האתגר של ויזל: לשחזר את חוויית הקנייה והמחירים ברשת פלייניג טייגר

קבוצת פוקס חתמה על הסכם במסגרתו תקבל זיכיון בלעדי להפעיל בישראל חנויות ואתר אונליין של הרשת הדנית Flying Tiger • בעלי הקבוצה הראל ויזל מרחיב אותה שוב בזיכיונות ושותפויות, ולא באמצעות רכישות, בעזרת מותג שהישראלים אוהבים מחו"ל

חנות של רשת פליינג טייגר בקופנהגן. בעיגול: הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי פוקס / צילום: דימה טליאנסקי, shutterstock
חנות של רשת פליינג טייגר בקופנהגן. בעיגול: הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי פוקס / צילום: דימה טליאנסקי, shutterstock

הראל ויזל, בעל השליטה ומנכ"ל קבוצת פוקס עושה זאת שוב, ומביא פעם נוספת לישראל מותג נחשק ואהוד בקרב הישראלים. הפעם מדובר ברשת האביזרים המעוצבים הדנית פליינג טייגר קופנהגן (Flying Tiger Copenhagen) שחביבה על המטיילים הישראלים הודות לשילוב בין פריטים מעוצבים ביניהם מוצרים לבית ולמטבח וצעצועים, לצד רמות מחירים נוחות. מדובר במותג נוסף אותו תצרף קבוצת פוקס לפורטפוליו הרחב שלה שכולל שורה ארוכה של מותגים בתחום האופנה, הבית, הספורט והטיפוח.

בכך ויזל משתלט על מותג נחשק נוסף שהקונים הישראלים נוהגים לפקוד בביקורים בחו"ל, תוך שהוא מרחיב שוב את האימפריה שבנה באמצעות זיכיונות ושותפויות, ופחות באמצעות רכישות שדורשות את אישור רשות התחרות.

כך, קבוצת פוקס חתמה על הסכם עקרונות עם בעלי המותג, חברת זברה, במסגרתו היא תקבל זיכיון בלעדי להפעלת רשת חנויות של המותג בישראל ואתר אונליין. לגלובס נודע כי מדובר על חנויות בשטח של 150-220 מ"ר, כשעד סוף 2021 צפויות להיפתח שבע-שמונה חנויות. לפי הערכות, הראשונה שבהן (או לפחות אחת הראשונות שבהן) תפתח בדיזנגוף סנטר בתל אביב.

לא עוד חנות סטוק 

אז מי היא פליינג טייגר? מדובר ברשת שהוקמה ב-1995 ומשרדיה הראשיים ממוקמים בקופנהגן, דנמרק. הרשת מפעילה למעלה מ-900 חנויות בכ-28 מדינות באירופה ואסיה ולה מחזור שנתי של כ-863 מיליון דולר. הרשת ידועה בקו העיצובי שלה, ובכך שמוצריה מתומחרים ברמות מחיר נמוכות. בחנויות נמכרים, בין היתר, מוצרים לבית ולמשרד, צעצועים, אביזרים לפנאי ולמסיבה, מוצרי אלקטרוניקה, גאדג'טים, אביזרי אופנה וערכות יצירה.

עד כמה נמוכים? 60% מהמוצרים ברשת נמכרים במחיר בטווח של 1-3 אירו. המחיר הממוצע לעסקה ברשת עומד על 5.8 אירו, כשמספר הפריטים הממוצע לעסקה הוא כ-3.5 פריטים.

אז מה בעצם ההבדל בין פליינג טייגר לבין רשתות שכבר פועלות בישראל עם מגוון קטגוריות דומה? גם אם תמהיל המוצרים שיש בחנויות הללו דומה במידת מה לזה של חנויות "הסטוק", כאן מדובר במוצרים שבעיצוב שלהם מוקפדים יותר, כשהחנויות בהתאם מעוצבות פחות כמו מחלקה בסופרמרקט אלא דומות יותר לחוויה ואסתטיקה של חנות ממתקים. ניתן לומר כי המתחרות הישירות שלה יהיו הרשתות שעשו עלייה לישראל לפני קרוב לשלוש שנים - דייסו יפן, ומיניסו. רק שבניגוד לשתי אלה שמגיעות מאסיה, הפעם מדובר ברשת שהשפעות העיצוביות של הן סקנדינביות.

האתגר הגדול של פוקס בהבאת הרשת הזו לישראל יהיה בשחזור של שתי החוויות הללו - שמירה על חוויית קנייה ייחודית, ועל מחירים תחרותיים מאוד.

מחיר נגיש, עם ערך מוסף

בהקשר זה נזכיר כי בשנה האחרונה פוקס חתמה על הסכם להפעלת מותג אחר שהיא מעוניינת להביא לישראל - רשת ג'מבו היוונית - עליו היא מנהלת בימים אלה מאבק משפטי מול השחקן המקומי עם השם דומה, כאשר התביעה המנהלית שהגישה בנושא נדחתה על ידי בית המשפט. כך או כך, במידה ופוקס אכן תצליח להביא את המותג ג'מבו היווני לישראל, תהיה חפיפה מסוימת מבחינת הקטגוריות ששתי הרשתות יימכרו, אבל בעוד שג'מבו משדרת חוויה שאמורה להזכיר לישראלים את הביקור ברשת פריימרק (Primark) - להעמיס כמה שיותר ובזול בחנויות ענק, פליינג טייגר מאופקת יותר - עם מחיר נגיש, כשהעיצוב והחוויה בחנויות נותנים ערך מוסף.

במסגרת ההסכם של פוקס מול הרשת מצוין כי תקופת הזיכיון של כל חנות תהיה למשך חמש שנים עם אופציה של החברה להאריך את התקופה לחמש שנים נוספות. בהתאם, תקופת הסכם הזיכיון תהיה עד למועד הפקיעה של תקופת הזיכיון ביחס לחנות האחרונה שתיפתח, כשפוקס מציינת כי "הבלעדיות מותנית בעמידה בכמות ובקצב פתיחת חנויות". עוד במסגרת ההסכם, פוקס תרכוש את המוצרים ישירות מפליינג טייגר או מספקים מורשים, ותשלם לפליינג טייגר בתמורה למתן הזיכיון שיעור חודשי מסך המכירות כפי שהוגדר בהסכם.

קבוצת האופנה פוקס מפעילה שורה ארוכה של מותגים בתחום ההלבשה, הלבשת הבית, הטיפוח והספורט תחת שורה ארוכה של מותגים, וביניהם פוקס, פוקס הום, אמריקן איגל, מנגו, ללין, נייקי, פוט לוקר ודרים ספורט. לאחרונה הכריזה פוקס על שותפות עם הוט לטובת הקמת רשת מוצרי סלולר תחת השם "רד", בשליטת הוט (51%).

בסיכום 2020 הפעילה פוקס 746 חנויות, תוספת של 26 חנויות לעומת 2019, וזאת לאחר סגירות ואיחודים של 10 חנויות. מתוכן שלוש חנויות של המותג פוקס, חנות אחת של המותג פוקס הום, ושש חנויות של קבוצת אורבן שפעילותה בישראל נסגרה באוגוסט 2020. הקבוצה מעסיקה כ-8,605 עובדים.

Flying Tiger Copenhagen

רשת למכירה של מוצרי לייף סטייל ממגוון קטגוריות, המתחדשים באופן תדיר, בדגש על עיצוב ייחודי וטרנדי ותמחור ברמות מחיר נמוכות ● הרשת הוקמה ב-1995, ומשרדיה הראשיים ממוקמים בקופנהגן, דנמרק ● מפעילה למעלה מ-900 חנויות בכ-28 מדינות באירופה ובאסיה