מכוונת גבוה: שיכון ובינוי ניהלה מגעים להשקעת ענק של בלאקרוק בזרוע האנרגיה שלה

הצדדים דנו באפשרות שלפיה טרם הנפקת החברה הבת שיכון ובינוי אנרגיה, תשקיע בלאקרוק סכום של כ-500 מיליון דולר במניותיה, מחציתן רכישה מידי שיכון ובינוי

תמיר כהן, יו”ר ומנכ”ל שו”ב / צילום: איל יצהר
תמיר כהן, יו”ר ומנכ”ל שו”ב / צילום: איל יצהר

ענקית ההשקעה האמריקאית בלאקרוק בחנה לאחרונה השקעה בחברת שיכון ובינוי אנרגיה הישראלית, עוד לפני הנפקתה הצפויה בבורסה בת"א. לגלובס נודע כי בין הצדדים התנהלו מגעים שטרם הבשילו לכדי הסכם מחייב.

עוד נודע לגלובס, כי הצדדים דנו באפשרות שלפיה טרם הנפקת שיכון ובינוי אנרגיה בבורסה תשקיע בלאקרוק סכום של כ-500 מיליון דולר - הזרמה הונית של 250 מיליון דולר לשיכון ובינוי אנרגיה תמורת הקצאת מניות חדשות וכן רכישה של מניות קיימות שלה מידי החברה האם, שיכון ובינוי, תמורת סכום דומה. במקרה של עסקה אמורה הייתה בלאקרוק להחזיק כ-30% ממניות שיכון ובינוי אנרגיה ולקיים הסכם לשליטה משותפת בחברה עם שיכון ובינוי. 

שיכון ובינוי אנרגיה היא כיום חברה בת בבעלות מלאה של שיכון ובינוי, שבשליטת נתי סיידוף. לחברת האנרגיה פעילות משולבת של תחנות כוח המופעלות בגז, ושל ייצור אנרגיה מתחדשת (תרמו-סולארית ועוד) בישראל ובארה"ב, בעלות הספק של כ-1.2 ג'יגוואט.

עסק שיכול לפעול באופן עצמאי

לדעת בעל השליטה בחברה, נתי סיידוף, ויו"ר שיכון ובינוי תמיר כהן, תחום האנרגיה של הקבוצה הפך לעסק יציב שיכול לפעול באופן עצמאי. מסיבה זה החלה הקבוצה בהליך הנפקת החברה הבת, וטיוטות תשקיף ראשונות כבר הועברו לרשות ניירות ערך לצורך בדיקה ותיקון. 

להערכת גורמים בשוק, צפוי פרסום תשקיף ההנפקה להתבצע בזמן הקרוב, לאחר קבלת אישור הרשות. ההנפקה עצמה אמורה לצאת לדרך במהלך השבועות הקרובים לפי שווי של 1.3-1.4 מיליארד דולר לפני הכסף.

יש לציין, כי שווי זה אינו כולל את ההשקעה האפשרית של בלאקרוק בחברה, בסך של 250 מיליון דולר. ההשקעה, אם תתבצע, צפויה לשקף הנחה של 10%-12% ביחס לשווי החברה בהנפקה, שאותה מובילה חברת ברק קפיטל חיתום.

להערכת גורמים בשוק, פרסום התשקיף עשוי לעורר מחדש את המגעים בין שיכון ובינוי ובין בלאקרוק. עם זאת, בינתיים לא סוכם כאמור דבר, וכלל לא ברור אם בסופו של דבר ייחתם הסכם כלשהו בין הצדדים. בחברת שיכון ובינוי סירבו להתייחס לנושא.

"סימנה את האנרגיה כמנוע צמיחה מרכזי"

קבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי פרסמה לאחרונה את תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2020, שכללו יציבות בהכנסות (כ-1.8 מיליארד שקל) וצמיחה של 47% ברווח הגולמי ל-337 מיליון שקל. בנוסף, הציגה החברה ברבעון הרביעי רווח תפעולי של 337 מיליון שקל ורווח נקי לבעלים של 110 מיליון שקל, וזאת בהשוואה להפסדים בשורות אלו ברבעון המקביל ב-2019.

לדברי רז דומב, אנליסט הנדל"ן של לידר שוקי הון, השיפור ברווחיות ברבעון הרביעי נבע מסיום שלב ההקמה של נתיבי האגרה בארה"ב והפסקת רישום הפסדים בגין שלב הקבלנות. לגבי 2020 כולה, מציין דומב, היא תירשם כשנה חיובית עבור שיכון ובינוי, שבמהלכה המשיכה החברה לקדם את האסטרטגיה במגוון פעילויות, תוך ביצוע עסקאות וזכייה במכרזים שיתמכו בתוצאות החברה בעתיד.

דומב כתב לאחרונה, כי "שיכון ובינוי סימנה את תחום האנרגיה כאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה לשנים הקרובות. לאור זאת, במהלך השנה ביצעה החברה שורה של עסקאות, לרבות רכישת תחנת הכוח ברמת חובב, סגירה פיננסית ותחילת הקמה של תחנות הכוח אתגל, רכישה של פרויקט PV (פוטו-וולטאי, ע' כ') מניב בקליפורניה ורכישת זכויות בפרויקט להקמת תחנת כוח בטקסס.

"כל הצעדים הנ"ל מחזקים את כוחה של שיכון ובינוי בתחום ומקרבים אותה לעבר הנפקת החברה הבת הפועלת בתחום האנרגיה, אשר עשויה להביא להצפת ערך משמעותית עבור שיכון ובינוי", כתב דומב. הוא גם מציין לחיוב את צבר הפרויקטים החזק והיציב של שיכון ובינוי, שהסתכם בסוף 2020 ב-12.1 מיליארד שקל, וזאת מבלי לכלול פרויקטים בהיקף של 5.9 מיליארד שקל אשר בהם זכתה החברה, אולם טרם נחתם בהם הסכם מחייב.

דומב ממשיך להעניק המלצת קנייה למניית שיכון ובינוי, ואף העלה את מחיר היעד שלה מ-22 שקל ל-30 שקל. היום נסחרה המניה במחיר של 20.5 שקל, המשקף לחברה שווי של 8.8 מיליארד שקל, וזאת לאחר עלייה של 250% שרשמה בשלוש השנים האחרונות.

סיידוף, נזכיר, רכש את מניות השליטה בחברה (כ-47%) לפני כשלוש שנים מידי בעלת השליטה דאז, המיליארדרית שרי אריסון. היקף העסקה עמד על 1.1 מיליארד שקל, ושיקף הנחה של 15% ביחס לשווי המניות בבורסה באותו מועד.