אלימות משטרתית? צריך לעצור את ההשתלחות הפרועה בשוטרים

סרטון המחאה בירושלים שבו ספג ח"כ עופר כסיף אלימות הביא לגינויים מקיר לקיר • לצד זאת, ההשתלחות הפרועה שאנו רואים לאחרונה בשוטרי משטרת ישראל שמבצעים את עבודתם הקשה במסגרת הסמכויות שלהם אינה במקומה

שוטרים בזמן הפגנה בבני ברק / צילום: איל יצהר
שוטרים בזמן הפגנה בבני ברק / צילום: איל יצהר

השימוש בכוח ביום שישי במהלך הפגנה בשכונת שיח ג'ראח בירושלים שבמהלכה הוכה ע"י שוטרים ח"כ עופר כסיף, חבר כנסת מהרשימה המשותפת, נקרעה חולצתו ונשברו משקפיו - זכתה לגינויים מכל קצוות הקשת הפוליטית.

הנושא הועבר לחקירת מח"ש שתפעל להגיע לחקר האמת. החקירה תבחן את התנהגות המעורבים בפרשה לאחר שנחסם כביש מרכזי ללא תיאום עם המשטרה. בטרם נקבע שהמשטרה אלימה ללא הצדקה אבקש לציין שעל פי הוראות סעיף 154 לחוק העונשין תשל"ז 1977 משטרת ישראל מוסמכת להשתמש בכוח סביר כדי לפזר מתפרעים אם כעבור זמן סביר לאחר הודעה הם ממשיכים להתפרע. החוק מציין שקיימת הגנה אזרחית ופלילית אם נגרמה פגיעה או מוות לאדם או נזק לרכוש.

אל מול סמכויות השוטרים עומדת לחבר הכנסת כסיף חסינות מהותית על פי חוק חסינות חברי כנסת, זכויותיהם וחובותיהם התשיי"א 1951. סעיף 9 קובע כי לא ניתן להגביל את חופש התנועה של חבר כנסת לכל מקום בתחום המדינה (שאינו רשות היחיד). חבר הכנסת הנמצא על הכביש ללא היתר במהלך הפגנה רשאי להימצא במקום גם אם הוא מסכן את עצמו ואת המשתמשים בדרך.

בהתנגשות בין סמכות השוטרים וחסינות חבר הכנסת יש לבחון מספר סוגיות עובדתיות: האם בוצעה הפגנה לא חוקית? האם ניתנה הוראת פיזור? האם עבר זמן סביר בין הוראת הפיזור לשימוש בכוח? כיצד התנהגו המפגינים כדי למנוע את פינוי הכביש? האם ננקטו אמצעים סבירים כדי להתגבר על ההתנגדות לפיזור ההפגנה? האם השוטרים ידעו שמדובר בחבר כנסת?

ככל שמדובר בהפגנות ולא משנה סיבת ההפגנה ומי משתתף בה משטרת ישראל מחויבת לשמור על חופש הביטוי והזכות להפגין. זכות זו אינה מוחלטת וחובה לאזן אותה עם הפגיעה בחופש התנועה של האזרחים שרשאים להשתמש בכביש כדי להגיע למקום חפצם. ניתן לתאם עם המשטרה את קיום ההפגנה ותנאיה (מקום, משך, שימוש באמצעי הגברה) לא ניתן לאפשר חסימת כבישים מרכזיים או פגיעה בזכויות קנייניות של אזרחים הגרים בסמוך למקום ההפגנה. התיאור לפיו משטרת ישראל אלימה בכל הפגנה אינו נכון וחוטא למציאות, במקרים רבים משטרת ישראל מאפשרת ומכילה הפגנות להן ניתן היתר ולעיתים אף מתירה חסימת צירים כדי לאפשר לממש את הזכות להפגין.

חבר כנסת אינו חסין מפני מעצר אם נתפס בשעה שעשה מעשה פשע שיש עמו שימוש בכוח או הפרעת השלום או בגידה. מוצע לתקן את חוק החסינות ולהגביל את סמכות חברי הכנסת באופן שלא יאפשר להם לסכן את עצמם ואת האחרים במהלך פעילותם כחברי כנסת. זכורה לי הפגנה מול הקריה בתל אביב שבמהלכה התיישב חבר הכנסת על הכביש וארבעה שוטרים פינו אותו מהכביש למדרכה (ידיים ורגליים) או במקרה אחר ח"כ עמד מול טרקטור ומנע ביצוע הריסת מבנה שהוקם שלא כדין.

אני מצר על ההשתלחות הפרועה בשוטרי משטרת ישראל שמבצעים את עבודתם הקשה במסגרת הסמכויות שלהם. קל לבקר מבלי להכיר את העובדות ולעמוד מול חרפות, גידופים ואלימות של מפגינים. באחד המקרים בהיותי בשירות המשטרה הסברתי בתדריך שאם מעליבים שוטר אל לו להשתמש בכוח שכן זו אינה עבירה המצדיקה מעצר. הסברתי שעל פי החוק גם אם קוראים לכם "נאצים" ניתן להגיש נגד המפגין תלונה על העלבת שוטר. זכורה לי תשובת השוטר שהוריו ניצולי שואה "המפקד זה בסדר להבליג, אבל כששוברים לי את היד, זה כואב לי".

הכותב הוא ניצב (בדימוס) וחבר מועצת העיר כפר סבא. לשעבר היועץ המשפטי של משטרת ישראל, ראש אגף החקירות ומפקד מחוז תל אביב