המלך עבדאללה: ירדן יציבה, העימות מול הנסיך חמזה יטופל בתוך משפחת המלוכה

בנאום ראשון שבו התייחס למשבר בממלכה, אמר המלך עבדאללה כי אחיו למחצה, הנסיך חמזה, שנחשד שפעל לקדם ניסיון הפיכה, נמצא עם משפחתו ותחת טיפולו • "חמזה התחייב בפני המשפחה כי ישים את האינטרסים של ירדן מעל לכל שיקול אחר", אמר

עבדאללה מלך ירדן / צילום: רויטרס
עבדאללה מלך ירדן / צילום: רויטרס

עבדאללה מלך ירדן נשא היום (ד') נאום ראשון מאז פרוץ המשבר במדינה שבו אמר כי ירדן יציבה ובטוחה וכי העימות מול הנסיך חמזה, שנעצר לאחר שנחשד בקשרים עם "גורמים זרים" לצורך ביצוע ניסיון הפיכה - יטופל בתוך משפחת המלוכה. עבדאללה ציין כי חמזה נמצא עם משפחתו תחת טיפולו.

עוד אמר המלך בנאומו כי כל החשדות נגד חמזה נמצאים בבדיקה "בהתאם לחוק, בכפוף למוסדות המדינה ובאופן שמבטיח שקיפות והוגנות". עבדאללה הביע סולידריות עם העם בירדן, החווה משבר כלכלי ורפואי קשה בשל מגיפת הקורונה.

"ארצנו עומדת בפני אתגרים כלכליים קשים שהחמירו במגיפת הקורונה, ואנו מודעים למשקל הקשיים שאזרחינו מתמודדים איתם. כפי שתמיד עשינו, נתמודד עם התנאים הללו מאוחדים, יד ביד במשפחה הירדנית הגדולה ובמשפחה ההאשמית, ובכך נעלה את מולדתנו כשאנו מגובשים ובונים את עתידנו", אמר. 

נאומו של המלך הגיע לאחר החלטת ירדן להטיל צנזורה מוחלטת על סיקור המשבר בארמון, שעות אחרי פרסום הקלטה נוספת ברשת. ההקלטה תיעדה את השיחה המתוחה בין חמזה לבין הגנרל יוסף אל-חוניטי, מפקד הצבא, שהגיע לארמונו כדי להודיע לו שהוא תחת מעצר בית. המפגש הצית את העימות הפנימי במשפחת המלוכה, הקשה ביותר בעשורים האחרונים.

האיפול שהוטל אתמול על הפרשה בכלי התקשורת והרשתות החברתיות הוכרז שעות אחרי שהארמון הכריז כי חמזה פרסם הצהרת נאמנות לעבדאללה, לאחר מאמצי תיווך של הנסיך חסן, דודו של המלך. לא ברור עד כמה ההקלטה החדשה תשפיע על אותם מאמצים, אך הצנזורה שהטיל השלטון מעידה על החשש בארמון מתגובות הציבור לקרע המשפחתי.

בהקלטה, מפקד הצבא אמר כי הנסיך נענש משום שהוא נפגש עם גורמים "שהחלו לדבר על דברים שהם לא אמורים לדבר עליהם", אולם הוא לא הזכיר כל קשירת קשר להפיכה שלטונית כפי שאמרה ממשלת ירדן. בתגובה לדברים, הרים הנסיך את קולו בזעם, והאשים את הגנרל באיומים עליו. הוא אמר כי אין לו זכות לתת הוראות כאלו לבן משפחת המלוכה ההאשמית.