בסוף רבעון היסטורי, ההתלהבות מה-SPACs שוככת

כיום נפוץ שחברות צ'ק פתוח ירדו מתחת למחיר הראשוני שלהן וירחפו באזור המחיר הזה

סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Nicole Pereira/New York Stock Exchange
סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Nicole Pereira/New York Stock Exchange

שגעון ה־SPACs נרגע. מניות של חברות למטרת רכישה מיוחדת צפות סביב מחיר ההנפקה הראשוני שלהן אחרי שעלו מוקדם יותר ב־2021. השינוי הזה מדגיש את האתגר הנרחב יותר למסחר ספקולטיבי, בעת שהתשואה מאיגרות חוב של הממשלה מטפסת ומשקיעים מעדיפים נכסים שנראה שיתחזקו יותר מתחזיות כלכליות אופטימיות.

מה זה חברות SPAC

שיטת הנפקה המאפשרת לחברה פרטית להכנס לבורסה באמצעות מיזוגה לחברה שאין לה פעילות עסקית. חברת ה־SPAC מגייסת כסף מהציבור על בסיס ההבטחה למזג לתוכה פעילות קיימת תוך פרק זמן נתון. מדובר בטרנד ותיק שזוכה לאחרונה לפופולריות עצומה בוול סטריט, בעיקר בקרב חברות טכנולוגיה

מוקדם יותר השנה, משקיעים קנו מניות SPAC בכמויות כדי להיכנס מוקדם עם חברות חמות בתחומים כמו כלי רכב חשמליים וטיסות לחלל. התנועה החלשה של חברות הצ'ק הפתוח במרץ מראה שההתלהבות פוחתת לקראת סוף הרבעון הראשון.

תשואות גבוהות יותר הופכות הימורים מסוכנים לפחות אטרקטיביים כי הם מגדילים את ההחזרים שמשקיעים מקבלים מאג"ח ממשלתיות, שהן מאוד בטוחות. התשואות עולות כשמחיר איגרות החוב יורד.

בסימן לכך שההתלהבות פחתה, בינתיים, החודש חברות SPAC עולות בממוצע ב־0.1% ביום הראשון של המסחר בהן. זו ירידה מרווחים של יותר מ־5% בתחילת ינואר ותחילת פברואר, לפי נתונים שנכונים עד יום שני שסיפק ג'יי ריטר, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת פלורידה.

מנובמבר עד פברואר, 231 SPAC יצאו להנפקה בלי ליפול ממחיר ההנפקה ביום המסחר הראשון, רצף היסטורי שהביא משקיעים לקנות מניות של החברות האלה. כעת, זה נפוץ שהמחיר של מניית חברת צ'ק פתוח יורד לעומת מחיר ההנפקה שלה - שלרוב נקבע ל־10 דולר למניה - ונעה סביב סכום זה עד שה־SPAC מכריז אחר כך עם איזה חברה הוא מתמזג.

חברות צ'ק פתוח הן חברות מעטפת שמגייסות כסף ונרשמות בבורסה במטרה להתמזג עם חברה פרטית כדי להנפיק אותה. החברה הפרטית תופסת את מקום ה־SPAC בבורסה. מיזוג עם SPAC הפך לדרך פופולרית לחברות, כמו חברת הימורי הספורט DraftKings, לגייס כסף במהירות ולהגיע למשקיעים יומיים.

קושי במציאת עסקאות אטרקטיביות 

חברות SPAC גייסו יותר מ־95 מיליארד דולר ב־2021, ועברו את השיא של שנה שעברה של יותר מ־80 מיליארד דולר, כך לפי נתונים של חברת המחקר SPAC Research.

אבל הגל האחרון של ירידות מחירים מציין חזרה למציאות למשקיעי SPAC, כך אומרים אנליסטים. הרווחים הגדולים בתחילת השנה של חברות מעטפת בלי שום עסק בסיסי ומעט מידע על איזה רכישות הן מתכוונות לבצע ביטאו אופטימיות גדולה מדי לרבים בוול סטריט.

הפסדים בחברות צ'ק פתוח יכולים גם לפתוח אפשרות לסוחרים חריפים שקונים את המניות בשביל אחזקות המזומן שלהן, ואז מושכים את הכסף לפני שהחברה חותמת על מיזוג או מוכרים את המניה אם היא עולה.

ביקוש פוחת מצד משקיעים משמעותו שחלק מבערך 430 חברות צ'ק פתוח בשוק מחפשות חברות פרטיות להנפקה ועשויות להיאבק למצוא עסקאות אטרקטיביות לפני הדדליין. לחברות צ'ק פתוח לרוב שנתיים לסגור עסקה; אחרי זה הן מחזירות את הכסף למשקיעים.

בעוד ה־SPAC הגדולות ויוצריהן המוכרים עדיין מפרסמים עסקאות, הרבעון שהתחיל בבום נגמר עבור רבים בלחישה רפה.