מנסור עבאס: "מושיט יד כדי לייצר הזדמנות לחיים משותפים"

מנסור עבאס יו"ר רע"ם נאם הערב בעברית, ושלח מסר ברור לציבור הכללי במדינת ישראל • עוד אמר עבאס כי "בניגוד לכל הפוליטיקאים, אני לא פסלתי איש. זה הזמן ליצור מציאות אחרת"

מנסור עבאס / צילום: Reuters, Menachen Kahana
מנסור עבאס / צילום: Reuters, Menachen Kahana

יו"ר רע"ם מנסור עבאס נשא הערב נאום מפייס כלפי החברה הישראלית כולה, אבל לא נתן ולו רמז באיזה גוש יתמוך או מועמד לראשות הממשלה.

הוא פתח את נאומו בפסוק בערבית מהקוראן שלפיו כולם נולדו מזכר ונקבה, וחולקו אחר כך לשבטים ועמים. והמשיך בהצבת מעמדו כנציג הבכיר של הציבור הערבי, כאזרח ישראלי וכדוגל בשלום ונגד אלימות: "אני מנסור עבאס, אזרח מדינת ישראל, עומד בראש התנועה הפוליטית הגדולה ביותר בחברה הערבית. דוגל באומץ רב בחזון של שלום, ביטחון, שותפות וסובלנות בין העמים. אני מושיט יד בשמי ובשם חבריי כדי לייצר הזדמנות לחיים משותפים".

הוא הוסיף  קריאה לסובלנות וגינוי לאלימות מכל סוג שהיא: "כיו"ר רע"ם, שחרטה על דגלה לכבד כל אדם באשר הוא, לקדש את החיים ולתעב את האלימות נגד כל אדם בשל השתייכותו הפוליטית או הדתית. אני עומד כאן ומבקש לומר שהגיעה העת וזה הזמן להקשבה לאחר ולחפש את המשותף. ישראל משנה את פניה והיא מסרבת לפקוח את עיניה. אנחנו לא חייבים להסכים על הכל, ובוודאי שנהיה חלוקים על לא מעט נושאים, אבל אנחנו חייבים לתת לעצמנו ולילדינו את הזכות וההזדמנות להכיר איש את רעהו. לכל אחד ואחת מאיתנו יש שם, תרבות, סיפור ונרטיב. אם לא נשכיל עכשיו להוריד את הבורות והגזענות - נשאיר לדור הבא מציאות מורכבת מסוכנת ובלתי אפשרית".

בשלב זה הגיע עבאס לעניינים הפוליטיים ואמר: "אני לא פסלתי איש. הגישה שלי היא מה כן ופחות מה לא. לא רוצה להיות חלק משום גוש בימין או בשמאל. התפיסה שלי היא שבאתי לייצג נאמנה ציבור שלם שמונה מעל 20 אחוז מתושבי המדינה. קרב ההמלצות עבורנו הוא אחר: אנחנו ממליצים להקשיב לאחר ולעמוד על בעיותיו.

"הציבור שלנו סובל מהיעדר ביטחון אישי, קורת גג ומימוש עצמי וקולקטיבי. יש לנו הזדמנות לחולל שינוי וליצור חברה אזרחית גדולה מסך כל מרכיביה. נדרשת בעת הזו מנהיגות ואחריות. מנהיגות שתוביל את הציבור למקום אחר ואחריות שתוביל אמון רב מגזרי כדי שנצעד קדימה לעבר עשור טוב יותר. ישראל משנה את פניה אבל מסרבת לפקוח את עיניה. אנחנו יכולים להיות חלוקים, אבל חייבים להביא עתיד אחר לילדינו".

עבאס הפנה ביקורת ישירה אל מפלגת הציונית הדתית שפוסלת שיתוף פעולה איתו ואמר: "צריך למוטט את השנאה והגזענות, אחרת ילדינו יגדלו לעתיד ללא תקווה".
ואז התייחס לצרכי הציבור הערבי, ואמר כי "דרישות הציבור הערבי שנים נשארו בגדר דרישות לתכנית עבודה ממשית. אני ממליץ לכולנו לשנות את המציאות - אנחנו כאן כדי להביט קדימה. זה הזמן לשינוי".

מבחינת הפוליטקאים עבאס לא הבהיר במי יתמוך, אבל בהחלט נתן את העמדה שהוא בתוך המשחק הפוליטי, שחקן בכיר המייצג את ערביי ישראל, דוגל בפיוס ונגד אלימות. הצהרות שנועדו לאוזניים של מפלגות הימין החוששות ממעורבות עם נציגי הערבים.

יואב קיש מהליכוד מסר בתגובה לנאום: "שמחתי לשמוע את נאומו של מנסור עבאס. פעמים רבות אמרתי בכנסת שהרשימה המשותפת לא מייצגת את אזרחי ישראל הערבים שרוצים לחיות בשלום ובשיוויון זכויות במדינת ישראל. מדינה יהודית דמוקרטית. היום נוכחנו לראות שלקול הזה יש נציגות בכנסת".