטים שלה מורכבים מכמה וכמה סיעות, מסתבכת סביב שאלת התמיכה בנתניהו • גפני, שמייצג 4 מנדטים, עדיין זועם על רה"מ שעודד חרדים שכעסו על יהדות התורה להצביע לסמוטריץ', ובינתיים שני ח"כים מאגודת ישראל מציגים תמיכה בנתניהו

ח"כ משה גפני / צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
ח"כ משה גפני / צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

בזמן שכל המפלגות מכריזות על מועמדם לראשות הממשלה ומנסות להניע אחרים לעשות כן,  יהדות התורה שומרת על שקט, אך הוא שקט מדומה. בתוך המפלגה שבנויה מכמה וכמה סיעות, יש קרבות בין היו"ר משה גפני מסיעת דגל התורה, המייצג ארבעה מנדטים, לבין יעקב ליצמן המייצג מנדט אחד של הסיעה המרכזית (חסידות גור) ומאיר פרוש המייצג מנדט אחד מסיעת 'שלומי אמונים' סביב השאלה האם להודיע על תמיכה בנתניהו אצל הנשיא.

אצל סיעת ש"ס המצב פשוט יותר: יש יו"ר אחד, והוא קבע כי ש"ס תמליץ על נתניהו.  בהודעה שפרסם דרעי נאמר, כי ש"ס "תמליץ על בנימין נתניהו כראש הממשלה כפי שהתחייבה במערכת הבחירות". ושהיא "קוראת לכל מפלגות הימין, בעיקר לימינה ולתקווה חדשה, להתעלות מעל כל השיקולים האחרים ולהצטרף לממשלת ימין מלא בראשות בנימין נתניהו".

אך אצל יהדות התורה המצב מסובך: גפני עדיין זועם על ראש הממשלה שעודד חרדים שכעסו על יהדות התורה להצביע לסמוטריץ', ועל כן הוא לא ממהר להצהיר תמיכה בנתניהו. בנוסף, גורמים בסביבת גפני טוענים כי "לא נכון להמר על כל הקופה, וצריך לשמור אופציה נוספת שלא תשאיר את החרדים מחוץ לקואליציה חלופית". כמו כן, גפני זועם על אגודת ישראל, כפי שדווח כאן בגלובס, על כך שחלק מחצרות חסידיות לא בדיוק התאמצו לצאת להצביע ליהדות התורה, וחלקן אפילו הצביעו באופן מוצהר לסמוטריץ'.

ייתכן שגפני מנסה גם לסמן את העובדה שמונה ליו"ר ויש בעל הבית חדש במפלגה שעמדתו היא הקובעת ולפעמים אף שונה ממה שהיה בעבר. כך או כך, ההערכה היא שבסופו של דבר גם דגל התורה תמליץ על נתניהו הן בגלל הכרת הטוב והן משום שבצד השני אין אלטרנטיבה, אם כי תעשה זאת בפחות התלהבות מאגודת ישראל.

היום בבוקר בעיתון הבית של ליצמן, 'המודיע' התעלמו מדבריו אמש בכינוס פעילי המפלגה, שם אמר ש"הודענו לציבור לפני הבחירות שנלך עם נתניהו ולכן אין כאן שאלה, יהדות התורה, ומבחינתי אגודת ישראל לפחות תמליץ לנשיא רק על בנימין נתניהו. המטרה שלנו להקים קואליציית ימין למען כלל אזרחי ישראל. כל יתר השמועות בגדר ספינים". מנגד, עיתון 'המבשר' המייצג את ח"כ מאיר פרוש מסיעת 'שלומי אמונים' פרסם הבוקר כי "חשוב לזכור שיהדות התורה וש"ס הצהירו כבר לפני הבחירות כי המועמד המומלץ מבחינתם להרכבת הממשלה הוא נתניהו".

ח"כ השלישי מאגודת ישראל, ישראל אייכלר, כרגע בדממה ולא הגיב על הנושא. חשוב להזכיר כי במוצאי הבחירות ראש הממשלה נתניהו שוחח עם פרוש ואייכלר, שמהווים ציר נפרד באגודת ישראל מליצמן, ובירך אותם על "ההצלחה המשותפת" והבטיח להמשיך יחד בעתיד, השניים בירכו את ראש הממשלה "שיצליח לשמור על יהדותה של המדינה, למרות כל המכשולים מצד מתנגדיה".

יש לציין כי עיתון 'יתד נאמן' המייצג את דגל התורה, הסיעה של גפני, לא מוציא עיתון בחול המועד, כך שכל הדיווחים מצד דגל התורה, מגיעים מדוברים או מ'מקורבים'.

הכותב הוא כתב החוץ של אתר "בחדרי חרדים" ופרשן לענייני חרדים