פורטפוליו | פיצ'ר

"שיקו האיום": מנכ"ל נמל אשדוד נזכר בעבר שלו כסולן להקת רוק מתולתל

משה (שיקו) זנה, מנכ"ל נמל אשדוד, מספר על הפקקים בפריקה והתחנות המפתיעות בדרך • על ההסכם עם ועד העובדים בעקבות ההפרטה: "איך אני יודע שההסכם טוב? כי הוועדים חטפו בראש והעובדים חשבו שהם עשו הסכם גרוע, והעיתונות ביקרה אותנו בגלל שמכרנו את נשמתנו"

משה (שיקו) זנה / צילום: אבישג שאר ישוב
משה (שיקו) זנה / צילום: אבישג שאר ישוב

אישי: בן 56, נשוי, אב לשלושה וסב לשלושה, גר ביישוב הקהילתי עדי

מקצועי: מנכ"ל נמל אשדוד

אני: אוהב אנשים, מי שצריך עזרה או חיבוק - אני שם, ואוהב בניהול את סיעור המוחות ואת קבלת ההחלטות. כל יום אני עושה ארבע-חמש טעויות.

משפחה: שני הצדדים ניצולי שואה מטוניס. סבא מצד אבא היה סוחר, וסבא מהצד של אמא מת מטיפוס, ואני קרוי על שמו. סבתא גידלה לבד את הילדים בגטו. אבא הוברח לספינת מעפילים ב-1944 על ידי פעילים של חטיבת ההתיישבות, הגיע לישראל לבד בגיל 16, עבד בעבודות מזדמנות וישן באוטובוס באזור הקריות בחיפה. הוא התגייס לפלי"ם - היחידה הימית של הפלמ"ח שהקימה את שייטת 13, והמשיך לחיל הים. אחרי השחרור הפך לימאי, וכשקיבל אולטימטום מאמא, עזב את האוניות ועבר לעבוד בנמל חיפה, במחלקת ים. אמא עלתה בגיל 18 עם משפחתה באוניית מעפילים שנתפסה על ידי הבריטים. אחרי שנה במחנה בקפריסין, שכינתה אותו "הגטו השני שלי", הגיעה למושב ליד באר שבע. ההורים הכירו כשאבא בא לבקר חבר שלו בבאר שבע, הם התחתנו ועברו לקריות.

ילדות: קריית ביאליק. אלי דוקורסקי, ראש העיר הנוכחי, היה בן כיתה שלי וגם אביב כוכבי הרמטכ"ל שגר לידי והמוזיקאי אייל שכטר. רציתי להיות כבאי ולהציל אנשים, שיחקתי כדוריד וכדורגל בהפועל חיפה והייתי סולן להקת רוק. היו לי תלתלים ארוכים, קראו לי "שיקו האיום", וניצחתי את שכטר בערב כישרונות צעירים. למדתי מכניקה באורט קריית ביאליק וכשנודע לי שיש קורס מצוין בשם קורס חובלים, הצלחתי לעבור את הגיבוש ונשארתי בצבא 30 שנים.

חיל הים: זה היה סוג של המשכיות לאבא ורצון שיהיה גאה בי. הייתי קצין מכונות, שירתתי על ספינת אח"י מבטח והייתי מעורב במבצעים מטורפים. הדרכתי בקורס חובלים, ואחרי כמה מחזורים התלבטתי מה הלאה, ובחיל הים פיתו אותי ללמוד בטכניון על חשבון הצבא ולהישאר - רק שעם הציונים הגרועים שלי הסכימו לקבל אותי להנדסה חקלאית. סיימתי את השנה הראשונה בהצטיינות ועברתי להנדסת מכונות. הייתי מפל"ג טכני של שייטת 13, המשכתי ללימודי תואר שני בהנדסת מכונות, ופיקדתי על הפלגה הטכנית של הסטי"לים והצוללות בבסיס חיפה. הייתי ראש יחידת הלוגיסטיקה של חיל הים וראש מספן ציוד, שזה מעין סמנכ"ל הנדסה ולוגיסטיקה, עם עולמות תוכן טכניים, וניהלתי טכנית והנדסית את פרויקט הצוללות המפורסם. למזלי, לא הייתי מעורב בצד הכספי, אז לא פקדתי את משרדי 433. ב-2015, החלטתי לפרוש. ראיתי מודעת דרושים למנכ"ל נמל אשדוד, חלום שליווה אותי מהימים שהייתי הולך לעבודה של אבא, אבל הבנתי שזה מוקדם לי מדי.

אורית: אשתי, למדה הוראה ועובדת כגננת. הכרנו דרך חברה בקריות. התחתנו כשהייתי בן 22 ותוך שנה היה לנו ילד. יש לנו שלושה ילדים שפינקו אותנו בשלושה נכדים בהפרש של שבוע זה מזה, ואנחנו גרים ביישוב הקהילתי עדי בצפון.

נמל אשדוד: אחרי שלוש שנים, כשראיתי שוב שמחפשים מנכ"ל לנמל, החלטתי לגשת למכרז. כל בר דעת אמר לי, מה אתה מכניס את עצמך לצרה הזאת כשאתה יכול ליהנות מהנכדים, אבל החלטתי שאני רוצה לעשות עוד משהו חוץ מכסף. ראיתי בנמל אתגר מטורף בגלל התחרות הצפויה מהנמל הפרטי. אנחנו שוברים את הראש איך לשנות את התדמית של הנמל ולייצר חוויה אחרת, של נמל מדהים שהעובדים בו הם כמו משפחה.

ועדי עובדים: היה סכסוך עבודה בעקבות ההפרטה ופתיחת הנמלים הפרטיים. אחרי מו"מ של שמונה שנים ובעקבות ההסכם שנחתם בנמל חיפה, שהקדים אותנו, הגענו להסכמות. איך אני יודע שההסכם טוב? כי הוועדים חטפו בראש והעובדים חשבו שהם עשו הסכם גרוע, והעיתונות ביקרה אותנו בגלל שמכרנו את נשמתנו. ההחלטה התקבלה על ידי הדירקטוריון מתוך רצון לשמור על איזון ולהיכנס לתחרות חזקים ורזים.

פיטורים: אף עובד לא יפוטר. אנחנו עושים קמפיין לעידוד פרישה מוקדמת עם תנאים מצוינים, בתנאי שהעובד יהיה בן 52 ועם למעלה מ-20 שנות עבודה. בעידן של חמישה נמלים פרטיים גם אנחנו נצטרך להיכנס להפרטה, כי לא נוכל להישאר חברה ממשלתית, וגם העובדים יודעים את זה.

פקקים בפריקה: השנה היינו בצונאמי בגלל ההזמנות באונליין. יש תור של פריקה שמתנהל על פי חוק והנמלים החדשים אמורים לסייע לקצר אותו.

תביעה של נמל חיפה: על סך 117 מיליון שקל בגין חסימת תחרות. אנחנו לומדים אותה ונתייחס בבית המשפט.

טענות על הדלפת מועדי ביקורת: הבטיחות בנמל בעדיפות עליונה וכל תלונה בנושא נבחנת מיידית באופן שקוף ומלא. אנחנו דוחים בתוקף את הטענות בנושא.
עתיד: להביא את הנמל לחוף מבטחים.