עולם הטכנולוגיה: סבתא מנתצת את עקומת הלמידה

פעם יצרני תוכנה היו שולחים אותנו לקרוא מדריך שימוש. היום הם יודעים שאם לא נדע איך להפעיל את האפליקציה בתוך 30 שניות, כנראה שלא נשתמש בה לעולם

סבתא בזום / צילום: שאטרסטוק
סבתא בזום / צילום: שאטרסטוק

מהיום בו נכנסו המחשב הביתי והמכשיר הסלולרי לחיינו, נהגו הצעירים להסביר פעולתם למבוגרים. זה כמעט "חוק טבע" הרי, כי בערב של ארוחה משפחתית, יגיעו ההורים והסבים עם שלל פניות למחלקת התמיכה הטכנית של המשפחה.

לכן התרגשות קלה אחזה בי לרגע, כאשר סבתי בת ה-82 העבירה כמה שקלים בביט.

הסיפור החל כאשר ביקשה לרכוש יין עבור רופא שטיפל בה לאחרונה. היא פנתה אל בת זוגי וביקשה עזרה במשימה. לאחר התייעצות כתובה, מצולמת וטלפונית נבחר המארז. סבתא שלחה את הכסף בביט, ואני התרגשתי לרגע כשהבנתי כמה כבירה היכולת הטכנולוגית של סבתא: באמצעות הסלולרי היא יכולה להעביר כספים, לנהל שיחות כתובות, קוליות ומצולמות, לקבל מרשם לתרופה באפליקציה, לנווט בדרכה אל האוטובוס או להזמין מונית הביתה.

כוחה הטכנולוגי של סבתא הוא פרי המהפכה השקטה של תחום חוויית המשתמש (User Experience - UX) העוסק בחקר משתמשים (Users) ושימושיות (Usability) כבסיס לעיצוב מוצרים דיגיטליים. בימי הקורונה זכינו לראות כמה חוויית משתמש יכולה להיות עוצמתית: מאות אלפי קשישות וקשישים ניהלו בהצלחה שיחות וידאו באמצעות תוכנת זום שהכירו זה עתה.

חשבו על התוכנות של פעם, ועל האפליקציות של היום. לא מזמן כל כך, שימוש במחשב דרש הפעלת עכבר, מקלדת ומסך. כשהיינו משתמשים במחשב - היינו עושים זאת כפעולה עיקרית, שדרשה את מרבית תשומת הלב שלנו ברגע נתון. הכל השתנה בעשור האחרון, וכעת מרבית השימושים שלנו במחשב נעשים בהיסח דעת קיצוני. אנו מבצעים פעולות וצורכים היקפי עתק של מידע כתוב, מצולם ומוסרט באמצעות טפיחות קלות על מסך מגע - כמעט תמיד תוך כדי כדי עבודה, שיחה, צפייה בטלוויזיה, אכילה, ואפילו, למרבה האימה, נהיגה.

בהתאם, ראו מה קרה לתוכנות שלנו. המסכים אמנם התכווצו לגודל של סמארטפון, אך גודלם של הטקסטים והכפתורים גדל, ממשקי השימוש והאייקונים הפכו דומים זה לזה באפליקציות שונות, וזמן ההמתנה מלחיצה על כפתור ועד תגובת התוכנה אינו נמדד כבר בשניות אלא בשבריהן.

אם פעם דרשו מאיתנו יצרני תוכנה לקרוא את מדריך השימוש (או בשפתם של התומכים הטכניים: RTFM - Read The Fucking Manual), היום הם יודעים כי אם ידרשו לנו יותר מ-30 שניות כדי ללמוד להשתמש באפליקציה שלהם - כנראה שנסיר אותה מהמכשיר ולא נשוב להשתמש בה לעולם.

חזרה לסבתא שלי. "חוק הטבע" הקובע כי קשישים לעולם ייאלצו ללמוד על טכנולוגיה מהצעירים - התברר כפרדיגמה שגויה. מפתחי תוכנה גילו כי כאשר הם מעצבים ממשק שיהיה כל כך נוח ואינטואיטיבי שאפילו המשתמשים הפחות טכנולוגיים יוכלו להשתמש בו, הם מייצרים חוויה מדהימה למשתמשים כולם. סבים וסבתות ברחבי העולם שולטים כיום לגמרי ברזי הוואטסאפ והפייסבוק, מספימים את כולנו ב-GIFים של פרחים ונשיקות, ואחרי הסבר קצר אפילו מנהלים שיחות זום עם רקע וירטואלי.

ב-2021 שימוש אינטואיטיבי הפך תנאי סף עבור תוכנות המיועדות למשתמשים פרטיים, והולך והופך דרישה גם עבור תוכנות מתקדמות המיועדות לשימושי מקצועיים כמו כלי גרפיקה ומערכות נתונים משוכללות. מרוץ החימוש של ה-UX הוא בעל השפעה מכרעת על עתיד הטכנולוגיה, לפחות כמו המרוץ למעבדים חזקים יותר ולתקשורת מהירה יותר, וכמו בכל תחום אחר בחיים - גם כאן, כדי להצליח, כדאי להקשיב לסבתא.

הכותב הוא יועץ תקשורת ומאפיין חוויית משתמש (UX)