האם הקורונה בישראל נכחדת? אף יישוב בארץ איננו "אדום"

מקדם ההדבקה היום הוא הנמוך ביותר שנרשם מאז פרוץ המגפה - 0.53 • בסה"כ ישנם בישראל כרגע 8,268 חולי קורונה פעילים • פרופ' דורון גזית מצוות ניטור התחלואה של האוניברסיטה העברית: "הסיכוי לפגוש ברחוב מאומת קורונה שאינו יודע על זה - נמוך מאוד"

בדיקות קורונה / צילום: שלומי יוסף
בדיקות קורונה / צילום: שלומי יוסף

מגפת הקורונה צונחת בחדות: מקדם ההדבקה היום (ג') הוא הנמוך ביותר שנרשם מאז פרוץ המגפה, ועומד על 0.53. ממוצע החולים החדשים הנוספים ביום עומד על 462, כאשר אתמול אומתו רק 356 חולים חדשים. בסך-הכול ישנם בישראל כרגע 8,268 חולי קורונה פעילים. בשורה חיובית נוספת היא שלראשונה, אף יישוב בישראל איננו מוגדר כיישוב "אדום".

התחלואה הדועכת באופן משמעותי בזמן החזרה לשגרה מדביקה את קצב החיסונים. עד כה חוסנו לפחות 87% מבני גילאי ה-50 ומעלה במנת חיסון אחת לפחות, ובסך-הכול חוסנו בישראל יותר מ-5 מיליון בני אדם. מגילאי 20 ומעלה, לפחות 70% מכלל קבוצות הגיל השונות מחוסנות; ובגילאי 16-19 חוסנו מעט יותר מ-50% מקבוצת הגיל. ואכן, חלק ניכר מהמאובחנים בימים האחרונים הם בני נוער וילדים; 40% מהמאובחנים הם בני גילאי 0-19.

למרות שמקדם ההדבקה הוא נתון תנודתי שיכול לעלות בהמשך, אחוז הבדיקות החיוביות עשוי להעיד אף הוא על דעיכת גל הקורונה. אתמול (ב') רק 0.9% מכלל בדיקות הקורונה שנלקחו נמצאו חיוביות. בבתי האבות, בהם שרר לאורך השנה האחרונה סיכון משמעותי, רק 9 דיירים נמצאו נשאים בבדיקות הסקר, מתוך 8816 בדיקות. כלומר, 0.1% התגלו כחיוביים לקורונה.

פרופ' דורון גזית מצוות ניטור התחלואה של האוניברסיטה העברית מביע אופטימיות נוכח הנתונים. בשבוע האחרון נוספו בממוצע כ-25 חולי קורונה חדשים ביום, וגם מספר המתים היומי פחת.

לדברי פרופ' גזית, "מספר הנדבקים היומי, כ-350 מתוך 40,000 בדיקות, עם מקדם הדבקה של כ-0.5, מלמד כי בכל רגע נתון יש בכלל המדינה פחות מ-200 נדבקים שעדיין לא יודעים על זה. חלקם נמצא בבידוד, בגלל מנגנון קטיעת השרשראות, שיעילותו הולכת ועולה ככל שמספר הנדבקים קטן. כלומר, הסיכוי לפגוש ברחוב מאומת קורונה שאינו יודע על זה - נמוך מאוד. זה הנתונים מציינים נקודת זמן חשובה המאפשרת לחשוב על הקלות - במיוחד הפסקת עטיית מסכות במקומות פתוחים ולא צפופים ובמפגשים בין מחוסנים".

בתוך כך, המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות פרסמה מחקר המסכם את הזנים הקיימים בישראל עד כה מפרוץ המגפה. בין הממצאים נמצא וריאנט ישראלי, שאינו שכיח ואינו בעל משמעות קלינית או אפידמיולוגית, ואינו קשור או גורם להדבקה נרחבת, תחלואה קשה או השפעה על יעילות החיסון.

הווריאנט הישראלי מופיע בדגימות מחודש יולי, אך הולך ונעלם, והעדויות אליו מתמעטות. הוריאנט הבריטי הוא הדומיננטי בתחלואה ומופיע מפברואר 2021 במעל 90% מהרצפים בישראל.

למרות שעד כה לא נמצאו וריאנטים עמידים בפני החיסון, במרכז המידע והידע של אמ"ן ממשיכים להגדיר את עניין הווריאנטים כ"סוגיה מרכזית הדורשת ניהול סיכונים ביחס להגעת וריאנטים מחו"ל לישראל".