הוועדה שלא התכנסה 5 שנים והמיליארדים שמחכים: כך נתקע מעבר צה"ל לנגב

דוח מבקר המדינה מעלה כי המהלך האסטרטגי של המדינה שנועד להוביל לחיזוק הפריפריה ושתוקצב ב-19 מיליארד שקל, עדיין תקוע • ועדת הסרת חסמים שהוקמה ב-2008 לא התכנסה כבר חמש שנים • צה"ל: "ללא פתרון מקיף ושלם לאתגרי התחבורה והמעטפת לפרט, לא יהיה ניתן לספק את המענה הנדרש למשרתים, ולא יתאפשר המעבר"

בסיס צבאי, מגורי חיילים בנגב / צילום: איל יצהר
בסיס צבאי, מגורי חיילים בנגב / צילום: איל יצהר

העברת בסיסי צה"ל לנגב, ובראשם אלה של אמ"ן ואגף התקשוב, הנמצאים ברובם כיום במרכז הארץ, היא מהלך אסטרטגי של המדינה שנועד להוביל לחיזוק הפריפריה ולהפיכת הנגב למרכז טכנולוגי, לפינוי קרקעות ממרכז הארץ ולבניית אלפי יחידות דיור ולהגברת האפקטיביות המבצעית של צה"ל באמצעות שיפור התשתיות שלו. התקציב שאושר לשם כך הגיע ל-19 מיליארד שקל, אבל בפועל, רבים מהבסיסים טרם הועברו, וגם כיום 93% מהמשרתים ביחידות אמ"ן ואגף התקשוב לא עברו להתגורר בדרום.

בביקורת עלה כי המחלוקות וחוסר ההסכמה בין מערכת הביטחון למשרד האוצר ולמשרד התחבורה מהווים חסם של ממש להעברת היחידות המדוברות לנגב, וכל הניסיונות להסיר חסם זה עלו בתוהו, והתהליך תקוע. ועדת הסרת חסמים שהוקמה עוד ב-2008 לא התכנסה כבר חמש שנים.

בנוסף, כשנה וחצי חלפו מאז הנחה ראש הממשלה במרץ 2019 את המל"ל לבחון את הסוגיות שבמחלוקת בנוגע למעבר היחידות לנגב. המל"ל קיים התייעצויות ודיונים שטרם הובילו להכרעה במחלוקות בין מערכת הביטחון, משרד התחבורה ומשרד האוצר. עוד עלה בביקורת כי באפריל 2016 נחתם מזכר הבנות בין משרד הביטחון, משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד התחבורה ולפיו תוקם מערכת הסעת המונים על סמך בחינה כלכלית. מאז נבחנו חלופות, הוצגו נתונים, התקיימו דיונים, אך המשרדים טרם הגיעו להסכמות סופיות בנוגע לאופן הגעתם של המשרתים אל קריית המודיעין.

עוד עיכוב נוגע לתמריצים לשימור כוח אדם איכותי במעבר לנגב. במאי 2016 הגיעו משרד האוצר ומשרד הביטחון להסכמה בנוגע למסגרת תקציבית של 1.3 מיליארד שקל לצורך זה, אבל כל הדיונים שהתקיימו עד כה לא הביאו להסכמות. משרד הביטחון דורש מסגרת תקציבית נוספת למענקים והטבות עבור העתקת המגורים של כוח האדם הזה לנגב, אולם אין הסכמה עם האוצר.

תגובת צה"ל טוענת כי ההליך להקמת קריית המודיעין בנגב נמשך בשלב זה כסדרו, אך באותה נשימה מוסיפה כי אין את תנאי הבסיס למעבר הזה. "ללא פתרון מקיף ושלם לאתגרי התחבורה והמעטפת לפרט, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה, לא יהיה ניתן לספק את המענה הנדרש למשרתים, ולא יתאפשר המעבר.

"במהלך 2020 חלה התקדמות משמעותית בשיח שבין מערכת הביטחון למשרדי הממשלה השונים בנוגע למעטפת התחבורה והתמריצים למשרתים שבסיסיהם יועברו לדרום הארץ. צה"ל הציג את עמדתו למשרדי הממשלה הרלוונטיים ובימים אלו מתגבש הסכם שמטרתו לעגן את ההבנות ולתקצבן.

"צה"ל פועל למתן מענה תחבורתי מגוון, תדיר, ישיר ומהיר למשרתים שיחזרו לביתם בכל יום. כמו כן, צה"ל פועל למתן מעטפת תמריצים ודיור למשרתי הקבע אשר יעתיקו את מקום מגוריהם לדרום הארץ לשם ביצוע תפקידם. על מנת לאפשר את המעטפת הנ"ל, יש לעדכן את המענה המוצע בהחלטת ממשלה מתוקצבת ומפורטת".