דברי ריבלין מעוררים סערה; הליכוד: "אסור לו להיות שחקן פוליטי"

הנשיא ריבלין אמר היום כי יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על המועמד בעל הסיכוי הגבוה ביותר - ועורר חילופי מהלומות מילוליים • הליכוד: "הנשיא לא קובע את תוצאות הבחירות" • סער: "התקפה פרועה של הליכוד על נשיא המדינה" • גנץ: "אין מוסד ממלכתי שנתניהו ושותפיו לפשע לא ירמסו"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין / צילום: איל יצהר
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין / צילום: איל יצהר

חילופי מהלומות מילוליים בעקבות דברי נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין כי יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על המועמד בעל הסיכוי הגבוה ביותר.

דובר הליכוד פרסם הודעה מטעם יו"ר הכנסת יריב לוין, שר האנרגיה יובל שטייניץ והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, לפיה "הנשיא לא קובע את תוצאות הבחירות! אסור לו להיות שחקן פוליטי. מאז הקמת המדינה כל נשיאי ישראל נתנו את ההזדמנות הראשונה להרכבת הממשלה למועמד שקיבל את מספר הממליצים הגדול ביותר, וכך צריך להיות גם הפעם".

בית הנשיא הגיב בחשבון הטוויטר וכתב: "הדברים שהופנו כלפי הנשיא על-ידי שרים ויו"ר הכנסת אינם מוסיפים כבוד לאומרם, ומוטב היה להם שלא ייאמרו. כפי שאמר לפני שעה קלה נשיא המדינה, השיקול המרכזי שינחה אותו בבחירת המועמד עליו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, הוא סיכוייו של המועמד להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. כך עשו כל נשיאי ישראל לדורותיהם, וכך פעל הנשיא בכל מערכות הבחירות הקודמות". 

השיח הזה גרר תגובות נוספות. גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה, גינה גם הוא ומסר: "‏ההתקפה הפרועה של הליכוד על נשיא המדינה, ימים לפני החלטתו לפי סמכותו הקבועה בחוק, היא שלב נוסף במערכה שמנהל בנימין נתניהו נגד כל סמלי וסממני הממלכתיות. נתניהו מעוניין בשלטון מוחלט ונצחי תוך רמיסת כל מערכות המדינה. הגיע הזמן שיזוז הצידה ויאפשר לישראל לחזור לעצמה".

יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד, הצטרף ומסר: "‏התקפת הליכוד על נשיא המדינה היא הוכחה נוספת שיש שתי אפשרויות: או המשך שלטונו של נתניהו והתקפה פרועה על מוסדות המדינה - או הצטרפות לגוש השינוי והחלפת השלטון".

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, מסר: "אין מוסד ממלכתי שראש הממשלה ושותפיו לפשע לא ירמסו - מה שהתחיל במשטרה, נמשך בפרקליטות ובבית המשפט העליון, מגיע עכשיו גם לנשיא המדינה. הנשיא ריבלין, כפי שעשית תמיד, המשך לבצע את תפקידך ביושר, בהגינות ובאופן ממלכתי, תוך שאתה שוקל את כל השיקולים בהטלת המנדט, בדיוק כפי שמורה לך החוק".

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, פשוט כיוון את הנשיא לנתניהו. לדבריו, "אני בטוח שמכל המועמדים, רק לבנימין נתניהו יש אפשרות להקים ממשלת ימין יציבה. לאף מועמד אחר אין אפשרות להקים ממשלה, ולכן אני בטוח שנשיא המדינה ראובן ריבלין ייתן את המנדט להרכבת הממשלה לנתניהו, כדי שיפעל להקמת ממשלה יציבה".

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד, המוכר בבוטות שלו ובהגנתו המוחלטת על נתניהו, הגדיל לעשות ודרש מהנשיא ריבלין לפסול את עצמו. לדברי קרעי, "קשריו האישיים וחובו של הנשיא לגדעון סער, משימתו של האחרון להפלת נתניהו, יחד עם איבתו של הנשיא למועמד בעל הסיכוי הגבוה ביותר, נתניהו, שהוכחה בפעם הקודמת כשסירב להטיל עליו את המלאכה, ולמרות הכול הצליח בסופו של תהליך- מחייבים את הנשיא להעביר את תפקיד הטלת הרכבת הממשלה על הבא בתור לפי החוק".

בפועל החוק מאפשר לנשיא המדינה מרווח שיקול-דעת לא קטן, וריבלין ייאלץ להשתמש בו, כפי שאולץ לעשות במהלך המשבר הפוליטי שלוש פעמים במהלך השנתיים האחרונות. ריבלין בזמנו לקח לעצמו גם סוג של תפקיד מתווך, כשהתיקו הפוליטי בין הליכוד לכחול לבן נראה מובהק.