מנכ"ל רוש פארמה: "הטיפולים הטובים ביותר לסרטן לא נגישים היום לחולים"

לפי הערכה של ענקית התרופות, 75% מחולי הסרטן בעולם המפותח אינם מקבלים את סל הבדיקות הטוב ביותר שקיים בשוק • מנכ"ל רוש פארמה, ביל אנדרסון, מעוניין לשנות את המצב הזה באמצעות פיתוח בדיקות מתוחכמות וכלים דיגיטליים שינגישו אותן

ניסוי בריצוף גנטי במעבדות רוש. מחפשים מאפיינים גנטיים של גידולים / צילום: חברת רוש
ניסוי בריצוף גנטי במעבדות רוש. מחפשים מאפיינים גנטיים של גידולים / צילום: חברת רוש

השנה למדנו שחברות התרופות מסוגלות לפתור בעיות רפואיות סבוכות במהירות, אולם לא תמיד כשיש התקדמות מדעית היא מגיעה אל כל העולם באותו זמן. ואם זה נכון לקורונה, זה ודאי נכון לחידושים מדעיים בתחומים אחרים, שבהם עשויים לחלוף עשרות שנים עד שהם יחלחלו. לא פעם חולים שניתן היה להאריך את חייהם נפטרים בלי שהיו מודעים לקיומו של הטיפול או בעלי יכולת לשלם עליו.

"היום יותר מדי טיפולים אינם נגישים או שאינם במחיר נגיש, או שהטיפול אינו מאפשר איכות חיים", מודה מנכ"ל רוש פארמה ביל אנדרסון, מספר שתיים בחברה, אחרי מנכ"ל קבוצת רוש ד"ר סברין שוואן. "כל מי שמתמודד עם מחלה מורכבת בטח יודע על מה אני מדבר. העלויות גבוהות, התמריצים לשימוש בתרופות לא מתואמים עם הערך שהן נותנות והחולים לא באמת נמצאים במרכז".

ביל אנדרסון, מנכ"ל רוש פארמה / צילום: חברת רוש
 ביל אנדרסון, מנכ"ל רוש פארמה / צילום: חברת רוש

"טיפול מותאם גנטית מחלחל לאט"

ניתן למנות חמש סיבות לחוסר נגישות לתרופות: העדר גישה לרופאים הנכונים שייתנו את האבחנה הנכונה; העדר מודעות של חולים ורופאים לטיפול; העדר כסף לשלם על הטיפול המתאים; משטר טיפולים מורכב עד שמטופלים אינם מסוגלים להתמיד בו; וחוסר מודעות או העדר גישה לבדיקות שימקדו מטופלים בטיפול המתאים ביותר.

הסיבה האחרונה מעניינת מאוד את ראש, כחברה הגדולה בעולם המשלבת בין פיצוח תרופות לאבחון מתקדם. רוש היא הבעלים של חברת פאונדיישן, המפתחת בדיקות ריצוף גנטי שנועדו לאבחן את המאפיינים הגנטיים של גידולים סרטניים וכך להתאים טוב יותר את הטיפול.

אלא שמדינות מאשרות לאט בדיקות לאבחון גנטי של סרטן. לפאונדיישן לבדה יש היום אפשרות לבדוק 95 גנים כאלה, אבל ביטוחים פרטיים וממשלתיים לרוב מאשרים בדיקות רק של התרופות שכבר מאושרות אצלם, והם מאשרים בדיקות שיעילותן כבר הוכחה בהרחבה, מה שקשה לעשות כשלא מוצאים את החולים הנכונים. רוש מעריכה שכ-75% מחולי הסרטן בעולם המפותח אינם מקבלים את סל הבדיקות הטוב ביותר ולכן גם לא את הטיפול הטוב ביותר.

כעת, רוש מעוניינת להוסיף לרעיון המוכר של תרופות סרטן מותאמות אישית פעילות דיגיטלית, באמצעות שותפויות. אנדרסון מספר שלפני כמה שנים כינסה רוש קבוצה של רופאים, מנהלי מרכזים רפואיים ואנשי הון סיכון. "הם אמרו לנו שבתי החולים רוצים לתת פתרון מלא לחולים שלהם, שכולל בדיקות, תרופות ותמיכה באמצעות מערכות דיגיטליות, אבל בעוד שבית חולים יכול לתת פתרון נקודתי לחולים שלו, חברת תרופות יכולה לתת את זה לכל החולים במחלה מסוימת במקביל".

זה היה הרגע, אומר אנדרסון, שבו הוא הבין שרוש כבר לא יכולה לספק פתרון ברמת המוצר הבודד.

הכרנו את הרפואה המותאמת אישית בסרטן. מה הצעד הבא?
"הרפואה המותאמת אישית של העתיד תהיה להזין למערכת בינה מלאכותית את כל המאפיינים של המחלה הספציפית - התסמינים הייחודיים של החולה, דפוסי ההתקפים, הסמנים הביולוגיים והגנטיקה האישית שלו - ולראות אילו טיפולים ניתנו לחולים בדיוק כמוהו, ומה הייתה יעילותם. זהו אחד התחומים העיקריים שבהם החברה מחפשת היום שיתופי פעולה, וגם נפתח יכולות כאלה בעצמנו. לכך יתווסף הניטור היומיומי, שיעיד למשל על כך שהתקף מתקרב".

לדברי אנדרסון, הבסיס לשינוי יהיה דיגיטציה של כל הרשומות הרפואיות האישיות. בארה"ב, כמו בישראל, זה כבר קרה, אבל לא באירופה. "אם יהיה לעולם הרפואי את כל המידע מאירופה, זה ייתן עוד דחיפה ענקית קדימה. המידע האירופי מביא גיוון בסוגי החולים ודרכי הטיפול, ומאפשר להוסיף המון ליכולת שלנו להסיק מחולה אחד לאחר שמאוד דומה לו. גילינו שאנשים מוכנים להתגמש לגבי הפרטיות ובלבד שייעשה במידע שלהם שימוש שמועיל להם".

"חדשנות מורידה עלויות"

אחד ממקורות ההכנסה המשמעותיים של רוש בשנים האחרונות הוא תרופות ביולוגיות (תרופות מבוססות חלבונים המיוצרות בתאים חיים), בעיקר לסרטן ולמחלות אוטואימוניות, אלא שבשנה האחרונה ההכנסה הזאת נפגעה חזק מביוסימילרז, מוצרי חיקוי לתרופות ביולוגיות. כך, התרופות הביולוגיות הרצפטין, אווסטין וריטוקסן, שהיו אחראיות ל-40% מהכנסות החברה ב-2019, היו רק 29% ממנה ב-2020.

עם פרסום דוחות החברה, אמר אנדרסון שהפגיעה מצד מוצרי הביוסימלרז הגשימה את "הגרוע מבין התרחישים שהתכוננו אליהם". בראיון הוא דווקא נשמע רגוע. "מעולם לא חשבנו שלתרופות הביולוגיות מגיע מונופול נצחי. יש לנו בלעדיות של 7-20 שנה, ואת מה שאנחנו מרוויחים בתקופה הזו אנחנו משקיעים בפיתוח המוצר החדש הבא".
נשיא ארה"ב ג’ו ביידן, כמו קודמו דונלד טראמפ דיברו על הצורך להוריד את מחירי התרופות.

"אני חושב שחברות ביטוח וממשלות בכל העולם מבינות שאינובציה בתרופות בסופו של דבר מורידה עלויות, כי המוצרים החדשים הם לרוב הכי יעילים. אם מישהו יחשוב לפגוע באקוסיסטם של חדשנות התרופות, זה סימן שהוא לא חושב קדימה. תרופות חדשניות הן אחוזים בודדים מההוצאה הלאומית על בריאות, לצד תרופות גנריות, אשפוזים, ציוד רפואי, אובדן ימי עבודה. אני חושב שהרגולטורים מבינים את זה".

מוצרים דיגיטליים תוצרת הארץ

לחברת רוש יש כמה פרויקטים ייחודיים בתחום הבריאות הדיגיטלית בישראל. אחד מהם הוא פלטפורמה לניהול מחלה עבור חולי ניוון רשתית, המאפשרת לשמור את המידע הרפואי ולבצע בו אנליזות מיידיות.

"זוהי יוזמה של רוש ישראל שפיתחנו עם חברת סטארט-אפ ובתמיכה של רוש הגלובלית", מספר מנכ"ל רוש ישראל אבי דנציגר. "אולי גם מדינות אחרות יצטרפו". כרגע, ככל הידוע לדנציגר, ישראל היא המדינה היחידה שבה סניף של רוש פיתח מוצר כזה בעצמו. "אנחנו עצמאיים בזה, והמטרה שלנו היא לרתום מדינות נוספות להיות כמונו".

מוצר נוסף שפותח כאן הוא כלי "ניווט אישי" בתוך הסבך הבירוקרטי הרפואי עבור חולות סרטן שד. "זכינו בתחרות של הכללית יחד עם צוות של הקופה בפיתוח המוצר הזה", הוא מספר.

קבוצת רוש

חברת בריאות רב-לאומית שהמטה שלה בבאזל, שווייץ, ופועלת בשתי חטיבות: פארמה ודיאגנוסטיקה ● מאז מרץ 2008 מנכ"ל הקבוצה הוא סוורין שוואן. מנכ"ל רוש פארמה הוא ביל אנדרסון ● ב-2020 הכניסה הקבוצה כ-60 מיליארד דולר ● בחברה מועסקים כ-100 אלף עובדים