משחקי בייג'ינג עושים לממשל ביידן כאב ראש אולימפי

הממשל מיהר להוציא הבהרות אחרי שכלי תקשורת רמזו על חרם אמריקאי של המשחקים, אבל המתח לגבי האירוח הסיני של המשחקים רק מתחיל

הנשיא ג'ו ביידן / צילום: Reuters, TOM BRENNER
הנשיא ג'ו ביידן / צילום: Reuters, TOM BRENNER

בתוך פרק זמן של שעות בודדות ביום שלישי השבוע העלתה מחלקת המדינה בממשל האמריקאי את האפשרות להחרים את אולימפיאדת החורף בבייג'ינג ואחר כך הכחישה שהתקיימו דיונים עתה או בעבר לגבי חרם שכזה.

הרעיון, שנזנח חיש מהר, על פיו ארה"ב לא תשלח אתלטים למשחקים, הוא הסימן האחרון לבלבול אתו מתמודד ממשל ביידן עקב העובדה שסין מארחת את האירוע העולמי.

הבית הלבן נמצא תחת לחץ מצד רפובליקאים בקונגרס לדרוש שהמשחקים יועברו למקום אחר: הצעה בלתי אפשרית לגבי תחרות הנמשכת שבועיים ואמורה להתקיים בפברואר הקרוב - או לכל הפחות לא לשלוח משלחת דיפלומטית בדרג גבוה ובכירי ממשל אחרים, וכך ארה"ב תטיל מעין חרם דיפלומטי.

ארה"ב לא שלחה דיפלומטים ברמה גבוהה לסין כבר יותר משנה, ופגישות בין בכירים בזמן האחרון התרחשו בהוואי, בהנהגת הנשיא טראמפ ובאלסקה, בהנהגת הנשיא ג'ו ביידן. לשלוח משלחת לאולימפיאדת בייג'ינג יפתח דלת לרצף של התקפות לקראת בחירות האמצע מצד מועמדים רפובליקאים שהיו רוצים לראות עמדה תקיפה יותר נגד סין.

באותה עת, ממשל ביידן מבקש ללכת על חבל דק עם סין, גישה המשלבת תחרותיות באופן כללי וכמה מאפיינים של שיתוף פעולה אך יחד עם זה ביקורת על הפרות זכויות האדם בסין ותוקפנותה ההולכת וגוברת בעיסוק בנושאים עולמיים.

הוועדה האולימפית והפרה-אולימפית של ארה"ב קראה שוב ושוב לא להחרים את המשחקים, וטענה שחרם צריך להישאר זיכרון של שנות ה-80, אז החרימה ארה"ב את האולימפיאדה במוסקבה ושינתה בכך את חייהם של מאות ספורטאים שלא הייתה להם הזדמנות לגשת לתחרות שהקדישו לה שנים של אימונים.

רשימת התלונות בדרך לשנה הבאה ארוכה: טיפולה של סין במיעוט המוסלמי האויגורי, ייצור בגדי כותנה תוך שימוש בחומרים שהופקו על ידי עובדי כפייה, השליטה בטיבט ושחיקת המעמד האוטונומי למחצה של הונג קונג. לאחרונה, הרפובליקאים התלוננו על החלטתו של ביידן לתמוך בהעברת משחק בייסבול ממדינת ג'ורג'יה לאור חוק בחירות חדש שעבר שם, ואמרו שעמדתו נגועה בצביעות אם הוא לא מוכן להחרים גם את סין.

עדיין, ממשלו של ביידן ציין גם שהוא פתוח לשיתוף פעולה עם סין לגבי איראן, צפון קוריאה, מניעת הפצת נשק גרעיני, שינוי האקלים ואפילו מגפת הקורונה שפרצה שם.

התוצאה היא שדוברת הבית הלבן ג'ן סאקי מתחמקת משאלות לגבי חרם כבר חודשים, ובאותה עת רומזת ששינוי בתוכניות אינו צפוי. לאחרונה, אמרה שהמועצה האולימפית והפרה-אולימפית של ארה"ב תשחק "תפקיד חשוב" בכל החלטה לגבי השתתפות במשחקים בבייג'ינג.

אבל ביום שלישי אחר הצהריים, דובר מחלקת המדינה נד פרייס נכנס יותר לעומק לדיון הטעון, לאחר שעיתונאי שאל אם הוא רומז על כך שארה"ב נמצאת בשיחות עם בנות בריתה לגבי ההחלטה אם לתכנן איזה חרם משותף.

"זה משהו שאנו בהחלט יכולים לדון עליו וזה בהחלט משהו שאנו מבינים שגישה מתואמת לא תהיה רק האינטרס שלנו אלא גם האינטרס של בנות בריתנו ושותפותנו. אז זה אחד הנושאים הנמצא על לוח הזמנים הן כרגע והן במחשבה לעתיד", אמר.

עד שעות הערב, מחלקת המדינה מיהרה להכחיש גל של סיפורים שרמזו שייתכן שארה"ב תחרים את המשחקים. בכיר במחלקת המדינה אמר: "עמדתנו על האולימפיאדה של 2022 לא השתנתה. לא דנו בעבר ואיננו דנים כעת בכל הצעה לחרם עם בנות בריתנו ושותפותינו. ודבריו של הדובר מקודם לא רמזו שכן". ביום רביעי, בבית הלבן, חזרה סאקי על רוב ההצהרה כמעט מילה במילה.

לא סביר שהמתח ייפתר בקרוב. חברי הקונגרס הגישו הצעת חוק על פיה ספורטאים הנוסעים לסין ייאלצו לעבור הדרכה רשמית לגבי זכויות האדם במדינה ולגבי הסיכונים לביטחונם האישי כשיהיו שם.

משהו שמסבך את העניינים עוד יותר הוא העובדה שחלק מהספורטאים האמריקאים השואפים להיות בנבחרת האמריקאית ב־2022 הם בעלי קשרי משפחה לסין או לטאיוואן.

בהחלקה אמנותית, אירוע הדגל של המשחקים, נייתן צ'ן הוא הפייבוריט בקרב הגברים. וינסנט ז'ו, זוכה באולימפיאדת החורף ב־2018, עשוי להיות גם הוא בנבחרת הגברים. שניהם בנים של מהגרים סינים לארה"ב.

אצל הנשים, קרן צ'ן היא מועמדת חזקה לקבוצה. הוריה היגרו לארה"ב מטאיוואן. ואביה של תופעת הטבע הצעירה אליסה ליו, ארתור ליו, השתתף בהפגנות למען הדמוקרטיה כשהיה סטודנט בסין בסוף שנות ה־80. ואז ברח משם ונכנס לארה"ב כפליט.

וויליאם מולדין ואלכס לירי השתתפו בהכנת הכתבה.