תן ביס | ניתוח

משלוח חינם, עם כוכבית: דוחות החברה האם חושפים טפח משיטות העבודה של תן ביס

הדוחות השנתיים של ג'אסט איט טייק אוואי, שמחזיקה בתן ביס, מגלים איך נראית צמיחה של עשרות אחוזים בשנה • על הדרך למדנו כמה משלמות מסעדות כדי ליהנות משירותי המשלוחים וכמה משלמים הצרכנים • החברה רשמה לראשונה הכנסות מדמי משלוח במספר מדינות. מתי זה יקרה בישראל?

שליח של תן ביס / צילום: שלומי יוסף
שליח של תן ביס / צילום: שלומי יוסף

שנת 2020 תהיה זכורה כשנה קשה, אכזרית ומאתגרת שהביאה למיליוני מתים ופגעה בעסקים רבים ברחבי העולם. היא תהיה זכורה גם כשנת משלוחי האוכל, או ליתר דיוק השנה שבה הם הפכו לחלק משמעותי בחיי התושבים בערים הגדולות בעולם. כשרחובות בערים מרכזיות תועדו ריקים ונטושים תחת הסגרים שנראו כמציאות אפוקליפטית, היחידים שהמשיכו לנוע בהם, תוך שהם מסכנים את עצמם, היו השליחים במדים.

הדוחות של חברת משלוחי האוכל שמחזיקה בתן ביס -  ג'אסט איט טייק אוואי - חושפים לא רק את הזינוק האדיר בהכנסות, אלא גם כי 2020 הייתה השנה הראשונה שבה החברה נהנתה מהכנסות מדמי משלוח, הודות לכך שהתחילה לגבות תשלום עבור משלוחים בשורה של מדינות (בישראל היא עדיין נמנעת מכך), תוך שהיא מגלה כמה שילמו המסעדות בשנת הקורונה כדי לזכות במקום בולט באפליקציות שלה.

המיזוגים יצרו ענקית משלוחים גלובלית

חברת משלוחי האוכל תן ביס, שצמחה והתבססה כאן עוד הרבה לפני שמישהו בישראל בכלל חלם על השם "וולט", היא כבר מזמן לא חברה ישראלית, אלא חלק מקונצרן בינלאומי ענק. הקונצרן הזה מורכב ממיזוג של שחקניות גדולות בשווקים שהן פועלות. מדובר בטייק אוואי ההולנדית, שרכשה את תן ביס לפני קרוב לשלוש שנים ב-135 מיליון אירו, אשר התמזגה לפני כשנה עם ענקית המשלוחים ג'אסט איט, בתמורה ל-7.4 מיליארד אירו. הדבר הפך את תן ביס לשחקנית קטנה ביחס ליתר המדינות בהן פועלת החברה האם.

ביוני שעבר הצהירה ג'אסט איט טייק אוואי על מיזוג צפוי נוסף, הפעם עם ענקית המשלוחים Grubhub, שממתינה לאישורי רגולציה בבריטניה. ככל שיושלם, מיזוג זה יהפוך אותה לשחקנית הגדולה בעולם בתחום. החברה מעריכה כי השלמת המיזוג תושלם במחצית הראשונה של 2021.

 
  

הכנסות של ג'אסט איט טייק אוואי הסתכמו ב-2020 בעלייה חדה של 54% לסך של 2.4 מיליארד אירו. "זו הייתה שנה יוצאת דופן", סיכם מנכ"ל החברה ייטסה חרון, "שהעניקה רוח גבית לעסקים שלנו". הוא הוסיף כי במחצית השנייה של השנה החברה הגדילה את ההשקעות שלה באופן משמעותי, "כשאנו בונים את מעמדנו כשאחת מחברות משלוחים האוכל הגדולות בעולם, ואנו מצפים להאצה נוספת בצמיחת ההזמנות שלנו ב-2021".

והמספרים הללו אכן מדהימים: ב-2020 סיפקה 588 מיליון הזמנות, המייצגות גידול של 42% לעומת 2019. נתח הפעילות של המשלוחים גדל בשנה החולפת לרמה של 26% לעומת 18% ב-2019.

פחות עמלות, יותר נתח שוק

החברה מגדירה את עצמה כמי שהציעה "עמלות משלוח נמוכות באופן תחרותי", תוך שהיא מציינת כי היעילות התפעולית השתפרה בצורה מתמדת כשהחברה הובילה אסטרטגיה של קביעת מחירי מחירים כדי לזכות בנתח שוק.

זו גם ככל הנראה הסיבה שגם בפעילות של החברה בישראל, תחת תן ביס, היא מציעה עלות משלוח חינמית עבור חלק ניכר מהעסקים, בעוד שהמתחרה וולט גובה דמי משלוח עבור כל הזמנה. היא כמובן לא עושה זאת מטוב לב או נדיבות, אלא משום שלשיטתה זו הדרך לבסס את מעמדה כשחקן מוביל מול המתחרות, וכך להגיע גם להיקפי מכירה משמעותיים, ובהתאם למערכת יעילה יותר - שתאפשר ב"טווח הארוך רווחיות בריאה יותר עבור המשלוחים". במילים אחרות, תן ביס מציעה מחירים נמוכים כדי לבצר את כוחה כשחקנית הגדולה בשוק.

נורית שקד, מנכ"לית תן ביס / צילום: איל יצהר
 נורית שקד, מנכ"לית תן ביס / צילום: איל יצהר

ג'אסט איט טייק אוואי גם מצהירה כי "בשוק הבריטי היא השחקנית הגדולה ביותר במונחי הזמנות", ובכך רומזת לביצועיה של המתחרה שלה בבריטניה, דליברו (Deliveroo), שמניותיה הונפקו החודש לראשונה בבורסה בלונדון. בהקשר הזה מציינת ג'אסט איט טייק אוואי כי לצד הצמיחה המהירה בפעילות הזו, היא גם מציגה קצב צמיחה גבוה פי כמה מזה של המתחרות שלה. המגמה הזו באה לידי ביטוי גם בחודשיים הראשונים של 2021, כשההזמנות בבריטניה צמחו ב-88%, והזמנות המשלוחים גדלו במעל 600% לעומת התקופה המקבילה ב-2020.

ואולם לצד הצמיחה המואצת רושמת ג'אסט איט טייק אוואי הפסד של 151 מיליון אירו ב-2020, גידול של 31% לעומת 2019. ההפסד הושפע בעיקר מהפחתות והוצאות חד-פעמיות, בהן עלויות ייעוץ ואסטרטגיה, בסך של 102 מיליון אירו, לטובת המיזוג אליו היא נערכת עם שחקנית הענק הנוספת - Grubhub.

ההפסד התפעולי של ג'אסט איט טייק אוואי גדל ב-2020 ב-37% לסך של 107 מיליון אירו. זאת, על רקע עלייה חדה של 642 מיליון אירו בהוצאות על שליחים, בהוצאות על עיבוד הזמנות, כוח-אדם וכאמור פחת והפחתות.

ב-2020 עמדו ההכנסות מעמלות ממסעדות של החברה על כ-1.6 מיליארד אירו, זינוק של 391% לעומת 2019, וזאת הודות להשפעות המיזוג עם ג'אסט איט. הקבוצה גם חושפת כי ב-2020 היא נהנתה לראשונה מהכנסות שאינן מגיעות מעמלות למסעדות, אלא מדמי משלוח שנגבים מהלקוחות בסך של 231 מיליון אירו.

ההכנסה ה"חדשה" הזו עבור דמי משלוח מיוחסת גם למיזוג עם ג'אסט איט, אך גם להתחלת גביית דמי משלוח בפברואר 2002 בהולנד, בגרמניה, באוסטריה ובבלגיה. בישראל תן ביס עדיין אינה גובה דמי משלוח, אך מכל ההתייחסויות שלה לסוגיה עולה כי זה כנראה רק עניין של זמן עד שהיא תחליט לעשות כן.

מיקומים בולטים בתשלום באפליקציה

לצד הכנסות ממשלוחים ועמלות, לחברה יש הכנסות נוספות שמסווגות כ"אחרות". מדובר בתשלום בגין עמלות דמי שירות עבור תשלום באונליין, קידום של מסעדות ומכירה של מוצרים נלווים (מרצ'נדייז).

החברה האם של תן ביס למעשה מפרטת כיצד היא גובה תשלום מהמסעדות שרוצות להופיע במיקומים בולטים יותר בתוצאות החיפוש באפליקציות שלה. סך ההכנסות האחרות הללו צמחו ב-257% בשנת 2020 לסך של 157 מיליון אירו. היא גם מפרטת כי הזינוק המדובר בהכנסות הללו נבע, בין היתר, הודות למיזוג ול"ביקוש מוגבר למיקומים מקודמים מצד המסעדות" ו"צמיחה חזקה בהכנסות תשלומים מקוונים", כשצרכנים רבים אימצו אמצעי תשלום מקוונים.

עוד עולה מדוחותיה של ג'אסט איט טייק אוואי כי בתחילת פברואר האחרון היא גייסה 1.1 מיליארד אירו באמצעות הנפקת אג"ח להמרה במה שהיא מגדירה כתנאי מימון אטרקטיביים, וזאת כדי לשמור על הגמישות הפיננסית והאסטרטגית שלה.

צמיחה בפעילות הישראלית בעת המגפה

אם בעת הרכישה שלה היוותה תן ביס תחום פעילות מהותי ומדווח נפרד בדוחות של החברה האם, הרי שלאור המיזוג עם ג'אסט איט, הפעילות של ישראל עברה להיות מסווגת לא כמדינה בפני עצמה, אלא כחלק מהפעילות הנוספת של החברה "בשאר העולם", כך שהכנסותיה אינן מדווחות בנפרד.

ובכל זאת, היא טורחת ומדגישה בדוחותיה כי בישראל נרשם גידול בפעילות של הזמנות משלוחים בישראל שצמח לנתח של 11% מהפעילות שלה ב-2020, לעומת 2% בלבד ב-2019.

כמו כן, היא מציינת כי בתגובה להשפעות מגפת הקורונה, החברה סיפקה למסעדות בשווקים נבחרים הקלה זמנית בגובה העמלה בהיקף כולל של 6 מיליון אירו ב-2020.

"מטבחי הרפאים" נעלמו מהדוחות

את המונח "מטבחי רפאים", המכונים "Ghost Kitchens" או "Dark Kitchens", לא תמצאו בדוחות של ג'אסט איט טייק אוואי, וגם לא רמז למה שהמתחרה שלה דליברו מכנה "Editions". מדובר בקונספט שבמסגרתו במקום לבצע משלוחים ממסעדה קיימת, מוקמים חללים תעשיתיים על צירי תנועה מרכזיים, שבהם פועלים מטבחי מזון מהיר הכוללים חללים של מספר קטגוריות של מזון. האוכל מוכן בהתאם להזמנות מקוונות, ונחיל של שליחים ממתינים בחוץ כדי להעמיס אותם. המתחרה דליברו, כבר הגדירה אותם כפלטפורמות מושלמות להתרחבות של טייק אוואי לאזורים חדשים. מדובר בתופעה שעדיין נמצאת בחיתוליה.

מדובר בעוד מכה כואבת מבחינת המסעדות, שנאלצות עתה לא רק לשלם עמלות גבוהות לענקיות משלוחי האוכל, אלא גם להתחרות בהן באופן ישיר, כשהדאטה והקשר הישיר עם הלקוחות נשאר בידיים של הענקיות הללו. "מטבחי רפאים" ראשונים כאלה כבר מוקמים גם בישראל, ונראה כי למסעדות בישראל ובעולם עוד נכון מולם קרב ארוך, כשמבחינת חברות המשלוחים מדובר באפיק הכנסות נוסף, אותו הן גם יוכלו לתעדף בקידום בפלטפורמות שלהן.

החברה גם עוסקת בפיתוח והפעלה של פלטפורמות הזמנת משלוחי אוכל לצרכנים ולעסקים. החברה נסחרת בבורסות לונדון ואמסטרדם בשווי של כ-12 מיליארד אירו.

תן ביס מעסיקה בישראל כ-320 עובדים במשרדיה, וג'אסט איט טייק אוואי מחזיקה מרכז פיתוח בישראל אשר פועל כיחידה עצמאית המפתחת מוצרים טכנולוגיים לחברה. מרכז הפיתוח מונה כ-80 עובדים, ולפי הצהרותיה הוא צפוי להכפיל את גודלו עד סוף 2021.