טיולים | פיצ'ר

סיור בלשי לילדים עם פיות ורקע היסטורי מפתיע

בסיור שמנחה מאיה גז בעקבות הפייה הסמוכה למקום מגוריכם לא נזכרת השואה אפילו פעם אחת, אבל היא נוכחת מאוד מאחורי הקלעים

סיור "הפיה האמיתית". מאיה גז עם קבוצה / צילום: אלבום פרטי
סיור "הפיה האמיתית". מאיה גז עם קבוצה / צילום: אלבום פרטי

לכאורה זהו הסיור הכי מתוק וורוד בעולם: סיור לגיל הרך (6-3) בעקבות פיות. למעשה זוהי משימה בלשית: שגרירת הפיות נעלמת ומשאירה רמזים, מעין כתב חידה שצריך לפתור כדי למצוא את הדרך אליה.

כריכת הספר הפיה האמיתית / צילום: כריכת הספר
 כריכת הספר הפיה האמיתית / צילום: כריכת הספר

את הסיור מעבירה ד"ר מאיה גז, עיתונאית, סופרת ומרצה, בעקבות ספר ילדים שכתבה, "הפיה האמיתית" (הוצאת סיגליות). ההשראה לספר הייתה בתה הצעירה אלמה, גיבורת הסיפור, שתוהה מי גורב לה גרביים ומכסה אותה כשהיא ישנה. אימה מספרת לה שלכל ילדה יש פיות שמשגיחות ודואגות לה. הילדה בוחרת לצאת למסע בלשי כדי לגלות מי הן הפיות, ואת הסוף אתם ודאי יכולים לנחש.

אף שבסיפור (ובסיור) אין אזכור לשואה ולזוועותיה, הסיפור שמאחוריהם קשור גם קשור אליה. שורשיו של הספר נעוצים במחקר שערכה המחברת על דפוסי אימהות בגטו ורשה. אם נדמה לנו שהאימהות המודרנית היא אתגר מורכב, באה ד"ר גז וטוענת ש"בגטו נולדה וונדר וומן".
ראשיתו של המחקר בסבתה של גז, שורדת שואה שהוריה נרצחו, והיא נאלצה להסתתר ביערות כשהיא בת 16 בלבד. הטראומה עברה במשפחה, בסיפורים וגם במחוות פיזיות, כמו אחיזת יד לופתת של הסבתא את נכדתה מאיה, ובעקבותיה לפיתה דומה שלה את ידי ילדיה.

מאיה גז וביתה / צילום: גילי חן
 מאיה גז וביתה / צילום: גילי חן

גז בחרה לחקור את הנושא באמצעות יומנים של אימהות מהגטו. "רציתי שיהיו לי עיניים בתוך הגטו", היא מסבירה, "שיהיה לי תיאור יומיומי מהאירועים ולא מתוך שיחזור בעדויות". מסקנתה הייתה "שהאם היהודייה בפולין הפכה בגטו לראש המשפחה. הגברים - שקודם המשפחה סבבה סביבם - נלקחו למחנות ולעבודות כפייה, והמשקל עבר אל הילדים. האימהות נערכו להילחם על ילדיהן, ופרץ מהן כוח נפשי". בתום המחקר נותרה גז עם שאלות כמו מה הייתה עושה במקום אותן אימהות, ואלה התנתבו לספר "הפיה האמתית".

בצעד יוצא דופן תרגמה גז והוציאה לאור את הספר גם ביידיש, שפת המקור של היומנים שחקרה ואותה למדה במיוחד לשם כך. לאחר הצלחת הספר פנו אליה מעיריית תל אביב וביקשו שתיצור סיור בעקבותיו, וכך עשתה.

את הסיור ניתן להזמין לכל מקום בארץ, הוא מתאים לקבוצות מאורגנות, בתי ספר, משפחות ועוד. גז מציעה גם הרצאות הקשורות לשואה, ובהן סיפורי גבורה מהשואה שלא נודעו.

לפרטים: http://mayaguez.co.il