הרשימות הערביות מתקשות להכריע, ואנחנו מתקרבים לבחירות חמישיות

ברע"ם יצטרכו להכריע, האם לתמוך בממשלה עם בן גביר וסמוטריץ' • ההכרעה של הרשימה המשותפת מורכבת לא פחות: שלושת מרכיביה, שלא מצליחים לקבל החלטות משותפות, ייאלצו לבחור אם להביא לסיום עידן נתניהו דרך תמיכה בהקמת ממשלת לפיד-בנט-סער

מצביעה בקלפי בכפר מנדא. בחירות חמישיות יפגעו במפלגות הערביות / צילום: Reuters, Ammar Awad
מצביעה בקלפי בכפר מנדא. בחירות חמישיות יפגעו במפלגות הערביות / צילום: Reuters, Ammar Awad

ממשלת נתניהו בתמיכת רע״ם, או ממשלת לפיד-בנט בתמיכה הרשימה המשותפת. סביב שני התסריטים האלה נסוב השיח הפוליטי בימים אלה, ולשאלה "האם הערבים יצטרפו?" אין תשובה גם לאלה שאמורים לתת אותה. לא במשותפת ולא ברע"ם.

ההחלטה האסטרטגית של רע״ם במערכת הבחירות האחרונה, לפיה היא מוכנה לתמוך בכל ממשלה תמורת רשימת דרישות ולא לפי תפיסה אידיאולוגית או השתייכות לגוש כזה או אחר, הצליחה למשוך יותר מ-160 אלף אנשים להצביע עבורה בחברה הערבית.

עכשיו במפלגה יצטרכו להחליט האם לממש את ההבטחות גם במחיר של הכשרת ממשלה של נתניהו-סמוטריץ׳-בן גביר. זה צעד שעלול להוביל לקרע פנימי חסר תקדים בחברה הערבית בישראל וגם בתנועה האסלאמית, שחלק ממנהיגה מתריעים שהתנועה דוהרת לשותפות עם לא פחות ממי שכינה רק לאחרונה את הדת האסלאמית כ"דת של טרור ואלימות".

ההכרעה של הרשימה המשותפת מורכבת לא פחות: שלושת מרכיביה, שלא מצליחים לקבל החלטות משותפות אפילו בעניין ההמלצה בפני הנשיא, או בהצהרת אמונים בכנסת, ייאלצו לבחור אם להביא לסיום עידן נתניהו או לא, דרך תמיכה בהקמת ממשלת לפיד-בנט-סער.

במשותפת ניהלו קמפיין במשך שלוש מערכות הבחירות האחרונות עם סיסמה אחת ויחידה ״להפיל את נתניהו״, אבל תמיכה בממשלה בראשות בנט שנתפס עוד יותר ימין מנתניהו היא מהלך מסוכן שיעורר מחלוקת גדולה בקרב הבוחרים, מחלוקת שהמשותפת תתקשה להכיל ולנהל.

שתי הרשימות במלכוד. המשותפת מעוניינת לממש את הבטחת הבחירות המרכזית שלה להפיל את נתניהו ורע"ם רוצה לממש את הבטחת הבחירות שלה להיות חלק מכל שלטון כדי להביא הישגים לחברה הערבית, אבל שתיהן מתקשות להכריע מהפחד שהבחירות החמישיות בפתח בכל מקרה, ומעדיפות לחכות, אולי הרשימה המתחרה תעשה את הטעות ראשונה. באופן אירוני, חוסר ההכרעה שלהן רק מקרב אותנו לפתחו של סבב הבחירות.

ביום שבו נצא לבחירות חמישיות יתחיל משחק הנרטיבים. המשותפת תטען שרע"ם יצאה בידיים ריקות. למרות כל הוויתורים וההתקרבות לימין, למרות היותה של רע"מ לשון המאזניים, הימין העדיף ללכת לבחירות חמישיות מאשר להישען על רשימה ערבית, וזו ההוכחה הניצחת שלא משנה כמה וויתורים תעשה, הימין לעולם לא יקבל אותך, יטענו ברשימה המשותפת.

אל מול זה, רע"מ תבקש לקבל כוח נוסף כדי לממש את הבטחותיה, תראו מה עשינו בארבעה מנדטים, הם יגידו, תארו לעצמכם מה יכולנו לעשות אם היינו עם שמונה.

ברמה הפוליטית, הציבור הערבי יצטרך להכריע בין שני הנרטיבים: האם לקחת עוד סיבוב ברכבת ההרים עם הימין בדרך אל מעגל ההשפעה וקבלת ההחלטות במדינה, או לחזור למסלול המוכר של המשותפת, שבו היא מגדירה מראש את קוויה האדומים.

שתי הרשימות (או 3 - חד"ש כבר החלה לאותת לשותפותיה שתרוץ לבד) ינהלו קמפיין "זה אנחנו או הם". וזה אכן יהיה רק אחת מהן - האזרח הערבי מאס מהסכסוכים הפומביים והפילוגים, וכל רצונו פתרונות.

פתרון לפשיעה ולאלימות, למשבר הדיור, לאבטלה הגואה ותיקון נזקי הקורונה. לראיה, אחוזי ההצבעה בציבור הערבי הגיעו לשפל חדש, 46% בלבד. כל התאוריות על הצורך בשתי מפלגות מתחרות בציבור הערבי לא הצליחו לשכנע את המצביעים לצאת ולהצביע. האחדות מנצחת את השיסוי.

הפוליטיקאים הערבים שלא הסכימו להכריע בסבב הבחירות הרביעי באיזה כיוון ללכת, יוכרעו בעל כורחם בחמישי, כשהייצוג שלהם בכנסת עלול לרדת לרשימה אחת שתעבור את אחוז החסימה ולמספר חד ספרתי. במצב הזה, אף אחד כבר לא ישאל "האם הערבים יצטרפו?"

הכותב הוא ראש חטיבת החדשות ברדיו נאס ומגיש בכיר בערוץ מוסאווא