הכירו את המנכ"ל בעל השכר הגבוה ביותר ב־S&P 500 - איש ה־211 מיליון דולר

חבילת השכר של צ'אד ריצ'יסון כוללת מניות שעשויות להיות שוות 2 מיליארד דולר תוך כמה שנים • בחברה שהקים, פייקום, אומרים שיקבל את הבונוס רק אם יכפיל את מחיר המניה שלה

צ'אד ריצ'יסון / צילום: יוטיוב
צ'אד ריצ'יסון / צילום: יוטיוב

זוזו הצידה, אלון מאסק וטים קוק. יש שם חדש ברשימת המנכ"לים בעלי השכור הגבוה ביותר: צ'אד ריצ'יסון, מייסד ומנכ"ל החברה לעיבוד משכורות Paycom Software (פייקום).

המיליארדר מאוקלהומה סיטי קיבל בשנה שעברה בונוסים השווים ל־211 מיליון דולר מפייקום, כך חשפה החברה בהודעת הפרוקסי השנתית שלה לרשות הבורסות וניירות הערך של ארה"ב (SEC) בשבוע שעבר.

בליבה של חבילת הבונוס: פרס של מניות חסומות שעשויות להוסיף יותר מ-2 מיליארד דולר להון של ריצ'יסון בעשור הקרוב. פייקום אמרה שגובה הפרס יתבסס על ביצוע המניות וריצ'יסון לא יקבל כלום אלא אם מחיר מניית החברה יעלה ביותר מפי שניים.

שווי הפיצוי של ריצ'יסון ב־2020 היה קרוב יותר ל־702 מיליון דולר, בהתבסס על שווי המניות שבבסיסו, כך לפי חישוב עצמאי שערכה ISS ESG, זרוע של חברת הייעוץ Institutional Shareholder Services.

המנכ"ל, בן 50, הקים את חברת התוכנה ב־1998 ומנהל אותה מאז. הוא בעל רוב המניות בפייקום, והנתח שלו שווה 3.2 מיליארד דולר. עלייה במחיר המניה הכניסה את ריצ'יסון לרשימת המיליארדרים של מגזין "פורבס". לקראת סוף שנה שעברה, חתם על 'התחייבות הנתינה' שיצרו וורן באפט וביל גייטס, והבטיח באופן פומבי לתרום לפחות מחצית מהונו.

חבילת הבונוסים שלו ל־2020 הופכת את ריצ'יסון למנכ"ל בעל השכר הגבוה ביותר בין החברות במדד S&P 500, בהתבסס על הגילויים שנעשו עד כה, כך נמסר מחברת המחקר MyLogIQ. מדובר באחת מחמש חבילות הפיצוי הגדולות ביותר למנכ"לים מאז לפחות 2010, לפי נתוני MyLogIQ.

הבונוס הגדול ביותר שאי פעם ניתן למנכ"ל היה ונותר סל המניות שקיבל מנכ"ל טסלה מאסק ב־2018, שהוערכו ב־2.3 מיליארד דולר. הבונוס השני אי פעם הלך לקוק, שקיבל מאפל חבילת פרישה בשווי 378 מיליון דולר ב־2011; וב־2019 קיבל סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל ואלפאבת, בונוס של 280.6 מיליון דולר. עם שווי שוק של כמעט 23 מיליארד דולר, פייקום  היא קטנטנה לעומת החברות האחרות האלה, שהשווי שלהן נע בין 635 מיליארד דולר (טסלה) לכמעט 2.1 טריליון דולר (אפל). Paycom דיווחה על הכנסות בגובה 841 מיליון דולר בשנה שעברה.

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams
 אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams

נתוני השכר משקפים את כל השכר והבונוס כפי שהם מדווחים במסגרת חוקי ה־SEC, גישה פחות או יותר סטנדרטית בין חברות. פירוט השכר כולל משכורת, בונוסים, מניות לטווח ארוך ואופציות, אבל שווי המניות יכול להיות נמוך לגבי חברות שמחיר המניה שלהן עולה.

השכר תלוי בהישגים

בדומה לחבילות שכר מיוחדות אחרות לבכירים, השכר של ריצ'יסון תלוי בהישגים. החלק העיקרי הוא 1.61 מיליון מניות חסומות שניתנו לו בנובמבר - כ־2.7% מהמניות הזמינות בחברה, כך נכתב בהצהרת החברה.

חצי מהמניות האלה יהפכו לשלו רק אם מחיר המניה של פייקום יגיע לאלף דולר תוך שש שנים - ויישאר במחיר הזה במשך 20 ימי מסחר רצופים. החצי השני מהמניות יהפכו לשלו רק אם מחיר מניית פייקום יגיע ל־1,750 דולר ל־20 ימי מסחר רצופים עד סוף 2030. ביום שני סגרו מניות פייקום במחיר של בערך 378 דולר למניה.

"הפיצוי של ריצ'יסון בניירות ערך הקשורים לביצועים בנוי כך שהוא מתואם עם האינטרס של בעלי המניות, מפני שזה ייצור להם ערך רב הרבה לפני שזה ייצור ערך בשבילו מכך שהמניות יעברו לידיו", אמר ג'ייסון קלארק, יושב ראש מועצת השכר של פייקום. "הבונוס הזה לגמרי תלוי בכך שריצ'יסון יגיע ליעדי ביצוע אגרסיביים - שייצרו המון רווח לבעלי המניות שלנו".

החברה הודיעה שלא תיתן לריצ'יסון מניות נוספות עד 2026. פייקום לא הרשתה לריצ'יסון להגיב.

המנכ"ל, יליד טאטל, אוקלהומה, הנפיק את פייקום בשנת 2014 ועד אמצע מרץ היה לו נתח של 14.2% בחברה, כולל דרך קרנות נאמנות שהקים עבור ילדיו. ב־2015, הקים ריצ'יסון את קרן הנעל הירוקה, עמותה השולחת מטפלים למבוגרים הזקוקים לסיוע בהתמודדות עם טראומות ילדות. קרן על שם משפחתו תורמת למטרות אחרות.

פייקום מספקת שירותי שכר וכוח אדם, ומתחרה בחברות כמו Automatic Data Processing ו־Workday. לחברה מוצר הכל־במקום־אחד שמקל על חייהם של עובדים ושל מנהלים. שווי השוק של פייקום עלה מ־2 מיליארד דולר לפני חמש שנים ל־22.7 מיליארד דולר, בחישוב על בסיס מחיר המניות מיום שני בערב.

"כבר לפני זמן רב, החברה הזו עברה מעבר למה שיכלתי להשיג לבד, וההישגים שלנו הם סך כל המאמצים של כולנו", כתב ריצ'יסון במכתב שבו התחייב להצטרף ל'התחייבות הנתינה'.

יש עוד נהנים מתגמולי ענק

היו כמה חבילות שכר בתשע ספרות ששולמו למנהלים שאינם מנכ"לים בחברות ב־S&P 500 או למנכ"לים בחברות שאינן במדד, כך לפי נתונים מחברת Equilar, האוספת מידע על שכר, ובהתחשב בדיווחי החברות. ביניהן:

● פייסבוק דיווחה ששילמה לדירקטור יאן קום 1.9 מיליארד דולר ב־2014 בקשר לרכישת ווטסאפ, שקום ייסד וניהל;
● חברת סנאפ דיווחה ששילמה למייסד והמנכ"ל אוון שפיגל כמעט 638 מיליון דולר ב־2017, חלק מהכסף בונוס הקשור להנפקה הראשונית של החברה;
● Axon Enterprise, המייצרת אקדחי טייזר, דיווחה ששילמה למנכ"ל פטריק סמית' 246 מיליון דולר ב־2018; ולבסוף
● וולמארט דיווחה על כך ששילמה למארק לור כמעט 244 מיליון דולר ב־2016 אחרי שרכשה את com, שלור היה מנכ"ל ומייסד שותף בה.