פייסבוק, אפל ו־Niantic מהמרות על כך שהאנושות כבר מוכנה למשקפי מציאות רבודה

החברות מוציאות כספים להתגברות על מכשולים טכניים ואתיים, בזמן שהן מנסות להביא את המחשב האישי של עולם המחר אל פני המשתמשים

משקפי מציאות רבודה / אילוסטרציה: Shutterstock, G-Stock Studio
משקפי מציאות רבודה / אילוסטרציה: Shutterstock, G-Stock Studio

חברות טכנולוגיה מאיצות את פיתוחם של משקפיים ממוחשבים ללקוחות, בתחרות בין פייסבוק, אפל וחברות אחרות. אנשים הנלהבים מהמוצר אומרים שיביא ללקוחות דרך חדשה לשימוש בטכנולוגיה.

המכשירים כוללים אפשרות למציאות רבודה, שכבות של תוכן דיגיטלי ה"מולבשות" על העולם כפי שהוא משתקף דרך העדשות. מציאות רבודה כבר זמינה באפליקציות בטלפונים שנים, כמו למשל במשחק Pokemon Go של חברת Niantic ובאתרי קניות המאפשרים לאנשים לראות איך ייראה שולחן קפה מסוים בסלון שלהם, לדוגמה. כעת חברות מנסות לשים את הטכנולוגיה הזו ישירות מול עיני הלקוחות, מאמץ שעשוי להקים בשנים הקרובות קטגוריה חדשה של מחשוב אם יצליחו היצרניות להתגבר על קשיים טכניים, אתיים וכספיים.

בחודש שעבר הודיעה פייסבוק כי היא עובדת על משקפי מציאות רבודה במקביל לצמידים שיהיו בהם חיישנים ויוכלו לגלות תנועה של האצבעות, חלק מדחיפה נרחבת יותר למחקר ופיתוח של תוכנה וחומרה לתמיכה במשקפיים. כצעד ביניים, ענקית התקשורת החברתית מוציאה השנה משקפיים שיש להן יכולות טכנולוגיות מסוימות ביחד עם מותג ריי־בן של חברת EssilorLuxottica.

מנכ"ל Niantic, ג'ון הנקה, כתב בציוץ בשבוע שעבר שישנה התקדמות בפיתוח משקפי המציאות הרבודה, שהחברה מייצרת יחד עם יצרנית השבבים Qualcomm.

חברות אחרות מגנות על תוכניותיהן בסודיות. אפל עובדת על ערכת ראש של מציאות רבודה ללקוחות, ואנליסטים צופים שהיא תגיע לשוק כבר בשנה הבאה. לחברה יש תוכניות לפתח אחר-כך גם משקפיים.

אנליסטים אומרים גם כי Snap, שכבר מוכרת משקפי שמש שיש בהם מצלמה, מפתחת משקפי מציאות רבודה לצרכנים ואלפאבת, חברת האם של גוגל, שנכנסה לתחום הזה ב־2013 עם Google Glass לפני שהתמקדה במכירות ללקוחות עסקיים, צפויה גם היא לנסות להגיע לשוק הצרכנים הפרטיים.

באפל, בסנאפ ובגוגל סירבו להגיב.

הדחיפה למציאות רבודה משקפת אמונה בקרב מומחי טכנולוגיה רבים שמחשבים הנישאים על הפנים יכולים להיות קבוצת מוצרים שתעשה שינוי בשוק, ותאפשר לאנשים לחפש הוראות על מפה, לגלול בהודעות טקסט או לחפש מתכון ישר מול עיניהם - בלי לאבד מבט על העולם האמיתי. חברות טכנולוגיה רואות את משקפי המציאות הרבודה כהזדמנות לגרום ללקוחות לבלות יותר זמן בסביבת העבודה שלהן, שם הן יכולות להציג פרסומות, למכור מוצרים ולחפש אפשרויות אחרות לעשות כסף.

"סיכוי להיות אולי חלוצים של תקופה חדשה זה מרגש", אמר אנדרו בוסוורת', סגן נשיא ב־Facebook Reality Labs, יחידה של פייסבוק המתמקדת במציאות רבודה ומציאות מדומה. "זו טכנולוגיה שלא נמצאת בכיס שלי; היא נמצאת על הפנים שלי".

מציאות מדומה היא בת דודה טכנולוגית של המציאות הרבודה ומחליפה את הסביבה האמיתית של המשתמש בחוויה שהוא יכול לשקוע בה כל כולו.

למוצרי צריכה ראשוניים יהיו מגבלות בטכנולוגיה ובעיצוב, ואולי לא יהיו מתאימים לאנשים המשתמשים במשקפי ראייה. משקפיים אופנתיים, המתאימים להרכבה כל היום ושניתן להקרין תוכן דיגיטלי דרך העדשות שלהם נמצאים לפחות במרחק שנה מאתנו, אומרים אנליסטים.

מערכות ראש ומשקפיים של מציאות רבודה כבר נמצאים בשוק אך מיועדים למשתמשים מקצועיים ותעשייתיים ולא לצרכנים. מיקרוסופט נקטה בגישה זה בערכות הראש שלה HoloLens, ובשבוע שעבר הכריזה על הסכם לבנייה, אספקה ותמיכה של מערכות הראש האלה לצבא ארה"ב, תמורת 21.9 מיליארד דולר. חברת Magic Leap, סטארט-אפ המייצר ציוד למציאות רבודה, העבירה את מוקד העסקים שלה ללקוחות עסקיים, ובשנה שעברה החליפה את המנכ"ל במנהל בכיר ממיקרוסופט.

בדגמים קודמים של המשקפיים, צרכנים התלוננו על חיי סוללה קצרים וגם על היעדר פונקציות מעבר למה שניתן לעשות על טלפון או על גדג'טים טכנולוגיים אחרים. "לרוב האנשים היום נוח עם הטכנולוגיה שכבר יש להם", אמר רמון למאס, מנהל מחקר של מציאות מדומה ורבודה בחברה International Data Corp.

אימוץ משקפי מציאות רבודה לשימוש צרכני צפוי להיות איטי בהתחלה, ואנליסטים מעריכים כי דגמים ראשוניים יעלו כמו טלפון חכם יוקרתי, סכום שיכול להגיע עד 1,000 דולר.

חשבו על העלייה ההדרגתית במכירת ערכת הראש Oculus של פייסבוק, המשמשת למציאות מדומה. מכירות עולמיות של ערכת Oculus - אחד ממכשירי המציאות המדומה הנמכרים ביותר - הגיעו ל־3.5 מיליון יחידות ב־2020, לעומת 400 אלף ב־2016 כשהמכשיר הושק, כך נמסר מ־International Data Corp.

בחברת המחקר מעריכים כי פחות ממיליון יחידות מציאות רבודה, בין אם משקפיים או ערכות ראש, יימכרו השנה, אבל צופים כי עד שנת 2025 יימכרו 23.4 מיליון ערכות, כשעסקים יהיו אחראיים ללפחות 85% מהרכישות.

קשיים טכניים לייצור משקפי מציאות רבודה ללקוחות כוללים הארכה של חיי הסוללה, הקטנת החום שמפיקות המשקפיים ומציאת איזון נכון בין אופנתיות, נוחות שימוש ומחיר, כך אמר בריאן בלארד, מנכ"ל Upskill, יצרנית תוכנה של מציאות רבודה לעסקים.

"זה שילוב של דברים שמאוד קשה להצליח בכולם", אמר. "שרשרת האספקה המלאה למשקפיים כמו של איירון מן עוד לא קיימת".

האנקה אמר כי Niantic מתכננת לבחון בקרוב באופן ציבורי את משקפי המציאות הרבודה שלה. הוא צופה כי התחרות תגבר כשהטכנולוגיה הבסיסית תתפתח, אבל אמר כי האספקט הרווחי ביותר של מציאות רבודה יהיה בתוכנות.

"הרבה מהקסם במציאות רבודה יבוא מזה שמהכשיר יודע איפה אתה נמצא בעולם", אמר.

אתגר נוסף לחברות המייצרות משקפי מציאות רבודה הוא התמודדות עם נושאים כמו פרטיות הלקוחות וביטחונם. פייסבוק מבקשת ממומחי טכנולוגיה, רגולטורים וצרכנים משוב בתחומים אלה, אמר בוסוורת'. לדוגמה, הוא אמר שיהיה חשוב לשקול איך אנשים ירגישו כשהם מדברים או אפילו הולכים ליד מישהו המרכיב משקפי מציאות רבודה.

"הדברים האלה הולכים להיות עם מצלמה ומיקרופון שמקליטים באופן קבוע", אמר בוסוורת'. "זו באמת טכנולוגיה שנחוץ דיון ציבורי לגבי היכולות שיהיו לה, מה מקובל ומה לא".

פייסבוק מוציאה כסף באופן אגרסיבי לגיוס כישרונות מובילים בתחום המציאות הרבודה והמדומה, כך אמרו אנשים המכירים את תוכניות החברה. דוברת של פייסבוק סירבה להגיב לגבי הסכומים שהשקיעה החברה בתחומים אלה או לגבי העסקת עובדים חדשים למחלקות הקשורות אליהם בחברה.