צ'ק אין | פיצ'ר

בגיל 21 היא הפכה למיליונרית, בגיל 50 היא הביאה את חברת התעופה שלה לרווחיות כנגד כל הסיכויים

נגווין טי פונג ת'או, אחת מנשות העסקים החזקות בוויטנאם, עומדת בראש חברת התעופה שהצליחה להציג רווח מפתיע בשנת הקורונה • איך היא עשתה את זה ומה אפשר ללמוד מסיפור החיים שלה?

מנכ"לית VietJet, נגווין טי פונג ת'או. רווחיות גם בשנת הקורונה / צילום: Reuters, Kham
מנכ"לית VietJet, נגווין טי פונג ת'או. רווחיות גם בשנת הקורונה / צילום: Reuters, Kham

חברת התעופה ויאטג'ט (VietJet) יוצאת דופן בנוף - לא רק שזו חברה שקמה ומנוהלת בידי אישה, בין הבודדות בתפקיד מנכ"לית בתעופה העולמית - אלא שאת 2020 סיימה חברת הלואו קוסט מוייטנאם עם רווח למרות ועל אף הצונאמי שעבר על ענף התעופה בשנת המגפה שלא תישכח.  

את 2020 סיכמה ויאטג'ט עם רווח של 3 מיליון דולר אחרי מס (והכנסות של 790 מיליון דולר). איך זה קרה? שילוב של ניהול נכון ופוקוס על מה שמתאים לתקופה: החברה, בדומה לחברות אחרות, מיהרה לשים את הזרקור על תחום טיסות המטען (קרגו). היקף פעילות הטסות המטען שלה שיקף עלייה של 16% לעומת השנה הקודמת, כאשר ברבעון השלישי של 2020 הרווח של החברה מהטסות מטען זינק ב-75% לעומת הרבעון המקביל של השנה הקודמת. 

את ההטסות ביצעה החברה במטוסי הנוסעים שלה, אותם היא הסבה זמנית לטובת הטסות מטען עם הוצאת המושבים - מהלך שחברות רבות נקטו. בנוסף, החברה יצרה שיתופי-פעולה עם חברות תעופה אחרות ועם UPS, וכך הרחיבה את רשת התעופה שלה מחוץ למדינות אסיה.  

פעילויות נוספות של החברה כללו פתיחה של מרכז שירות בנמל התעופה הבינלאומי של האנוי והתייעלות וחיסכון באמצעות הסכמים מעודכנים עם ספקיה, כולל עם גופים מממנים למטוסים. זאת ועוד, החברה השכילה להגדיל את ההכנסות הנלוות שלה ממכירת מזכרות ואפילו ממכירת המזון שמוגש במטוסים.

מעל כל אלה, מה שתרם לויאטג'ט היה מצב התחלואה של וייטנאם, שהיה נמוך דרמטית ביחס למדינות העולם: במדינה שבה מתגוררים 98 מיליון בני אדם, אובחנו כ-2,600 מקרי קורונה שגבו את חייהם של 35 בני אדם - את המצב הזה ניצלה חברת התעופה והסבה את רוב הפעילות המסחרית שלה לטיסות פנים, כשהיא חלשה על כ-50 קווים בתוך וייטנאם - רבים מהם קווים חדשים.

העזרה שקיבלה ויאטג'ט מממשלת וייאנטאם הסתכמה בהנחות על מסים, לרבות 50% הנחה על אגרות נחיתה והמראה, לצד תמיכה כספית שהועברה לחברות התעופה המקומיות. 

6.5 מיליון נוסעים ב-2020 

ויאטג'ט נוסדה ב-2007 כחברת התעופה הפרטית הראשונה בוייטנאם. צי המטוסים של החברה, הכולל מטוסי איירבוס A320 ו-A321, מונה 73 מטוסים בגיל ממוצע של 3.3 שנים - בגיל צעיר שמאפשר לחברה למקסם את יעילות בהיבט תצרוכת הדלק.

ב-2020 הטיסה החברה 6.5 מיליון נוסעים ב-43 אלף טיסות עם תפוסה ממוצעת של 73% - נתון גבוה ולא מובן מאליו בתקופת הקורונה. בשנה הקודמת, קרי ב-2019, התפוסה הממוצעת במטוסי ויאטג'ט הגיעה ל-88% עם תנועה של 13.5 מיליון נוסעים.

החברה מגדירה את עצמה כ"ניו אייג'", כזו שיודעת להציע מחירים המתאימים לכל כיס, עליהם ניתן להוסיף שירותים נוספים במודל של חברות לואו קוסט - משלמים מחיר בסיס ומוסיפים תשלום על כל שירות נדרש. זו חברה שיודעת להציע מבצעים עמוקים ומוצרים נוספים דוגמת ביטוח נסיעות ומוצרי דיוטי פרי.

ענף התעופה בוייטנאם צמח בשנים האחרונות הודות לגידול בתיירות במדינה ולגידול ביצוא תיירים - בעשור האחרון זינק הענף ב-17.5% בוייטנאם לבדה. ב-2019 הגיע הענף בוייטנאם להיקף נוסעים של 115.5 מיליון, מספר ששיקף צמיחה של כ-12% לעומת שנה קודמת. 

המנכ"לית: הפכה למיליונרית בגיל 21 

מה שמעניין בחברה או מי שמעניינת בחברה היא זו שעומדת בראשה ושהקימה אותה: אחת מנשות העסקים החזקות בוייטנאם ובאסיה (כך על-פי הדירוגים שבהם היא משתתפת באופן קבוע בשנים האחרונות), נגווין טי פונג ת'או (Nguyen Thi Phuong Thao) בת ה-50, שכבר בגיל 21 הפכה למיליונרית.

את הקריירה שלה התחילה ת'או בלימודי כלכלה במוסקבה, ולאחר מכן הפכה למפיצה ולמשווקת של מוצרים שונים מיפן, מדרום קוריאה ומהונג קונג ברחבי רוסיה. אחרי שמימשה את החזון לשווק מוצרים מהמזרח ברוסיה, היא חזרה לארץ מולדתה חמושה בתארים בניהול ובכלכלה ועם רוח עשייה.

ב-2011 ת'או הקימה את חברת התעופה ויאטג'ט, שבראשה היא עומדת עד כה, וב-2017 הפכה את החברה לציבורית. עוד באמתחתה קרנות השקעה, בנק ושלושה ריזורטים. היא מתגוררת בהוצ'ימין בוייטנאם, נשואה ואם לארבעה. על-פי מגזין "פורבס", הונה של ת'או מוערך ב-2.7 מיליארד דולר. 

רק נשים מעטות מכהנות בתפקידי ניהול בחברות תעופה, ות'או היא אחת מהן: מתוך 100 חברות התעופה הגדולות, רק בארבע מהן המנכ"לית היא אישה: הבכירה שבהן היא מנכ"לית אייר פראנס, אן ריגייל; מנכ"לית טרייה נוספת היא זו של וירג'ין אוסטרליה, ג'יין הרדליקה; אייר לינגוס האירית מינתה גם היא לאחרונה מנכ"לית - לין אמבלטון; ות'או היא הרביעית ברשימה והוותיקה מבין הארבע. 

"ביקיני איירליינס"

ת'או זוכה להערכה רבה במגזיני התעופה והכלכלה על הובלת ויאטג'ט למקום יוצא הדופן שלה, בעיקר בתקופה שבה חברות תעופה נלחמות על קיומן. "נקטנו מהלכים חיוביים והובלנו לשינויים בענף התעופה, בכך שאפשרנו לרבים לטוס בפעם הראשונה בחייהם", צוטטה בראיון שהעניקה ב-2017.

ת'או גם גררה ביקורת על מהלכים שונים שנקטה: ב-2014 צולמו דיילות החברה לבושות בביקיני כשהן מצדיעות על רקע מטוס של החברה. השימוש במוטיב הסקסי הזה גרר ביקורת על החברה ועל החפצת האישה למטרות שיווק. הדבר לא הרתיע את ת'או מלהמשיך בקו - אחד מסימני הזיהוי של החברה הוא לבוש הדיילות: בחלק מהטיסות הן לובשות בגדי חוף, ובאחרות מכנסיים קצרים וחולצה בסגנון של לבוש ספארי. לא במקרה ויאטג'ט זכתה לכינוי "ביקיני איירליינס".