עתירת התאחדות המלונות נגד Airbnb תמתין לאחרי משבר הקורונה

בג"ץ המליץ להתאחדות המלונות למשוך את העתירה שהגישה נגד Airbnb בשל השפעות הקורונה על ענף התיירות • בעתירה נטען כי רשות המסים אינה נוקטת צעדים אלמנטריים ואפקטיביים לצורך הסדרת שוק השכרת הדירות לטווח הקצר

airbnb / צילום: Shutterstock
airbnb / צילום: Shutterstock

בג"ץ החליט לא לדון בעתירה שהגישו התאחדות המלונות בישראל ושני בתי מלון עצמאיים (לוסקי ואימפריאל בתל אביב) נגד רשות המסים ו-Airbnb. 

מבלי לדון בעתירות לגופן, הרכב שופטי בג"ץ בראשות השופט הנדל חיווה את דעתו כי הטלטלות בשוק התיירות עקב הקורונה מקשות לפסוק בעת הזאת סעד בעתירה, ולכן המליץ להתאחדות המלונות למשוך את העתירה (ללא צו להוצאות) עד להתבהרות המצב.

בג"ץ הבהיר כי הוא מותיר לעותרים את הדלת פתוחה לחזור ולעתור כאשר המציאות המושפעת ממגבלות הקורונה תתבהר וסערת הקורונה תדעך.

ההתאחדות הסכימה להצעת בג"ץ, בתקווה שהרשות תפעל בנמרצות ולא יהיה צורך בעתירה נוספת לאחר סיום משבר הקורונה.

בדיון, בא-כוח רשות המסים הדגיש כי הרשות אוכפת במרץ את דיני המס על מפעילי דירות המושכרות לטווח קצר, וכי פקידי השומה מצויים בעיצומו של מהלך להגברת האכיפה בתחום, באמצעות הכלים הקיימים שבידי הרשות, ובנוסף גם הוקמה ועדה העוסקת בגיבוש כלים חדשים. בנוסף, רשות המסים ו-Airbnb הגיבו שיש לדחות את העתירה על הסף, מאחר שאין לבית המשפט סמכות לדון בנושא.

בעתירה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין כפיר ידגר, נגה חרובי ואילנה זיבנברג ממשרד גורניצקי, נטען כי רשות המסים אינה נוקטת כיום צעדים אלמנטריים ואפקטיביים לצורך הסדרת שוק השכרת הדירות לטווח הקצר, כך שנוצר ענף מסחרי שלם המגלגל מיליארדי שקלים בשנה "בשחור". "הדבר יוצר אפליה חמורה ופסולה כלפי בתי המלון, שמשלמים מס מלא וכפופים לאינספור דרישות רגולטוריות, ומביא לתחרות בלתי הוגנת בענף האירוח והתיירות בישראל".

בעתירה ביקשו העותרים: "תיקון עיוות ומציאות מפלה שיצרה מדינת ישראל בהזנחה מתמשכת של הסדרת שוק הדירות להשכרה לטווח קצר, בניגוד גמור למאמצי ההסדרה והחקיקה שנוקטות מדינות וערים בכל רחבי העולם".

בבסיס הטענה קיוו המלונאים בישראל כי יוטל מס על משכירי הדירות לטווח קצר, וכי רשות המסים תתאים את דרכי האכיפה שלה אל מול בעלי הנכסים, ובכך תיווצר תחרות הגונה יותר לשיטתם בתחום האירוח.