"הכינו את השמשיות": הפאבים בבריטניה נערכים להיפתח שוב

מתחילת שבוע הבא בארים ומסעדות יורשו לארח סועדים ולקוחות במתחמים פתוחים • ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מעריך כי אם הכל ילך כשורה, החיים בבריטניה ישובו למתכונת נורמלית באמצע יוני

בית קפה בלונדון שמתכונן לקראת הפתיחה בשבוע הבא / צילום: Reuters, Toby Melville
בית קפה בלונדון שמתכונן לקראת הפתיחה בשבוע הבא / צילום: Reuters, Toby Melville

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אישר כי הממשלה מתכוונת להמשיך ולהקל את ההגבלות על החיים הציבוריים בעזרת הבטחה קונקרטית: להשיק לחיים פיינט בירה בשבוע הבא. המנהיג הבריטי, שהודה בעבר בטעויות שביצעה ממשלתו במסגרת המאבק בקורונה, נחוש לפעול באופן הדרגתי ואטי מאוד ביציאה של בריטניה מהסגר. רק מתחילת השבוע הבא יורשו חנויות לא-הכרחיות להיפתח, ובארים ומסעדות יורשו לארח סועדים ולקוחות במתחמים פתוחים.

אם הכל ילך כשורה, ג'ונסון הודיע כי החיים ישובו למתכונת נורמלית - הכוללת גם אפשרות לתיירות מחוץ למדינה - באמצע יוני. עד מועד זה חלק ניכר מהאוכלוסייה הבריטית כבר יהיה מחוסן, ולפי הבטחות ראש הממשלה, למעשה כל מי שירצה בכך יוכל להתחסן. "לחיים!" חגגו הבוקר הצהובונים בבריטניה, שהמליצו לאוכלוסייה "להזמין שולחן כבר עכשיו".

החיים "ישובו לסוג של נורמליות" ביוני השנה, הבטיח ג'ונסון אתמול בנאום לאומה. הוא גם הציג את הקונספט שמעורר מחלוקת בבריטניה, המחקה את הדרכון הירוק בישראל, לפיו רק למחוסנים יורשה להשתתף בפעילויות מסוימות. בניגוד לישראל, בריטניה שוקלת להציע גם מערך בדיקות מהירות כדי לאפשר למי שאינם מחוסנים להשתתף בפעילויות ציבוריות, בתנאי שייבדקו ויימצאו שליליים לקורונה. "אני אלך לפאב בעצמי ובאופן זהיר אך בלתי-הפיך, אשתה פיינט של בירה", אמר ראש הממשלה הבריטי.

הציבור בבריטניה וכלי התקשורת מתעניינים בעיקר בנושא חופשת הקיץ, וקיוו כי הוא יקדים את האפשרות לצאת מהמדינה למאי. כעת, נראה כי המועד המקורי שהותווה בתוכנית היציאה מהמשבר, יוני הקרוב, יישאר. הממשלה בוחנת הטבות מבחינת בדיקות ובידודים למי שיטוסו ל"מדינות ירוקות" כמו ישראל, לפי דיווחי כלי התקשורת בממלכה בימים האחרונים.

מספר חולי הקורונה בבריטניה ממשיך לרדת עם התרחבות שיעור האוכלוסייה המחוסנת. נכון לאתמול עומד מספר המקרים החדש על 2,200 ביממה ומספר הקורבנות על 26 בלבד. כ-40% מהאוכלוסייה קיבלו לפחות מנה אחת של חיסון. רק 8% קיבלו את שתי המנות כמוגדר על ידי היצרניות (בעיקר פייזר-ביונטק ואסטרהזנקה), בשל החלטת הרשויות לעכב את המועד השני של מנת החיסון בשלושה חודשים. בריטניה אינה מגבילה את השימוש בחיסון אסטרהזנקה, כפי שעושות מדינות שונות באירופה.