לידיעת מפלגת נעם: אין צורך לפחד מנשים

במקום להילחם בשילוב נשים בכלכלה ובחברה, מוצע לח"כ אבי מעוז לעבור לחשיבה חיובית: אין צורך לפחד מנשים, אלא לראות באתגר קידומן מנוף לצמיחה אישית, חברתית וכלכלית לטובת הנשים, לטובת הגברים ולטובת הכלכלה והחברה • הגברת התחרות והשוויון אינם בעיה אלא חלק מהפתרון לחברה ישראלית בריאה וחסונה יותר

אבי מעוז / צילום: ויקיפדיה , CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=99444487
אבי מעוז / צילום: ויקיפדיה , CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=99444487

דרישתו של ח"כ אבי מעוז בשם מפלגת נעם לבטל את החלטת הממשלה 2331 משנת 2014 העוסקת בהטמעת שיוויון מגדרי וחשיבה מודעת מגדר, מהווה הפניה של זרקור לאחת מהפינות החשוכות ביותר בחברה הישראלית: קיומו של עולם אפל, המבקש למשוך את המדינה ואת אזרחיה למציאות חשוכה, אשר אינה תואמת לא את ערכי העולם המודרני ואף לא את ערכי התורה והיהדות.

חמור מכך, מעוז אף איננו מעז להתייצב מולנו קבל עם ועדה ולשקף את עולמו המוסרי והחברתי המעוות אלא הוא תולה את דבריו בנימוקים ענייניים כביכול של פגיעה במקצועיות ובעוצמת צה"ל.

אלא, שנימוקים אלו, חוזרים דווקא כבומרנג על מעוז עצמו, וחושפים את פחדיו האמיתיים מפני נשים מקצועיות ואמיצות ממנו, שחס וחלילה ינשלו אותו ואחרים שכמותו מאותן עמדות שהוא מבקש לשמר לגברים מסוימים - שהרי לפי השקפת עולמו האמיתית ואורחות חייו לא רק שאין לאפשר העדפה מתקנת לנשים, אלא שיש למנוע מהן לחלוטין את הגישה למקצועות ולתפקידים מסוימים, השמורים רק לאותו מועדון אליטיסטי סגור אליו רואה עצמו מעוז משתייך. בעולם זה, יש חלוקה ברורה לתפקידים (חשובים ורבים) שהם "לגברים בלבד", ואחרים (נחותים ומעטים) שנועדו לנשים.

חשיבה והעדפה שיעודדו נשים להשתלב באותם תפקידים גבריים שמטבע הדברים תרחיב את מגוון האנשים והנשים המבקשים למלא תפקידים אלה, ויחד אתם (לפי עקרונות הכלכלה "החופשית" המקובלים ככל הנראה על מעוז) את התחרות ואיתה את הרמה האישית והמצרפית של הנשים והגברים שיבחרו או יבצעו בסופו של יום תפקידים אלה.

הצעתי למעוז היא לעבור לחשיבה חיובית: אין צורך לפחד מנשים, אלא לראות באתגר קידומן מנוף לצמיחה אישית, חברתית וכלכלית לטובת הנשים, לטובת הגברים ולטובת הכלכלה והחברה.

הגברת התחרות והשוויון אינם בעיה אלא חלק מהפתרון לחברה ישראלית בריאה וחסונה יותר. על פי מאות ואלפי מחקרים, יש לנשים יתרונות רבים על פני הגברים במגוון רחב של תחומים, ובכל מקרה, גיוון ההרכב של מקצועות ומוסדות מבחינה מגדרית - ובעצם מכל הבחינות - מייעלת, משפרת ומעצימה אותם, ולא להיפך. אפילו בתקופה האחרונה של מגפת הקורונה ראינו בצורה בולטת הצלחות בהתמודדות עם המגפה במדינות בעלות הנהגה נשית או משולבת מגדרית. העדפה מגדרית וחשיבה מודעת מגדר נדרשות בשל אלפי שנים של אפליה, וסביר להניח שלאחר "דחיפה קטנה" עגלת הקדמה תנוע מעצמה.

דווקא בתקופה זו של פילוג בחברה הישראלית, הבה ונפנה למסלול השילוב והשיתוף, לטובת כל אחד מאתנו ולטובת החברה הישראלית בכללותה.

הכותבת היא מנהלת היחידה לקידום שוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית תנועת המושבים ומרכז השלטון האזורי וחברה בקהילת סופרסונס