"לקח לי זמן להבין שבעצם הקמתי חברה משלי"

רויטל קרמר, בת 46, נשואה + 2 • מתגוררת בהרצליה • מנטורית ויועצת ליזמים בראשית הדרך • שנת התחלה: 2020 • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

רויטל קרמר / צילום: נירי גתמון
רויטל קרמר / צילום: נירי גתמון

לקח זמן לרויטל קרמר לתמצת את הגדרת התפקיד שלה: יועצת ליזמים מתחילים שחולמים להקים חברה גדולה, בעסק שהיא עדיין לא נתנה לו שם. "אני עצמאית בפועל כשנה. עבדתי לפני כן שנתיים בסטארט-אפ כמנהלת פיננסים ואופרציה, והייתי אמונה על כל מה שהוא לא החלק הטכנולוגי. אף שההרגשה הייתה שהחברה תמריא ואני איתה, זה לא קרה כי החברה נסגרה. כשעזבתי, החלטתי שאממש את עצמי במשהו בכיר יותר ורציתי להצטרף לסטארט-אפ בתפקידי הובלה. אפילו מצאתי מקום שבו שימשתי כמנכ"לית כמה חודשים. בתוך החיפוש, הפכתי לעצמאית.

"בעבר הייתה לי חברה לייעוץ שיווקי ואסטרטגיה, כך שהכרתי את עולם העצמאות. חיפשתי דרכים לחבור למקומות בתחילת הדרך, כדי להיות חלק מהמייסדים, כי הבנתי שהדבר שאני הכי רוצה זה את חלום הסטארט-אפי כולו. תוך כדי חיפושים פרצה הקורונה וראיתי שבהשפעת המגפה, תהליכי ההקמה של הסטארט-אפים איטיים יותר. שמתי לב גם לכך שהסטארט-אפים שכן פגשתי היו מעוניינים בהתקשרויות אחרות. הם התייעצו איתי ושאלו אותי על הקמת תשתיות, חדירה לשווקים, וייעצתי להם למשל איך בונים מערך גיוס. הבאתי איתי לייעוץ את כל הדברים שעסקתי בהם בעבר. הלכתי לראיון לתפקיד COO. הוא אולי לא הצליח, אבל הם מצאו בי פתרונות אחרים באמצעות פרויקטים קצרים, וכך מקום אחד המליץ עליי גם למקום אחר, שחיבר אותי לחממה, וכך הלאה".

כל זה התרחש במקביל למגבלות ולסגרים?
"האמת שבהתחלה, בסגר הראשון, השתבללתי לגמרי ולקחתי צעד אחורה. התחייבתי באופן מלא לבית ולילדים, שנותרו ללא מסגרת. בסגר השני, כשהבנו שזה יישאר, עשינו טבלת החלטות משפחתית וקבענו שיוצאים לשיפוץ בבית, אני פותחת עסק, והילדים, בני 11 ו-8, עוברים לחינוך ביתי מלא ללא זום, כמובן בתיאום עם בתי הספר. לא הייתי זכאית למענקים, אבל לא חששתי. כבר הקמתי עסקים בעבר, ויזמות היא חלק ממני, גם בימים שבהם עבדתי כשכירה. אני חושבת שעצם הסיפור היזמי שלי משפיע על אחרים.

"ראיתי שאובדן מקום העבודה בקורונה גורם לשכירים רבים לחשוב על האפשרות להיות עצמאים. הם מעיזים יותר. מי שפתאום לא היה לו כסף לקנות חלב ונאלץ להיות סדרן בסופר - יעשה הכול. גברים ונשים מבינים שעצמאות מאפשרת לשלב בין בית לקריירה. בקורסים ליזמות לומדים טכניקה, אבל יש הרבה דברים נוספים שכדאי ללמוד. אם זה עובד בסטארט-אפ, אין סיבה שזה לא יעבוד במקום אחר".

אז עכשיו את במקום שבו החלטת להישאר?
"שאגיד לך שוויתרתי על החלום לחבור למייסדי סטארט-אפ ולהוביל אותו? לא. אני מאמינה שזה עוד יבוא. אבל מה שאני עושה כרגע נכון לי. זה מביא כסף והעובדה שאני עוזרת לאחרים להתגבר על חסמים שלאו דווקא יש להם אחיזה במציאות ממלאת אותי בסיפוק מאוד גדול. עכשיו, כשאני מדברת איתך, אני קולטת שאני צריכה כבר למצוא שם לעסק. בסוף בעצם הרמתי סטארט-אפ משלי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il