פינוי-בינוי: תל אביב חייבת להימנע מאסון

לאור פרויקטי פינוי-בינוי הולכים וגדלים, בשנים הקרובות בתל אביב יפו צפויים עומסים הולכים וגדלים • איך על הרשויות ועל העירייה להימנע בדחיפות מעומס על התושבים והמבקרים בעיר ללא הפסקה

הדמיה של פרויקט התחדשות עירונית ברחוב בן סרוק בתל אביב / צילום: אסף פרץ
הדמיה של פרויקט התחדשות עירונית ברחוב בן סרוק בתל אביב / צילום: אסף פרץ

הפרויקטים של התחדשות עירונית בתל אביב הולכים ותופסים תאוצה בשנים האחרונות. בחודשים הקרובים אנו עתידים לראות עשרות פרויקטי תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה) אשר יגיעו לשלב הביצוע, ולאחריהם, בשנים הקרובות, עוד מאות פרויקטים נוספים.

תוכנית הרובעים שאושרה לפני כ-3 שנים הובילה לוודאות תכנונית גבוהה אשר אפשרה ליזמים ובעלי דירות רבים ברובעים 3 ו-4 בתל אביב להוציא לפועל פרויקטים, אשר בנייתם צפויה להחל בחודשים הקרובים. לצד הפרויקטים הללו, כמובן שיתווספו גם פרויקטים רבים מכוח תכניות הפינוי-בינוי שמקודמות באזורים שונים בעיר.

אין עוררין על כך שפרויקטי ההתחדשות העירונית השונים טובים לכולם - win win win win - טובים למדינה בכך שהם מאפשרים פתרונות דיור (בלעדיים) במקומות בהם אין קרקע זמינה, טובים לרשות המקומית בכך שהם מאפשרים את חידוש פני העיר, שיקום התשתיות, הקמת מבנים ושטחים לטובת הציבור, טובים ליזמים, ובעיקר טובים לבעלי הדירות הוותיקים אשר זוכים לשדרג את דירתם ואת איכות החיים שלהם באופן משמעותי ביותר - וכל זאת, ללא עלות מצידם.

אך לצד היתרונות הרבים הגלומים בפרויקטים אלה, יש גם אתגרים לא מועטים שאנו לא שומעים עליהם - אך גרוע מכך - לא מתכוננים אליהם: קידומם של עשרות ומאות פרויקטים בשנים הקרובות במרכז העיר תל אביב מחייב הכנה והיערכות מוקדמת הן של המדינה וגורמי התכנון והן של הגורמים המבצעים עצמם.

במילים אחרות, הצלחת הפרויקטים והיכולת להעבירם "משולחן השרטוט" לכדי ביצוע בפועל - מבלי שהדבר יגרום לקטסטרופה במרכז העיר תל אביב - מחייבת התייחסות במגוון תחומים: (1) פתרון לעומסים שצפויים על רשויות וגופים שונים כמו מחלקת הרישוי בעירית תל אביב, חברת החשמל, רשות הניקוז, מחלקת התנועה וכו'; (2) תיאום תפעולי והנדסי של היזמים והקבלנים, בינם לבין הגורמים העירוניים אך יותר חשוב מכך בינם לבין עצמם - שכן אחרת, לא ניתן יהיה להתנייד ולהקים כל כך הרבה פרויקטים במקביל, בתוך תא שטח כל כך קטן.

התוצאה הישירה של העומס הכביר במישור התכנוני וחוסר התיאום התפעולי/הנדסי תהיה מחד התארכות נוספת של הליכי הרישוי (שכבר היום משכם הוא בלתי סביר), ומן הצד האחר, עיכוב אדיר בזמני הביצוע של הפרויקטים - ואלו יגרמו לכאוס מתמשך ברחבי העיר ולסבל בקרב תושבי העיר תל אביב, עד לכדי כך שהעיר תיקלע לאסון תחבורתי של ממש.

אך עוד לא מאוחר. ניתן להציל את תל אביב מאסון עירוני ולשמר את מרקם החיים המיוחד בה. לצורך כך יש לדאוג לשילוב זרועות אותו תוביל עיריית תל אביב ביחד עם היזמים וגורמי הביצוע. יש להקים מנהלת שתוביל את הנושא ותייצר שיתוף-פעולה בין הגורמים השונים, שתתאם ותרכז את הפעילות של אותם גורמים ותבחן את ההשפעות השונות. ללא גוף אחד שיתאם וירכז את ביצוע פרויקטי ההתחדשות העירונית בעיר, הן תושביה והן מבקריה יבלו זמן רב מדי בעומסי תנועה במקום לעבוד, לחיות ולבלות.

הכותב הוא מנכ"ל חברת "דמרי גלים"