תרופה ותיקה לאסתמה עשויה להקל על הטיפול בקורונה לפני האשפוז

מחקר רפואי חדש שנערך בבריטניה מרמז כי טיפול בסטרואיד ותיק בשם budesonide, המשמש היום בעיקר כתרופה לאסתמה, עשוי להקל על הטיפול בקורונה בבית, גם אצל חולים במצב שאינו מצריך אשפוז

תרופות / צילום: שאטרסטוק
תרופות / צילום: שאטרסטוק

מחקר רפואי חדש שנערך בבריטניה מרמז כי טיפול בסטרואיד ותיק בשם budesonide, המשמש היום בעיקר כתרופה לאסתמה, עשוי להקל על הטיפול בקורונה בבית, גם אצל חולים במצב שאינו מצריך אשפוז.

המחקר, שנערך בהובלת חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, מגיע לאחר שכמה רופאים בחנו באופן ניסיוני את השימוש בתרופה הוותיקה בקהילה. סטרואידים מונעים השפעות יתר שליליות של מערכת החיסון, אך הם יכולים גם לפגוע ביכולת של מערכת החיסון להילחם במחלה. לכן עד לעריכת מחקר מסודר, אי-אפשר היה לדעת האם התועלת עולה על הסיכון.

המחקר הנוכחי הוא מחקר שכולל קבוצת ביקורת. הוא פורסם לציבור אך לא עבר ביקורת עמיתים. התרופה ניתנת באמצעות משאף ומגיעה ישירות לריאות, שם היא מפחיתה את פעילות היתר של מערכת החיסון ספציפית בריאות. זהו האיבר המוביל שנפגע מן הקורונה.

בניסוי השתתפו חולי קורונה בני 65 ומעלה או בני 50 ומעלה עם מחלות רקע. חלקם קיבלו את הטיפול הרגיל, וחלקם את הטיפול הרגיל בתוספת בודסוניד. החוקרים בחנו מתי המטופלים מדווחים על הטבה, ומה שיעור המתאשפזים והנפטרים מביניהם תוך 28 יום. הניסוי נערך בין נובמבר 2020 למרץ 2021 וכלל 2617 משתתפים שאוששו כחולי קורונה.

הזמן עד ההחלמה התקצר אצל המטופלים ב-3 ימי בממוצע. 8.5% מהמטופלים בתרופה אושפזו, לעומת 10.3% מהמטופלים שלא קיבלו את התרופה. אלה הן התוצאות הראשוניות מן המחקר לאחר 28 יום מסיום גיוס המטופל האחרון, ותוצאות נוספות צפויות בהמשך.

כבר כעת, על בסיס המחקר הנוכחי, ה-NHS הבריטי מאפשר לרופאי משפחה לרשום את התרופה לטיפול בקורונה.