בית המשפט בקנדה קבע: בלאק קיוב קיבלה "סכום גדול" כדי להביך שופט

נקבע כי חברת החקירות הפרטית הישראלית נשכרה ע"י קרן הון פרטית בקנדה על-מנת לפגוע בשופט שפסק לפני כן נגד הקרן

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

בלאק קיוב, חברת מודיעין פרטי ישראלית, ביקשה להביך שופט שפסק נגד לקוח של חברת ניהול כספים תמורת סכום של עד 11 מיליון דולר - כך קבע בית דין באונטריו, קנדה.

הלקוחה של בלאק קיוב, חברת ההון הפרטי Catalyst Capital Group, הסכימה לשלם לבלאק קיוב, ששלחה סוכנים להכשיל שופט קנדי וחברה יריבה, במבצע שכונה בשם "פרויקט עץ האדר", כך נכתב בפסיקה.

הפסיקה, מאת השופט קארי בוזוול מבית הדין העליון לצדק באונטריו, מספקת מבט נדיר לפעולות ולהסכמי השכר של בלאק קיוב. חברת המחקר הפרטית, המכונה לעתים בדיווחים תקשורתיים "מוסד פרטי", עזרה ללקוחות תאגידיים על-ידי גרימת נזק באופן חשאי למתחרים או יריבים משפטיים, בהצלחה מעורבת.

הפסיקה היא ההתפתחות האחרונה בסכסוך ממושך בין Catalyst והמתחרה West Face Capital. חברת West Face, שהייתה יעד המבצע של בלאק קיוב, ביקשה צו מבית המשפט, שהכריח את Catalyst להמציא מסמכים הקשורים לחקירה.

עורך דין מטורונטו המייצג את בלאק קיוב סירב להגיב לגבי ההחלטה או לדון בפרטים הנוגעים לחוזה של החברה עם Catalyst או עם חברות אחרות. בלאק קיוב הודיעה כי היא "מעורבת רק בפעולות במסגרת החוק", וכי שיטותיה נבדקות על-ידי מומחים משפטיים על-מנת לוודא שהיא לא עוברת על החוק בשום מקום בו היא פועלת.

בפסיקה נכתב כי Catalyst לא ידעה ולא אישרה את מה שהשופט בוזוול תיאר כטכניקת החקירה של בלאק קיוב להונאת West Face והשופט הקנדי, פרנק ניובולד.

ב־Catalyst סירבו להגיב לשאלות לגבי הפסיקה של השופט בוזוול, שניתנה ב־11 בינואר אך הייתה אסורה לפרסום עד 25 במרץ. בהודעה כתובה, Catalyst מסרה כי החברה "מאמינה שאין זה ראוי לדווח על נושא זה ללא בחינה מלאה והתחשבות" במסמכים שהחברה "הפיקה בהוראתו של השופט בוזוול".

Catalyst הסכימה לשלם לבלאק קיוב שכר בסיס של 1.5 מיליון דולר עד מקסימום של 11 מיליון דולר בהסדר בונוסים, נכתב בפסיקה. פרטי מערכת הבונוסים לא נחשפו. בלאק קיוב היא חברה פרטית ולא דנה במידע על הסכומים שהיא גובה או פעולותיה.

Catalyst תבעה את בלאק קיוב בינואר וטענה כי החברה ניהלה חקירה לא זהירה ומסוכנת. עורך הדין של בלאק קיוב סירב להגיב לגבי התביעה, שעדיין תלויה באוויר.

ניובולד, שפרש כשופט וכיום עובד כבורר, סירב להגיב.

צוות של סוכני בלאק קיוב משכו את ניובולד ועובדים בהווה ובעבר ב־West Face לפגישות בהן הם השמיעו הערות מביכות שהוקלטו באופן חשאי, כך נכתב בפסיקה.

המעורבות של בלאק קיוב החלה אחרי ש־Catalyst האשימה את ניובולד ב־2016 ב"אינדיקציות משמעותיות להטיה נגדנו". ההאשמה באה לאחר מקרה לא קשור, במסגרתו השופט ניובולד דחה עתירה של Catalyst נגד West Face וביקר את העדות שסיפק המנהל של Catalyst, שהוא יהודי.

המנהל הזה, ניוטון גלאסמן, טס ללונדון בספטמבר 2017 ונפגש עם סוכנים שהיו ברובם עובדי בלאק קיוב, כך כתב בוזוול בפסיקה. חבר בצוות החקירה אמר כי "העדיפויות המשימתיות" של החקירה היו לרפות את ידיו של ניובולד ו־West Face, לשון הפסיקה.

כמה ימים אחרי הפגישה בלונדון, עובד בחברה ישראלית אחרת שנשכרה בידי Catalyst שלח לעובד של בלאק קיוב דואר אלקטרוני ובו כתב כי ניובולד הפך למטרה "להוכיח שהוא גזען, אנטישמי, ולנסות למצוא מידע שיאיר אותו באור שלילי ככל האפשר", כך מתואר בפסיקה של בוזוול.

באותו חודש, עובד של בלאק קיוב המתחזה לאיש עסקים הזמין את ניובולד לפגישה במסעדה בטורונטו לארוחת ערב ודחק בו להשמיע הערות שליליות לגבי יהודים, בזמן שהשיחה הוקלטה באופן חשאי, כך נכתב בתביעה. לאחר מכן ניובולד הוצא לגמלאות מתפקידו כשופט.

בוזוול קבע כי למרות שלא היו עדויות לכך שיש לניובולד הטיה כלשהי, בלאק קיוב "קיבלה סכום כסף גדול מאוד" על-מנת להביך את השופט, כיוון שפסק באופן שלא מצא חן בעיני Catalyst.

בוזוול אמר כי השיטות שהפעילו סוכני בלאק קיוב כדי לפגוע במוניטין של ניובולד כדי להשיג מידע חשאי על West Face היו עד כדי כך "עלבונות בפני הצדק", שהוא הורה ל־Catalyst להגיש לבית המשפט את כל התכתובת והמסמכים הקשורים לחקירה.

גלאסמן לא הגיב לשאלה לגבי הפגישה בלונדון או הפסיקה של בוזוול.

דובר של West Face מסר כי הקרן מרוצה מהפסיקה.

Catalyst תבעה את דאו ג'ונס, המוציאה לאור של "וול סטריט ג'ורנל", ואת כתבי ה"ג'ורנל" רוב קופלנד וג'קי מקניש על הוצאת דיבה לגבי מאמר מאוגוסט 2017, ונקבה בשמו של קופלנד, West Face ויותר מ־20 אחרים בתביעה נפרדת בה טוענת Catalyst כי הייתה מזימה לעשות מכירת שורט הקשורה לאותו מאמר מ־2017.

הפסיקה של בוזוול באה בעקבות תביעה נגדית של West Face נגד Catalyst ובלאק קיוב בנושא המזימה למכירת שורט.

נציג של ה"ג'ורנל" במשפט אמר כי ארגון החדשות "בטוח בהגינות ובדיוק" של הדיווח שלו. הליכים אלה עדיין מתנהלים.