כתר פלסטיק | בלעדי

הירידה במחירי הנפט והביקוש לשיפוצים החזירו את חברת הפלסטיק הוותיקה למסלול

מודי'ס העלתה את דירוג החוב של כתר, על רקע שיפור משמעותי בביצועים התפעוליים • ענקית התעשייה הממונפת מישראל נהנתה אשתקד ממגמה של עלייה בהוצאות הצרכנים על שיפוצים וציוד לבית, לצד ירידה במחירי חומרי הגלם

כיסאות פלסטיק של כתר. החברה מתאוששת / צילום: Shutterstock, Aron Brand
כיסאות פלסטיק של כתר. החברה מתאוששת / צילום: Shutterstock, Aron Brand

שנתיים לאחר שהכותרות בישרו על הרעה ניכרת במצבה הפיננסי של קבוצת כתר (לשעבר כתר פלסטיק) מוביל שיפור בתוצאותיה של ענקית התעשייה מישראל את סוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס (Moody's) להעלות בדרגה אחת את דירוג החוב של החברה, מ-Caa1 ל-B3 עם אופק יציב. עם זאת, גם הדירוג החדש אינו נחשב ל"דירוג השקעה" אלא לספקולטיבי ובעל סיכון אשראי גבוה.

קבוצת כתר מייצרת ומשווקת רהיטי פלסטיק, ונחשבת למובילה עולמית בתחומי ריהוט הגינה, המחסנים, ארגזי הכלים והמוצרים לבית. מרכז החדשנות ומרכזי הפיתוח של כתר נמצאים בישראל, וכך גם שמונה מתוך 21 מפעליה בעולם. החברה מעסיקה 5,000 עובדים ברחבי העולם (מהם 2,000 בישראל) ופועלת ב-100 מדינות. 

כתר נוסדה בשנת 1948 על-ידי יוסף סגול כמפעל לייצור צעצועים ומוצרים לבית. בשנות ה-80 עבר הניהול לידיהם של בניו יצחק וסמי סגול. השליטה בקבוצת כתר (80%) נמכרה בשנת 2016 על-ידי האחים סגול לקרן הזרה BC Partners תמורת 1.4 מיליארד אירו, ומשפחת סגול נותרה עם החזקה של 20% בכתר. הרכישה הייתה ממונפת, וההלוואה הבנקאית הגדולה הועמסה על החברה הנרכשת. לפני חתימת ההסכם על המכירה התמודדו שני גורמים על רכישת כתר, והגורם השני היה קרן ההשקעות CVC.

קבוצת כתר היא חברה פרטית ואין לה איגרות חוב נסחרות, אך החוב שלה מדורג על-ידי מודי'ס. בהעלאת הדירוג שפורסמה לאחרונה ציינו כלכלני מודי'ס את מעמדה המוביל של החברה בתעשיית הריהוט העולמית, את הגיוון הגיאוגרפי במכירות באירופה, בצפון אמריקה ובישראל ואת הגיוון בהיצע המוצרים ובערוצי ההפצה שלה.

מנגד, הדירוג הנוכחי משקף לדבריהם גם את מבנה ההון הממונף מאוד של כתר, ואת החשיפה הגבוהה למחירי הפוליפרופילן, למרות מעבר לשימוש בחומרים ממוחזרים - דבר שיוצר לדברי כלכלני מודי'ס סיכון לתנודתיות שעלולה להאט את קצב הפחתת המינוף.

"העלאת הדירוג מ-Caa1 ל-B3 עם אופק יציב משקפת את הירידה המהירה מהצפוי של המינוף בעקבות מומנטום של צמיחה ב-2020, כמו גם את השיפור בנזילות החברה בזכות תזרים מזומנים חופשי חיובי ב-2020 ודחיית מועד הפירעון של קו אשראי מאוקטובר 2022 ליולי 2023", כותבים במודי'ס.

להערכתם, המינוף של כתר ימשיך לרדת אך בקצב נמוך יותר מהירידה ב-2020, ויגיע עד 6.5 (יחס חוב ל-EBITDA) ב-12-18 החודשים הקרובים, זאת לעומת 7.4 בסוף שנת 2020 ובהשוואה ל-16.6 בסוף שנת 2018. הנזילות צפויה להישאר ברמה נאותה עם תזרים חיובי. אחת ההנחות בדירוג היא שכתר תהיה פרואקטיבית בנושא מיחזור חוב לפחות שנה לפני מועד הפירעון.

 
  

לפי מודי'ס, בשנת 2020 רשמה כתר הכנסות של 1.2 מיליארד אירו, עלייה של 2.4% לעומת 2019, ו-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) בגובה 177 מיליון אירו, לעומת 111 מיליון אירו ב-2019. רוב המכירות שלה (54%) מגיעות ממדינות אירופה, 38% מצפון אמריקה, 4% מישראל ו-4% משאר העולם. לדברי כלכלני מודי'ס, "הביצועים התפעוליים של כתר השתפרו משמעותית ב-2020 למרות הסביבה המקרו-כלכלית השלילית בעקבות מגפת הקורונה".

 
  

להערכת מודי'ס, החברה נהנתה אשתקד ממגמה של עלייה בהוצאות הצרכנים על שיפוצים וציוד לבית, שהיוותה שינוי בדפוסי הרכישה בעקבות ההגבלות שהטילו ממשלות בתקופת הקורונה. לאחר ירידה חדה במכירות במרץ-אפריל 2020, נרשמה התאוששות בעיקר במכירות אונליין.

במקביל, כתר נהנתה משיפור ברווחיות בעקבות תמהיל מכירות משופר וירידה במחירי חומרי הגלם שבהם היא משתמשת. השימוש של כתר הוא בעיקר בחומר הגלם פוליפרופילן, שהוא נגזרת של נפט. הדבר מייצר קורלציה בין מחירי הנפט למחירי הפוליפרופילן ולהערכת כלכלני מודי'ס מחיר חומר הגלם הזה הוא גורם מפתח בתנודתיות של רווחי כתר.

במודי'ס מעריכים שהמגמות הקשורות להוצאות על תחום הבית יישארו חיוביות לחברה ברבעונים הבאים, אך מציינים שמחירי חומרי הגלם עולים מרמות השפל של 2020. "זה יוביל ללחץ על יכולת החברה להמשיך לשפר את הרווחיות בהמשך, אך אנחנו לא צופים ירידה ברווחיות מהרמות הנוכחיות", נכתב שם.

בסוף 2020 היו לכתר פלסטיק יתרות מזומנים בגובה 70 מיליון אירו, ובמודי'ס מעריכים שהיא תציג השנה תזרים חופשי של 20-30 מיליון אירו, כך שזה יספיק לה להוצאות ההוניות הנדרשות לה ולהון החוזר.