בחירות 2021 | טור סופ"ש

הצמד החדש נפתלי בנט-גדעון סער יכריעו: בחירות חמישיות או ממשלה

אם לא תהיה התקדמות בשיחות מול יאיר לפיד, יידרשו נפתלי בנט ובעיקר גדעון סער לחשוב האם הם רוצים להוביל לבחירות חמישיות או להיכנס לממשלת ימין שאידיאולוגית, אמורה להיות הקלה ביותר להרכבה • ברקע: נראה שלא משנה מה יאמר מנסור עבאס בנאום הפיוס שלו, גוש הימין יתקשה להישען עליו

נפתלי בנט וגדעון סער / צילום: שלומי יוסף, דוברות הכנסת
נפתלי בנט וגדעון סער / צילום: שלומי יוסף, דוברות הכנסת

כמו כל עם ישראל, יצא השבוע (חול המועד פסח) יו"ר ימינה, נפתלי בנט, לטייל עם בני המשפחה. באחת התמונות שהעלה לרשת הוא נראה מחובק עם בנו כשברקע מדבר, מה שעשוי היה להסביר את היעלמותו מאירוע שולי המתרחש כעת במערכת הפוליטית: ניסיונות להרכיב ממשלה. אך לא זה העניין כמובן, בעלי זיכרון כלשהו לטווח הקצר יוכלו לספר שמדובר כחלק מהאסטרטגיה הפוליטית של בנט במשא ומתן: היעלמות.

בנט נעלם, יוצא לטייל, מטפס על הרים, יורד מזמינות, הלחץ במערכת הפוליטית עולה ואיתו גם המניה שנקראת "ימינה" (הימין החדש בגלגולים אחרים) ובהתאם כמובן ההצעות. השבוע, לראשונה מאז נכנס למערכת הפוליטית, קיבל שתי הצעות מפתות מבלי לענות לטלפון בכלל: האחת להיות ראש ממשלה והשנייה להשתבץ, סופסוף, בליכוד. הוא רק היה צריך להדליק טלוויזיה, אם יש שם קליטה כמובן.

ההצעות שמופנות כלפי בנט בתקשורת כתובות על הקרח וזו אולי הסיבה שהוא צפוי לשבור את שתיקתו כמה שיותר סמוך למועד ההמלצות אצל הנשיא. אולי עד אז משהו יתבהר. נתניהו מציע לו עד חצי המלכות בדמות שריונים בליכוד ותפקידי שרים (פרסום של עמית סגל, חדשות 12), אבל אין לו ממשלה להציע. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הבהיר השבוע בשיחות סגורות באופן שאינו משתמע לשתי פנים שאין בכוונתו לשבת בממשלה שתוקם באצבעות התנועה האסלאמית (רע"ם). לא בהימנעות ולא בהצבעה בפועל. כלומר לבנט אין באמת ממשלה לשבת בה בימין.

גם הדיווחים על חצי הצעה לראשות ממשלה המונחת לפתחו בגוש "רק לא ביבי" מכסות על אוויר חם. בנט וגם סער כבר הודיעו ולא פעם אחת שלא ישבו עם הרשימה המשותפת או בתמיכתם. גם על מרצ הוטל וטו דומה במהלך מערכת הבחירות. המפלגות החרדיות וסמוטריץ', שרוצים להביא לממשלה היפותטית עם לפיד, מיכאלי, סער ובנט, בינתיים לא עושים קולות של מעוניינים. אצל בנט וסער בטוחים ששותפיהם לשעבר לממשלות הימין ישתכנעו עם הזמן, אבל אם רק ירימו טלפון לצד השני יבינו שאין פרטנר לחלומות האלו.

ההפסד של לפיד במאבק על הובלת הגוש היה ידוע מראש

בינתיים הצליח יו"ר יש עתיד בסבב ההמלצות שלו ליצור גוש אחר, "סער-בנט". השניים זעמו על כך שלפיד ערך את השיחות שלו עם הממליצים לעתיד במהלך ימי החג ולא רק זו אלא שאותם, מי שאמורים להיות הצלע העיקרית בברית רל"ב החדשה - לקח כמובן מאליו. מאז הבחירות השניים מנהלים שיחות על בסיס קבוע, סער אפילו ניסה להיות המתווך של בנט-לפיד מאחורי הקלעים בניסיון להביא את יו"ר יש עתיד להעביר את ההמלצות שאסף לידיו של נפתלי בנט שירכיב את הממשלה ("האגו בצד"). הוא הסביר לו שזו תהיה הדרך היחידה להביא את שניהם, גם את סער וגם את בנט, לשולחן המו"מ על ממשלה עתידית של הגוש.

יאיר לפיד בתום יום הבחירות / צילום: אלעד גוטמן
 יאיר לפיד בתום יום הבחירות / צילום: אלעד גוטמן

אגב ההפסד של לפיד במאבק על הובלת הגוש, הוא תוצאה ידועה מראש של ההתנהלות שלו בחודשים האחרונים. בקורס גישור מלמדים את התלמידים בשיעורי משא ומתן את סוגיית "העיגון": מי שנוקב ראשון בתג המחיר הוא זה שקובע את נקודת המוצא של הדיון. סער ובנט הכריזו על עצמם "מועמדים לראשות ממשלה" לכל אורך הדרך בזמן שלפיד שתק. לכן לא פלא שעכשיו נקודת המוצא היא הוויתור של יו"ר המפלגה הגדולה על התפקיד הנחשק, בזמן שהוא מודבק כלאחר יד ליו"ר מפלגה בעלת שבעה מנדטים בלבד.

אם לתוך סוף השבוע לא תהיה התקדמות בציר מול לפיד, יידרשו בנט ובעיקר סער לחשוב האם הם רוצים להוביל לבחירות חמישיות או להיכנס לממשלת ימין שאידיאולוגית, אמורה להיות הקלה ביותר להרכבה. העלאת תג המחיר של בנט בפני נתניהו כבר הראתה תוצאות ועכשיו נותר לחכות למועד הגבייה. בהנחה שעבאס מחוץ לתמונה, השלב הבא של הליכוד יהיה להדק את החיזורים אחרי סער ומפלגתו (יחד או בבודדים).

מכרים של בנט שמנסים לנתח את המהלכים הבאים שלו (ושל סער) נחלקים לשניים: חלקם טוענים כי מי שנכנס למערכת הפוליטית כדי להיות ראש ממשלה לא ידחה הצעה כזו כשהיא מונחת לפתחו וזה לא משנה בראשות איזה ממשלה יעמוד. החלק השני טוען בנחרצות כי בנט בסך הכול ממשיך בהעלאת ערכו מול נתניהו בדרך הזו ולבסוף ייכנס לממשלת הימין היחידה שיש היום על השולחן. מה שהשיג ב-2019 עם שלושה מנדטים מול נתניהו כשבכחול לבן חיזרו אחריו במרץ, הוא ישיג כפל כפליים ב-2021 כשגוש שלם רק מחכה שהוא יגיד לו כן.

אגב, על ההצעות הנדיבות של נתניהו לבנט למדו בכירי הליכוד מהדיווח הקצר בתקשורת. לטענתם הסיכוי להעברת שבעה שריונים לבנט במרכז הליכוד יושב באזור המדע בדיוני. אולם, שריונים לבנט ושקד הם כבר משהו שאפשר לדבר עליו. בלי שריון אצלנו, אומרים אותם בכירים, בנט ימחק בבחירות החמישיות בדיוק כמו סער, וזה סיכון שלא כדאי לו לקחת. לחובבי תיאוריית "חייבים להישאר על הגלגל" - נתניהו ובנט הם שיעור מאלף: משר ביטחון עם שלושה מנדטים, הושלך בנט מחוץ לממשלה על ידי הליכוד רק לפני שנה וכעת שוב, פורשים בפניו שטיח אדום.

רע"ם ביום בהיר: למי יחבור עבאס אם בכלל

הדרישות שהעמיד יו"ר רע"ם מנסור עבאס בשיחות שקיים עד כה עם אנשי גוש "רק לא ביבי" היו שתיים: הקפאת חוק הלאום וחופש הצבעה בסוגיות להט"ב. במכון הישראלי לדמוקרטיה בדקו השבוע מה עמדותיהם של מצביעי הגוש בשתי הסוגיות אלה, ובאופן ממוקד יותר - מה עמדותיהן של מצביעי יש עתיד בהן? והתוצאות להלן: 79% ממצביעי יש עתיד (74% ממצביעי הגוש) מסכימים שיש לתקן את חוק הלאום, כך שיכלול את עקרון השוויון וכן 87.5% ממצביעי רע"ם.

לעומת זאת, בעוד 88% ממצביעי יש עתיד (82% ממצביעי הגוש) מסכימים שיש לתת לזוגות חד מיניים (הומואים ולסביות) את אותן זכויות כמו לזוגות הטרוסקסואליים, בקרב מצביעיו של עבאס 83%, הרוב המוחץ, מתנגדים לכך. יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, סבור כי למרות חילוקי הדעות לא כאן נעוץ המכשול. "בדומה לנושאי ההפלות בארה"ב, שנמצאים לאורך שנים על השולחן, סוגיות הנוגעות לקהילת הלהט"ב מהווים סיגנל למידת הליברליות, מבלי השפעה משמעותית בריאל פוליטיק. אם ייווצר רוב ללא רע"מ - נושאים אלה יעברו".

אם היו בודקים זאת, היו מגלים במכון שככל הנראה למצביעי רע"ם מכנה משותף רחב יותר בנושא הזכויות ללהט"ב (או אי מתן הזכויות) עם קואליציית הימין, חרדים ודתיים, של נתניהו. יש לזכור שפירוק המשותפת, בניגוד לדבריו של פלסנר, החל בדיוק בנקודה הזו: סוגיית הלהט"ב בחברה הערבית. בעוד יתר חברי המשותפת (חד"ש בעיקר) נתנו תמיכה שקטה בנושאי הדגל של המאבק בחברה הערבית, עבאס התקומם נגדם. סקרים אחרים שבדקו את חיבת מצביעיו של עבאס לנתניהו יחד עם הנתונים הללו מגלים ששיתוף פעולה יהיה קל יותר בין רע"ם לחרדים ונתניהו.

נכון לכתיבת שורות אלו, יו"ר רע"ם מנסור עבאס טרם נשא את נאומו, זה שאמור להכשיר אותו כשותף עתידי לממשלות ישראל, ימין או שמאל. ועדיין נראה שלא משנה מה יאמר בנאום הפיוס שלו, גוש הימין ובייחוד מפלגתו של סמוטריץ' יתקשה להישען עליו לאור ההיסטוריה הקרובה של ביקור משפחות מחבלים ופעילות אנטי ציונית של התנועה האסלאמית בכללותה. למרות זאת, בליכוד החליטו לשמור אותו קרוב, גם אם לא כשותף פעיל. השיחות והחיזורים לא ייעלמו כי הציונות הדתית מטילה עליהם וטו. להיפך, הם יתגברו ובלבד שעבאס לא יעביר את ארבעת המנדטים שלו לתמיכה פעילה בגוש שמנגד.