אם הוסרו המגבלות על מעבר הגבול טאבה, אז למה עדיין רכישת האגרות מוגבלת?

בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ נגד מתווה פתיחת מעבר הגבול טאבה, שלפיו המעבר הוגבל ל-300 עוברים, הודיע אמש שר הבריאות כי המתווה מבוטל • אלא שמכסה המגבילה את היקף הנוסעים קיימת מכורח החלטה אחרת – התו הסגול שמחייב שמירה של שני מטרים מרחק בין הנוסעים במעברי הגבול

מעבר הגבול בטאבה / צילום: יוד צילומים
מעבר הגבול בטאבה / צילום: יוד צילומים

מכסת המבקרים היומית שנקבעה למעבר טאבה הוסרה, אז למה עדיין רכישת האגרות מוגבלת? בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ נגד מתווה פתיחת מעבר הגבול טאבה, שעל-פיו המעבר הוגבל ל-300 עוברים (בכל כיוון) מדי יום, ונגד הקביעה כי רק מחלימים/מחוסנים יוכלו לעבור - הודיע אמש (א') שר הבריאות יולי אדלשטיין כי המתווה מבוטל.

"לאחר התייעצות עם גורמי המקצוע במשרדו, הודיע שר הבריאות יולי אדלשטיין כי בכוונתו לא להאריך את תקנות ההגבלות על הכניסה והיציאה לטאבה וממנה. התקנות יפקעו מחר. המשמעות היא שמעבר טאבה יתנהל באופן דומה לכניסה והיציאה מנתב"ג. אופן פעולת היציאה לטאבה והכניסה ממנה יהיה בהתאם להחלטות רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה. על הנכנסים לישראל ממעבר טאבה תחול חובת בדיקה במהלך 72 השעות לפני הכניסה לישראל, והכניסה תותר רק למי שיש ממצא שלילי בבדיקה, וכן בדיקה נוספת עם הכניסה לישראל, במעבר הגבול. ההוראות בנושא חובת בידוד יחולו גם לגבי החוזרים ממעבר טאבה".

וכך, במקום להיקלע למצב שבו בג"ץ יורה על ביטול או על שינוי המתווה בהחלטה שתוקפה מיידי, שר הבריאות הסיר את המגבלות, כאשר הנימוק שסיפק המשרד מלכתחילה לקיומן - החשש להכנסת תחלואה לישראל - נעלם כלא היה.

המשמעות היא שאי-הארכת התקנות יאפשר למעבר הגבול טאבה, המנוהל על-ידי רשות שדות התעופה, להתנהל בדומה למעבר הגבול בנתב"ג, כלומר שכל האזרחים יכולים לצאת בכפוף לביצוע של בדיקות קורונה.

אלא שמכסה המגבילה את היקף הנוסעים קיימת מכורח החלטה אחרת - התו הסגול, שמחייב שמירה של שני מטרים מרחק בין הנוסעים במעברי הגבול, לרבות נתב"ג. העובדה שאותם אנשים שלכאורה נדרש מהם לשמור על מרחק של שני מטרים זה מזה, ישבו בצפיפות במטוס זמן קצר לאחר מכן - ממחישה כי הגיעה העת לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע לשמירת המרחק האמורה. אותה חובה מגבילה את מספר העוברים שמורשים מדי יום הן בטאבה והן בנתב"ג.

בהודעה משותפת שהפיצו משרדי הבריאות, התחבורה ומשרד ראש הממשלה בשבוע שעבר אף הייתה התייחסות לנושא במסגרת ההבטחה כי "עד 17 באפריל יתקיים דיון נפרד בעניין מסקנות עבודת המטה שריכז מנכ"ל משרד התחבורה בדבר בחינת דרכים להגדלת קיבולת מעבר הנוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה".

המבקשים לצאת לסיני נדרשים לשלם מראש על אגרת מעבר (101 שקל לנוסע) באתר רשות שדות התעופה. הצצה על לוח השנה שעל-פיו מתאפשרת רכישת האגרות מגלה כי בחודשים אפריל ומאי ניתן לקבוע את המעבר לסיני רק בימים ראשון-רביעי. בימי חמישי, כך מסתבר, המכסות מלאות לאור התו האמור. בימי שישי ושבת לא ניתן לרכוש מכסות, משום שמעבר הגבול לא פועל בסופי שבוע, כאשר גם שעות הפתיחה שלו מוגבלות בשלב זה מהשעה 08:00 ועד השעה 16:00. הנושא הזה אמור להיפתר בקרוב דרך הכשרה והצבה של כוח-אדם נוסף במעברי הגבול.