מיליארדרים כחול-לבן: מי הישראלים שנכנסו לרשימה של פורבס?

מגזין "פורבס" הוציא את דירוג המיליארדרים השנתי שלו • בזוס בראש, מאסק בעקבותיו, ובמקום השלישי ראש אימפריית האופנה ברנאר ארנו • 21 ישראלים נכנסו לרשימה, ובראשם התעשיין סטף ורטהיימר • בייג'ינג עקפה את ניו יורק כעיר עם הכי הרבה מיליארדרים

סטף ורטהיימר / צילום: Reuters, ניר אליאס
סטף ורטהיימר / צילום: Reuters, ניר אליאס

מגפת הקורונה העולמית לא עצרה את אנשי האלפיון העליון, ששברו שיאים והוסיפו לעצמם 5 טריליון דולר להונם. כך, רשימת המיליארדרים העולמית של "פורבס" שנעשתה בשיתוף פורבס ישראל גדלה ל-2,755: תוספת של 660 אישים לרשימה משנה שעברה, כאשר 493 מהם מופעים ברשימה לראשונה.

הונם של כל המיליארדים ברשימה שווה 13.1 טריליון דולר, עלייה של 5.1 טריליון דולר מאז שנה שעברה - כאשר 1.1 טריליון דולר הוא שווי הונם של עשרת המיליארדים העשירים ביותר. המצטרפת החדשה העשירה ביותר היא מרים אדלסון, אלמנתו של שלדון אדלסון שירשה את הונו לאחר מותו, לה הון של 38.2 מיליארד דולר. בסך-הכול כ-86% מהמיליארדרים עשירים יותר היום משהיו לפני שנה. 

בזוס. הגדיל את הונו ב-64 מיליארד דולר / צילום: Shutterstock, lev radin
 בזוס. הגדיל את הונו ב-64 מיליארד דולר / צילום: Shutterstock, lev radin

האדם העשיר ביותר בעולם, בשנה הרביעית ברצף, הוא מייסד אמזון ג'ף בזוס. בזוס שווה כיום כ-177 מיליארד דולר - עלייה של 64 מיליארד דולר מלפני שנה, שרובה קשורה לעליית מניית אמזון. במקום השני נמצא מייסד ומנכ"ל טסלה אלון מאסק, שהיה מדורג במקום 31 בשנה שעברה עם 24.6 מיליארד דולר, וקפץ השנה לשווי של 151 מיליארד דולר, בזכות זינוק של 705% במניות טסלה. 

ברנאר ארנו. הכפיל את הונו / צילום: רויטרס
 ברנאר ארנו. הכפיל את הונו / צילום: רויטרס

במקום השלישי נמצא ברנאר ארנו הצרפתי, שהכפיל את הונו מ-76 מיליאדר דולר ל-150 מיליארד דולר, זאת בכות עלייה של 86% במניות LVMH (בעלת המותגים לואי ויטון, כריסטיאן דיור, ועוד). 

ביל גייטס / צילום: Samuel Habtab, AP
 ביל גייטס / צילום: Samuel Habtab, AP

במקום הרביעי נמצא ביל גייטס עם 124 מיליארד דולר, ואת המקום החמישי תופס מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, שגם הוא הכפיל את הונו מ-42 מילארד דולר ל-97 מילארד דולר, זאת בזכות עליית מניות פייסבוק. 

לראשונה מאז 1993, וורן באפט לא נמצא בחמשת המקומות הראשונים ברשימה. הוא לא רחוק משם, במקום השישי, עם 96 מיליארד דולר, מפסיד על חודם של מיליארד דולר את המקום לצוקרברג. באפט הגדיל את הונו ב-28.5 מיליארד דולר בשנה האחרונה. 

הישראלי העשיר ביותר: סטף ורטהיימר

ברשימה נכללו גם 21 ישראלים, ביניהם סטף ורטהיימר - האיש העשיר ביותר בישראל עם הון של 6.2 מיליארד דולר (מה שמספיק לו למקום ה-432 ברשימה). עוד שמות בולטים מבין הישראלים נמצאת שרי אריסון, לשעבר בעלת השליטה בבנק הפועלים (עם 5.2 מיליארד דולר), טדי שגיא מייסד חברת "פלייטק" (5.2 מיליארד דולר), המפיק ארנון מילצ'ן (3.4 מיליארד דולר), גיל שויד מייסד צ'ק פוינט (3 מיליארד דולר) ויצחק תשובה, בעלי קבוצת דלק (2.7 מיליארד).

סטף ורטהיימר. האיש העשיר בישראל / צילום: אריאל ירוזלימסקי
 סטף ורטהיימר. האיש העשיר בישראל / צילום: אריאל ירוזלימסקי

שם נוסף ברשימת המיליארדרים הישראלים הוא איש העסקים היהודי-אוסטרלי פרנק לואי, בעל חברת מרכזי הקניות "וסטפילד", שעזב את ישראל ב-1952, אך שב אליה לאחרונה ב-2019. הונו מוערך ב-5.2 מיליארד דולר, מה שמציב אותו במקום השני ברשימת הישראלים המיליארדרים.

מיליארדרים ישראלים נוספים עם הון של 2 מיליארד ומעלה הם דודי ורטהיים (2.4 מיליארד דולר), ששולט בחברה המרכזית למשקאות ומיקי פדרמן, בעלי חברת "מפעלי פדרמן" (2.1 מיליארד דולר). 

שאר הרשימה כוללת את שמואל חרל"פ, יו"ר חברת "כלמוביל" (1.9 מיליארד דולר), שלום מקנזי (1.7 מיליארד), מריוס נכט, ממייסדי חברת צ'ק פוינט (1.5 מיליארד), מורי ארקין (1.4 מיליארד), זיו אבירם, מנכל"ל משותף בחברת אורקם (1.4 מיליארד) וצדיק בינו ומשפחתו (1.4 מיליארד). 

המיליארדר שאול שני, בעל השליטה ויו"ר חברת ECI Telecom ומייסד חברת התקשורת GVT הברזילאית שאת השליטה בה מכר ב-2009, נכנס לרשימה במקום 775 עם הון של 3.8 מיליארד דולר. שני, בעל אזרחות ישראלית, מתגורר באיטליה כיום.

האישה העשירה בעולם: פרנסואז בטנקור במקום ה-12 

116 מהחברים ברשימה הם מתחת לגיל 40 (כאשר שני שליש מהם עשו את הונם בעצמם). המיליארדר הצעיר ביותר ברשימה הוא דייויד להמן מגרמניה בן ה-18, שירש את הונו מאביו ושווה ערך ל-3.3 מיליארד דולר. המיליארדר הזקן ביותר הוא ג'ורג' ג'וזף, טייקון ביטוח מארה"ב בן 99. 

מוקש אמבאני. האיש העשיר באסיה / צילום: Reuters, Francis Mascarenhas
 מוקש אמבאני. האיש העשיר באסיה / צילום: Reuters, Francis Mascarenhas

מוקש אמבאני הוא האדם העשיר ביותר באסיה, עם הון של 84.5 מיליארד דולר (מה ששם אותו במקום העשירי ברשימה), שהדיח את ג'ק מא מהתואר. 

דרך נוספת לראות את העלייה בהון המיליארדים היא השוואת הונו של האדם העשיר ביותר בעולם לאורך השנים: כשהרשימה התחילה בסוף שנות השמונים, יושיאקי צוצומי, האדם העשיר ביותר בעולם, היה שווה ערך ל-20 מיליארד דולר. כמו כן, עד שנת 2017 האדם העשיר ביותר בעולם היה שווה פחות מ-100 מיליארד דולר (אז ביל גייטס עם 86 מיליארד דולר). כיום, ארבעת המקומות הראשונים עקפו את המספר הזה בעשרות מיליארדי דולרים.

פרנסואז בטנקור. בעלת הון של 73.6 מיליארד דולר / צילום: Reuters, Ian Langsdon
 פרנסואז בטנקור. בעלת הון של 73.6 מיליארד דולר / צילום: Reuters, Ian Langsdon

אין אף אישה בעשירייה, אך במקום ה-12 נמצאת פרנסואז בטנקור, יורשת אימפריית לוריאל, ובעלת הון של 73.6 מיליארד דולר. יש 14 נשים בין 100 האנשים העשירים בעולם (כאשר מחצית מהן הן אמריקאיות), ובסך-הכול ישנן 316 מילארדריות בעולם. 

מספר המצטרפים החדשים לרשימה אומר שבממוצע פעם ביום (כל 17 שעות) "נולד" מיליארדר חדש בעולם. רוב המצטרפים החדשים מגיעים מסין והונג קונג (210) וארה"ב (98). 

המדינה בעלת המיליארדים הכי רבים היא ארה"ב עם 724, אך סין קרובה אליה עם 698 מיליארדים משלה - ועל פי קצב הגידול בשנה שעברה, ב-2022 היא תעקוף את ארה"ב ותיקח את המקום הראשון. אפשר לראות חלק מהשינוי כבר השנה, כאשר בייג'ינג הפכה לעיר שבה יש הכי הרבה מיליארדים, ובכך עקפה את ניו יורק. במקום השלישי נמצאת הודו עם 140 מיליארדים, ואחריה גרמניה עם 136 ורוסיה עם 117. 

1,975 מיליארדים עשו את הונם בעצמם, עלייה של של כ-518 מיליארדרים ובסך-הכול כ-72% מהרשימה - שינוי משמעותי מהרשימה של שנת 2001, למשל, אז 49% מהמיליארדרים היו כאלה שעשו את הונם בעצמם. 250 מיליארדים שנפלו מהרשימה בעבר שבו אליה השנה, ו-61 מיליארדרים שהיו ברשימה בשנה שעברה נפלו ממנו (ביניהן קיילי ג'נר ממשפחת קרדישאן). 

תחומים בולטים של עיסוק בין המצטרפים לרשימה היו מטבעות קריפטו (12 מיליארדים, כולל התאומים ווינקלווס שהשתמשו בכספי התביעה שהשיגו מפייסבוק על מנת להשקיע בביטקוין), חברות SPAC (10 מיליארדרים, כולל הישראלי שלום מקנזי), והנפקות (10 מיליארדרים). 40 אנשים הצטרפו לרשימה בעזרת טיפולים, חיסונים ועוד דברים שקשורים למגפת הקורונה. 

עשרת האנשים העשירים בעולם, על פי פורבס

1 - ג'ף בזוס (177 מיליארד דולר), ארה"ב - מקור ההון: אמזון
2 - אלון מאסק (150 מיליארד דולר), ארה"ב - מקור ההון: טסלה, SPACEX
3 - ברנאר ארנו (150 מיליארד דולר), צרפת - מקור ההון: LVMH
4- ביל גייטס (124 מיליארד דולר), ארה"ב - מקור ההון: מיקרוסופט
5 - מארק צוקרברג (97 מיליארד דולר), ארה"ב - מקור ההון: פייסבוק

וורן באפט. לראשונה מאז 1993 לא בחמישייה / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
 וורן באפט. לראשונה מאז 1993 לא בחמישייה / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

6 - וורן באפט (96 מיליארד דולר), ארה"ב - מקור ההון: ברקשייר האת'וויי
7 - לארי אליסון (93 מיליארד דולר), ארה"ב - מקור ההון: אורקל
8 - לארי פייג' (91.5 מיליארד דולר), ארה"ב - מקור ההון: גוגל 
9 - סרגיי ברין (89 מיליארד דולר), ארה"ב - מקור ההון: גוגל
10 - מוקש אמבאני (84.5 מיליארד דולר), הודו - מקור ההון: Reliance Industries