האזרחים הערבים הענישו את נבחרי הציבור שלהם

שנה לאחר ההישג חסר התקדים של הרשימה המשותפת וחרף הישגו האישי של מנסור עבאס, הפוליטיקאים הערבים עשו את כל הטעויות האפשריות שהובילו אותם להיחתך בשליש מכוחם • על מנהיגי הציבור הערבי בישראל להתאחד, למרות המחלוקות, ולעבוד למען הציבור

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, בהשבעת הממשלה לכנסת ה-34 / צילום: דוברות הכנסת
יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, בהשבעת הממשלה לכנסת ה-34 / צילום: דוברות הכנסת

בחירות 2020 סיבוב ג', הרשימה המשותפת נכנסת למערכת הבחירות עם תנופה אדירה לאחר ההמלצה ההיסטורית על בני גנץ כמועמד המתאים ביותר לראשות הממשלה. הציבור הערבי מחבק את ההחלטה אחרי שדחף את המשותפת לשיא חסר תקדים של 15 מנדטים שיכולים להוות כף המאזניים ולשנות את מאזן הכוחות בפוליטיקה הישראלית לשנים הקרובות.

שנה מאותו רגע היסטורי וההישג הגדול של 2020 נראה כמו היסטוריה רחוקה שספק אם תשוחזר. מנהיגי הרשימה המשותפת עשו את כל הטעויות האפשריות והגיעו לקו הסיום של בחירות 2021 חבולים ומפולגים, כאשר למרות ההישג האישי של מנסור עבאס ורשימת רע"ם, הייצוג הכללי של המפלגות הערביות נחתך בשליש בתוך כשנה. רבים נוטים לייחס לראש הממשלה נתניהו וליכולת פירוק המוקשים שלו את המשבר שמתחולל במשותפת. בפועל, הסיבות למערבולת הזו נובעות מתהליכים עמוקים וארוכי טווח המתחוללים בחברה הערבית ולעיתים לא מורגשים מעל לפני השטח.

בעשור האחרון, הציבור הערבי בישראל החל להשתלב יותר ויותר במרקם החיים המשותף, צעירים ערבים יוצאים ללמוד ורוכשים השכלה גבוהה, משתלבים במקצועות ובמשרות איכותיות. לראייה, ניתן לבחון את שנת הקורונה האחרונה, הציבור הערבי נכח כמעט בכל תחום ברפואה הכללית, רופאים ורופאות במחלקות הקורונה, אחים ואחיות בבתי החולים, רוקחים ורוקחות שדאגו לכלל הציבור ללא דופי. זו רק דוגמה קטנה המעידה על תהליך עמוק יותר של התמזגות החברה הערבית בחברה הכללית במדינת ישראל.

התהליכים הללו, ובמיוחד לאחר ההמלצה ההיסטורית על בני גנץ לראשות הממשלה שנתפסה כמהלך נכון וראוי, הצליחה הרשימה המשותפת להגיע להישג חסר התקדים של 15 המנדטים, הישג שבפועל נזרק לפח של ההיסטוריה הפוליטית בישראל. ברשימה המשותפת לא השכילו לנצל את כוחם האלקטורלי, לא העיזו לאתגר את גבולות הגזרה של הפוליטיקה הישראלית והמשיכו להתנהל כמו גוף זר בתוך כנסת ישראל, בלי שום נכונות לשיתוף פעולה משמעותי עם הסיעות הנוספות בכנסת.

רק לשם הדוגמה, אחד המהלכים השנויים ביותר במחלוקת שעשתה הרשימה המשותפת ומייצג יותר מכל את ההבדל בין הקולות שמגיעים מהרחוב ובין האינטרסים של נבחרי הציבור עצמם הינה ההצבעה נגד מה שמכונה "הסכמי אברהם". ישנה תמימות דעים רחבה על היותם של הסכמים אלו טובים גם לאזרחים הערביים בישראל, למרות שחלק גדול בחברה הערבית קיווה למצוא בהסכמים הללו נושאים הנוגעים לסוגיה הפלסטינית החשובה להם במיוחד.

בתוך משחקי השרירים בין ראשי הרשימה המשותפת, מנסור עבאס היה למנהיג היחיד שהעז להביע גישה אחרת ושונה. על רקע גישתו השונה ניהלו אנשי המשותפת ומנסור עבאס קרב בוץ מלא בהתקפות והשמצות הדדיות עד שלבסוף החליט לפרוש מן הרשימה המשותפת ולקחת סיכון ממשי שלא לעבור את אחוז החסימה. ראשי המשותפת ורע"ם בחרו להפנות אחד לשני עורף למרות הסיכונים שהמהלך יצר והתוצאות היו בהתאם עם ירידה של חמישה מנדטים חשובים לציבור הערבי.

גם אם ישנה מחלוקת עקרונית עם דרכו של עבאס, האינטרס של הציבור הערבי הינו מפלגה ערבית אחת גדולה שתייצג את מגוון הדעות והקולות שבתוכה. נכון היה אם חברי הרשימה המשותפת היו מצליחים לפתור את המחלוקת בתוך הבית ומציגים חזית מאוחדת כאשר האינטרס הציבורי עומד במרכזה, ולא משחקי האגו האישיים שכה אפיינו את מערכת הבחירות האחרונה.

מדובר במסר משמעותי לנציגים הערביים בכנסת, הציבור מאס לשבת על הקווים ולהיות שחקן ספסל בשירות מפלגות אחרות. הציבור הערבי בישראל של 2021 משווע להשפעה, תקציבים, רפורמות בתחומים שונים כמו תופעת הפשיעה, חוק הלאום, הבנייה הבלתי חוקית והחינוך. מי שישכיל לשרת את הציבור הערבי, יזכה באמונו.

הכותב הוא הבעלים והמו״ל של קבוצת התקשורת פאנט