קרן העושר הנורבגית תשקיע מיליארדי דולרים באנרגיה ירוקה

קרן העושר של נורבגיה, הגדולה בעולם מסוגה שמחזיקה ב־1.3 טריליון דולר, תרכוש מניות של חוות טורבינות רוח בים בכ-3 מיליארד דולר

טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, windwalk
טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, windwalk

קצת יותר משנה לאחר שממשלת נורבגיה נתנה לקרן אור ירוק להשקעה בתשתיות אנרגיה ירוקות, קרן העושר הגדולה בעולם עושה את צעדיה הראשונים בתחום ורוכשת מחצית מהמניות של שתי חוות טורבינות רוח בים מול דנמרק, בעלות כוללת של שלושה מיליארד דולר.

ההכרזה על רכישת החווה קרתה במקביל לעדכון מהקרן על כך שהיא מתכננת לנקוט מעתה גישה אקטיבית יותר כלפי השקעות. עוד נמסר מהקרן כי היא מתכווננת להוביל בהשקעות באנרגיות מתחדשות.

מדינות אחרות נושאות עיניהן לקרן העושר הנורבגית, שמשמשת כדוגמה בשל הכסף הרב שנצבר בה והזהירות שבה המדינה מנהלת אותו. הקרן, שמנוהלת על ידי הבנק המרכזי הנורבגי, נוצרה בשנות ה־90 כדי להשקיע בהכנסות מנפט ודלק מחוץ לנורבגיה.

בשנה שעברה הקרן הניבה תשואות בהיקף של 123 מיליארד דולר, לאחר שהגדילה חשיפתה למניות אמריקאיות והקטינה את חשיפתה באירופה. רוב הביצועים של הקרן בשנה שעברה הונעו על ידי האחזקות שלה במניות טק אמריקאיות שהובילו את וול סטריט במהלך מגפת הקורונה.

במסגרת העסקאות החדשות, שעדיין ממתינות לאישור רגולטורי מסודר, הקרן תשקיע בחוות הטורבינות הימיות "בורסל 1" ו"בורסל 2" 1.4 מיליארד דולר ו־1.6 מיליארד דולר בהתאמה, שמספקות חשמל לכמיליון בתים. חוות בורסל הן חוות הטורבינות השניות בגודלן בעולם.

על פי דיווח בבלומברג, מיה הולסטד, מנהלת נכסי המקרקעין הראשית בקרן, שמושבה באוסלו, אמרה שהיא וחברי צוותה בדקו שמונה אופציות "ירוקות" להשקעה ב־2020 אבל אף אחת מהן לא הבשילה לכדי רכישה. לדבריה, הקרן ממשיכה לחפש נכסים באירופה כעת, אם כי היא עשויה לבדוק גם מטרות לרכישה בצפון אמריקה.