"הנשיא האפידמיולוג": מקרון מנסה להוביל מדיניות עצמאית במאבק נגד הקורונה

נשיא צרפת מקדם מדיניות עצמאית שמטרתה להימנע מצעדי סגר נוקשים ושמירה על פגיעה מינימלית בכלכלה ובאורח החיים במדינה

נשיא צרפת עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, Ludovic Marin
נשיא צרפת עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, Ludovic Marin

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, מנסה בחודשים האחרונים לגבש מדיניות עצמאית למאבק במגפת הקורונה שהוא מכנה בשם "הדרך השלישית". מטרתה של התוכנית היא להימנע מצעדי סגר נוקשים כפי שאומצו בגרמניה או בבריטניה, ולאפשר חיים נורמליים יחסית, פגיעה מינימלית בכלכלה ובמיוחד שמירת בתי הספר והגנים פתוחים.

מקרון נסמך על שימוש רב בבדיקות מהירות בקרב האוכלוסייה, על עוצר לילי שנאכף ביסודיות יחסית ועל פי הדיווחים, גם אינו מהסס לצעוק על יועציו המדעיים, שדוחפים כבר שבועות ארוכים להחמיר את ההגבלות כדי למנוע התפשטות נוספת של המגפה. הוא מתעדכן לבדו ב"טוויטר" במחקרים האחרונים, דיווחו מקורביו.

הרופאים מתחננים

כעת מגיע רגע האמת. אחרי שצרפת הצליחה לשמור במשך שלושה חודשים על מספר חולים יציב אך גבוה של כ־15־20 אלף ביום, הגל השלישי איתו היא מתמודדת החל לעלות בחדות. בימים האחרונים נרשם ממוצע של 35 אלף מקרים ביום בצרפת, הנתונים הגבוהים ביותר מאז נובמבר, שנבלמו אז רק בעזרת סגר הדוק שכלל איסור על יציאה מהבית. מחלקות הטיפול הנמרץ בבתי החולים שוב מתפקעות מחולים, ורופאים פרסמו מכתב המתחנן בפני מקרון להורות על סגר, אם אינו רוצה שיבצעו "טריאז'" ויחליטו במי לטפל ובמי לא.

עד כה הגישה של מקרון עקשנית. "לפי מקורביו, הנשיא הגיע לרמת מומחיות אפידמיולוגית כה גבוהה עד שאינו זקוק יותר לעצות של המומחים", כתב ה"לה־מונד" השבוע, "אבל הסכנה היא שהוא יהפוך למטרה לביקורת, בעוד המצב הבריאותי מידרדר במהירות".

יהיה מה שיהיה, נראה שמקרון מוכן לקחת סיכון פוליטי ואישי, שללא ספק ישפיע על עתידו בבחירות שצפויות להתקיים בשנה הבאה. הוא שם דגש על חיסון האוכלוסייה הסקפטית ברובה, ועד כה הצליחה צרפת להשוות את הממוצע האירופי של 10 מנות חיסון ל־100 תושבים.

"לא מרגיש אשם"

"צדקנו כשהחלטנו לא להטיל סגר על צרפת בינואר, משום שראינו שהתסריט של התפוצצות במספר המקרים לא התרחש", אמר מקרון השבוע. "אני יכול לומר לכם שמבחינתי, אין לי סיבה להרגיש אשם". אך המספרים כעת אינם מבשרים טובות.

ההתפוצצות שלא התרחשה בינואר, כך נראה, מתרחשת בימים אלה. במיוחד בולטת ההתפרצות בבתי הספר בפריז, שבהם שיעור התחלואה מגיע ל־800 מקרים ל־100 אלף תלמידים בשבוע. מספר המתים היומי עלה לממוצע של 330. מספר המאושפזים בטיפול נמרץ עבר את זה שנרשם בנובמבר. צרפת עקפה את בריטניה במספר החולים הרב ביותר באירופה (4.5 מיליון, מקום רביעי בעולם) ו־95 אלף צרפתים כבר מתו מהמחלה.

מקרון צפוי לנאום שוב השבוע בפני האומה. בעבר הוא השתמש בנאומים אלה כדי להכריז על סגר. "עד כה שום דבר לא הוכרע", אמר אתמול מקרון. על רקע האופי האישי שהעניק למאבק בקורונה, תושבי צרפת וכלי התקשורת המקומיים תוהים אם מקרון לא מערב שיקולי אגו במאבק במגפה, ואם לא איבד את הקשר עם יועציו המדעיים.