בשיחות הגרעין עם איראן, צוות דמויות מוכר מתמודד עתה עם בעיות חדשות

דיונים על הסכם הגרעין המקורי היו עניין טכני בעיקרו. הפעם הנושא הוא מבחן של כח הרצון הפוליטי

הנשיא רוחאני / צילום: רויטרס
הנשיא רוחאני / צילום: רויטרס

כשפקידים אמריקאים ואיראנים יתחילו מחדש שיחות בווינה על חידוש הסכם הגרעין משנת 2015, הדיפלומטים יהיו צוות מוכר של דמויות, כולל כמה מהדמויות המרכזיות במו"מ על ההסכם המקורי שעובדים כעת לחדש אותו.

אבל אם המשתתפים בדיונים של יום שלישי הם מוכרים, ההקשר של השיחות השתנה בחדות, כמו גם חלק מהמטרות של שני הצדדים. ובעוד הצעדים שוושינגטון וטהרן צריכות לעשות כדי לחזור למחויבויות שלהן הם ברורים למדי, הכוריאוגרפיה הדיפלומטית בדרך לשם היא מורכבת.

הדיון על ההסכם המקורי היה מאמץ טכני אדיר שנועד להמציא מאפס מערכת של מגבלות גרעיניות על איראן. השיחות הנוכחיות יהיו יותר מבחן של הרצון הפוליטי של שני הצדדים.

נסיגתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מהסכם הגרעין בשנת 2018 וכמעט שלוש שנים של סנקציות שבאו אחריה, וריסקו את הכלכלה האיראנית, העמיקו את החשש באיראן מהבטחות אמריקאיות. ההתנקשות בגנרל קאסם סולימאני בשנה שעברה בידי ארה"ב הגדילה את חוסר האמון.

אחרי שהאמריקאים נסוגו מההסכם, הפסיקה איראן לכבד את צידה בו והסירה את המגבלות מהפעילות הגרעינית שלה ועשתה צעדים שקירבו אותה ליכולת לייצר נשק גרעיני. ישנם בכירים איראניים ששאלו אם ניתן יהיה לסמוך על ממשל אמריקאי עתידי שלא יפרוש מההסכם באופן דומה.

הבחירות הקרובות לנשיאות באיראן הביאו להתחזקות קולם של הקולות הקשוחים בטהרן הרוצים למנוע מחסאן רוחאני והמחנה המתון שהוא מוביל ניצחון דיפלומטי בדמות חזרה להסכם עם ארה"ב.

ממשל ביידן, מצדו, מסתכל על חזרת ההסכם מ־2015 שנידון בזמן ממשל אובמה כנקודת ההתחלה בלבד. הנשיא ג'ו ביידן אמר שהוא מתכוון להשתמש בהסכם כדי להגיע להסדרים נוספים שיטילו מגבלות ארוכות טווח יותר על מאמציה הגרעיניים של איראן וגם על תוכנית הטילים שלה ועל פעילותה האזורית, בייחוד התמיכה במיליציות במדינות סמוכות.

"ארה"ב ואיראן כל כך חושדות אחת בשנייה שזה יהיה קשה", אמר רוברט איינהורן, פקיד מחלקת המדינה בדימוס לנושאי הפצת נשק גרעיני וכיום חבר במכון ברוקינגס, מכון מחקר בוושינגטון. "חזרה להסכם תהיה איטית ויותר מסובכת ממה שהיה מצופה בהתחלה, אפילו בזמן ששתי המדינות תומכות בכך. להגיע אחרי זה להסכמים עוקבים יהיה קשה עוד יותר".

מה שהופך את האתגר לגדול עוד יותר הוא המתח הגואה בין וושינגטון ושתיים מהחברות האחרות בהסכם המקורי, שחתומות עליו שבע מדינות: רוסיה וסין. לשתי המדינות קשרים טובים עם איראן מאז 2015 - הרוסים משתפים פעולה עם איראן בסוריה לחיזוק אחיזתו של הנשיא בשאר אסאד במדינה והסינים הפכו לשותפי הסחר העיקריים של איראן לאחר חתימה על הסכם מקיף במרץ.

בעוד ששיחות על ההסכם מ־2015 התקיימו על רקע מתחים חזקים עם רוסיה בגלל הפלישה שלה לאוקראינה, בכירים בדימוס אמרו שמוסקבה ובייג'ינג בכל זאת שיחקו תפקיד קונסטרוקטיבי וששיתוף פעולה דומה לגבי הסדרים נוספים אינו סביר.

"כשזה מגיע להסכם עוקב, השינוי ביחסים עם סין ורוסיה יהפוך את זה לקשה בצורה בלתי רגילה לביידן", אמר גארי סיימור, מנהל מרכז קראון ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת ברנדייסומומחה לנשק להשמדה המונית לשעבר במועצה לביטחון לאומי בזמן הממשל של הנשיא לשעבר ברק אובמה.

בראש הצוות האיראני בווינה יעמוד עבאס ארקצ'י, סגן שר חוץ משפיע שעזר לנהל את גישתה של טהרן להסכם ב־2015.

במשלחת האמריקאית נמצאות ידיים מנוסות שעסקו בתוכנית הגרעין של איראן במשך שנים. רוב מאלי, הנציג המיוחד של ארה"ב לאיראן, יהיה נוכח שם, והצוות האמריקאי אמור לכלול גם את הסגן שלו ריצ'רד נפיו, מומחה לסנקציות ולהפצת נשק.

בסימן של תמיכתן בשיחות בווינה, ישלחו מדינות אירופה הקשורות להסכם מנהלים פוליטיים ממשרדי החוץ לפתיחת המושב לפני שמומחי ממשלה יישבו על הפרטים הטכניים של השיחות, כך אמר דיפלומט מערבי. רוסיה, לעומת זאת, לא שולחת סגן שר חוץ ממוסקבה אבל תסתמך על מיכאיל אולינוב, הנציג הקבוע שלה לארגונים בינלאומיים בווינה. גם סין צפויה להיות מיוצגת על ידי פקיד בדרג נמוך.

לעת עתה, איראן מסרבת להיפגש ישירות עם בכירים אמריקאים, שלא כמו בשנים שבהן היו שיחות לקראת ההסכם של 2015. במקום זה, דיפלומטים אירופאים ישוחחו בנפרד עם האיראנים ועם האמריקאים, ויעבירו מסרים בין הצדדים.

בלב הדיונים נמצאות ההפרות האיראניות של ההסכם ועתיד הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ, שלא רק החזירו את הסנקציות שהוסרו במסגרת ההסכם של 2015 אלא הוסיפו סנקציות לתחומים רבים של כלכלת איראן במסגרת המלחמה בטרור, או קשרה ביניהם לפיתוח האיראני של טילים בליסטיים.

בכירים בממשל ביידן מוכנים להסיר את הסנקציות הגרעיניות אם איראן תציית להסכם של 2014. אבל הם אומרים שהם מתכננים להותיר על כנן חלק מהסנקציות הנוגעות לטרור ולזכויות אדם ואולי להטיל חדשות, שהם מתעקשים שההסכם מעולם לא החריג אותן. ישויות הנפגעות מסנקציות במסגרת המלחמה נגד טרור כוללות את הבנק המרכזי של איראן ואת משמרות המהפכה, מיליציה צבאית חזקה.

בכירים איראנים אומרים שעל ארה"ב להסיר את כל הסנקציות שהטילה מאז 2018 לפני שתחזור טהרן לציות להסכם. בנוסף ליתרונות הכלכליים לאיראן מהסרת הסנקציות, היא תקבל יותר מ־30 מיליארד דולר אם ארה"ב תסכים לשחרר הכנסה שלה מייצוא שמוקפאת מחוץ לגבולות המדינה.

גם הפיכת ההפרות של איראן של ההסכם מ־2015 היא בעיה סבוכה. בנוסף להגדלת העשרת האורניום, איראן התקינה צנטריפוגות משוכללות, ורכשה ידע טכני שלא ניתן למחוק. ארה"ב צפויה לטעון שהצנטריפוגות צריכות להיות מושמדות ולא רק מפורקות, כך אמרו בכירים לשעבר בממשל, וזה צעד שאיראן אולי לא תסכים לעשות.

בכירים אירופאים היו רוצים שהדיונים על כניסה מחדש להסכם הגרעין יסתיימו לפני הבחירות לנשיאות באיראן, אבל כמה בכירים אמריקאים לשעבר אמרו שהשיחות יכולות לקחת זמן רב יותר.

בשבועות האחרונים, ממשל ביידן הציע לשחרר מיליארד דולר ראשונים בהכנסה מוקפאת ממכירת נפט לדרום קוריאה, שישמשו לרכישת ציוד הומניטרי, וכמו כן להרשות לאיראן לייצא חלק מהנפט שלה. בתמורה, ביקשה ארה"ב צעדים ספציפיים מהצד האיראני, כולל הפסקה של העשרת האורניום לרמה של 20%. אבל איראן, שפעם ביקשה מוושינגטון מחווה ראשונית, אמרה שהיא כבר לא מעוניינת בגישת צעד־צעד ורוצה להגדיר איך תיראה חזרה כוללת להסכם מצד שני הצדדים, כך אמרו בכירים אמריקאים ואיראנים.

אבל אם ההסכם יוחזר לכנו, חוסר האמון המתמשך יטיל צל על כל שיחות עתידיות ויהפוך את איראן לחסינה למטרה לטווח ארוך של ביידן להשיג הסכם ביטחון נרחב יותר. על ידי קיום מו"מ קשוח בווינה על הסכם שכבר נחתם ב־2015, איראן שולחת מסר שכל דיון בהסכמים נוספים יהיה הרבה יותר קשה, כך אמרו הבכירים האמריקאים בדימוס.

דיפלומטים אירופאים אמרו שכל מאמץ אמריקאי בווינה לקבוע במסמרות את מחויבות איראן להשתתף בדיונים עתידיים עשוי להרחיק אותה מהשולחן כעת.

ממשל ביידן לא ציין את מחויבות איראן להשתתף בשיחות על הסדרים עתידיים כתנאי לחידוש ההסכם מ־2015. אבל אם וושינגטון לא תוציא מאיראן הבטחה להשתתף בשיחות כאלה לפני שההסכם מ־2015 חוזר לחיים, היא עשויה להפסיד את המנוף הגדול ביותר שלה - סנקציות - למשיכת טהרן לשיחות עתידיות כאלה, אמרו כמה בכירים אמריקאים לשעבר.

טהרן לא פסלה הסכם עוקב לגבי פעילות הגרעין שלה אם תקבל עוד הטבות בתמורה לכך. אבל דיון על מגבלות לתוכנית הטילים של איראן, שטהרן אמרה שהיא נחוצה נגד חילות האוויר המעולים של מדינות המפרץ ושל ישראל, היא 'נון־סטארטר', כך אמר חוסיין מוסביאן, נושא ונותן גרעיני של איראן לשעבר וכיום מרצה באוניברסיטת פרינסטון.

"מאז שארה"ב הפרה את הבטחתה, היא צריכה קודם כל לחדש את האמון על ידי הטמעה נכונה של ההסכם כפי שנחתם, ורק אז להעלות נושאים אחרים במחלוקת", אמר.

"בהתחשב בהבטחות המופרות של ארה"ב ושל אירופה, כשזה מגיע לנושאים צבאיים, גם קולות של רפורמיסטים מתנגדים לוויתורים", אמר אבולפאזל אמואיי, דובר מועצת הביטחון הלאומי ומדיניות החוץ בפרלמנט האיראני, בריאיון שנערך אתו.

 ארסו אקבלי ולורנס נורמן השתתפו בהכנת הכתבה.