סניף תל אביבי ראשון למשרד ההשקעות של אבו דאבי

משרד ההשקעות של אבו דאבי (ADIO) מרכז גופי השקעה בקנה מידה עצום, מהווה פלטפורמה של תכנון אסטרטגי כלכלי לבירת האמירויות ומשמש כמרכז העצבים העסקי המרכזי של אבו דאבי • שגריר האמירויות בישראל: "המשרד יסייע לחברות ישראליות לנווט בשוק הכלכלי של האיחוד"

רובע העסקים של אבו דאבי / צילום: Shutterstock, Mo Azizi
רובע העסקים של אבו דאבי / צילום: Shutterstock, Mo Azizi

הסניף התל אביבי החדש של משרד ההשקעות של אבו דאבי (ADIO) הושק אתמול (ב') על ידי שגריר איחוד האמירויות בישראל מוחמד אל-חיג'א, בהשתתפות מאות מנהיגים עסקיים, יזמים וראשי קרנות מישראל ומהאמירויות.

האירוע, הוא למעשה יריית הפתיחה הרשמית של ADIO בישראל, ובמשימתה לתמוך בחברות ישראליות מתעשיות אסטרטגיות במטרה לשלב אותן בחברות ובגופים באבו דאבי.

ADIO מרכז גופי השקעה בקנה מידה עצום, מהווה פלטפורמה של תכנון אסטרטגי כלכלי לבירת האמירויות ומשמש כמרכז העצבים העסקי המרכזי של אבו דאבי.

את האירוע פתח השגריר אל-חיג'א, שכיוון ישירות לתחומים המעניינים את ארצו: "בעקבות הסכמי אברהם ההיסטוריים, ענפי הטכנולוגיה, הבריאות, החקלאות והשירותים פיננסיים הם תחומים שבהם איחוד האמירויות וישראל יכולים לתמוך במודל של שיתוף פעולה הן אזורית והן בינלאומית. משרד ההשקעות באבו דאבי ובתל אביב יסייע לחברות ישראליות לנווט בשוק הכלכלי של איחוד האמירויות ולפתח הזדמנויות באבו דאבי".

ד"ר טאריק בן הינדי, מנכ"ל ADIO אחת מדמויות המפתח בקשרים הכלכליים עסקיים בין המדינות, הסביר את חשיבותה של ישראל בעיניים האמירתיות: "המשרד הישראלי של ADIO הוא המשרד הבינלאומי הראשון שלנו, ביטוי לשאיפותינו לתמוך בחברות ישראליות המעוניינות להתבסס באמירויות.

"הקמת משרדנו כאן מהווה אבן דרך חשובה ביחסים בין שני השווקים שלנו ו-ADIO מחויבת לחלוטין לשותפות זו. המשרד הישראלי יאפשר לחברות, אנשים ויזמים להכיר אותנו לעומק ולהבין כיצד אנו פועלים. גם האמירויות וגם ישראל מכוונים לחשיבות של חדשנות ויזמות, אשר ללא ספק ימלאו תפקיד מפתח ביצירת פתרונות שיענו על רבים מהאתגרים העומדים בפני האנושות. אנו מחויבים לעבודה משותפת, לשיתוף רעיונות וחוויות ולתמיכה זה בזה בזמן שאנו פועלים למען מטרה משותפת לאזור ומחוצה לו".

"איחוד האמירויות הערביות הוא שותף חשוב"

מירה סולטן אל סוודי, ראש תחום Value Creation בחברת ההשקעות מובאדלה - אחת מ"קרנות העושר" של האמירויות, המנהלת פורטפוליו בהיקף של מעל 200 מיליארד דולר רמזה על אופי ניהול ההשקעות לידיעת החברות הישראליות המתעניינות: "אנחנו משקיעים מאוד אקטיביים, מאוד מעורבים.

"אנחנו מנהלים מערכות יחסים הדוקות עם החברות, ואנחנו משקיעים השקעות ארוכות טווח. אמנם לא כל חברה ישראלית מתאימה, אבל אבו דאבי היא המקום הטוב ביותר באזור לעשות בו עסקים. מה שהופך אותו לשוק מאוד אטרקטיבי"

בצד הישראל איל וולדמן, שהיה נשיא ומנכ"ל מלאנוקס אשר נרכשה ע"י אנבידיה נתן גם הוא כמה עצות למנהלים הישראלים: "כשנכנסים לשוק חדש, אני ממליץ להבין את התרבות והשווקים המקומיים, וחשוב גם להעסיק צוות מקומי טוב. איחוד האמירויות הערביות הוא שותף חשוב, ואבו דאבי יכול להפוך למרכז מכירות של העולם הערבי. זה יכול להיות מקום אסטרטגי עבור יזמים וסטארט-אפים.

"אבו דאבי היא סביבה תומכת ומעודדת. פגשתי שם גופים שונים שמעודדים אותנו לפתוח שם מרכזי פיתוח וחדשנות. היו כנים ופתוחים לחקור תרבויות חדשות. היו צנועים ונחושים. ההצלחה לא קלה, אך זה יהיה קל יותר אם תדעו למצוא ולהעסיק את האנשים הנכונים".

"השיחות בין צוותים משתי המדינות עברו מ-0 ל-100"

טלי זינגר, מנכ״לית חברת Dawsat ומנהלת חברת יעוץ Blue Laurel Advisors אומרת שמה שקרה מאז ההסכמים הפתיע את כל הצדדים: "השיחות בין צוותים משתי המדינות עברו מ-0 ל-100. זה מעבר לה שמישהו ציפה. מה שמייחד את אבו דאבי זה היותה סביבה מקבלת ומרובת תרבויות, לצד היותה מובנת. יש כאן הזדמנות גדולה להיכנס לשוק גלובאלי".

זינגר התייחסה להבדלים בין שתי התרבויות: "ישראלים לרוב חושבים בטווחי זמן קצרים. אני ממליצה לכל ישראלי שנכנס לשוק באמירויות: תהיה סבלני, ותכבד את המערכת. תעשה שיעורי בית. תבוא מוכן. תבין את ההיסטוריה, ותהיה קשוב למנהיגים."

עוד קודם לאירוע ההשקה, ADIO ישראל קיימה סדרה של פגישות וירטואליות במהלך ארבעה ימים בין מנהלים בכירים ויזמים בתחום שירותי הבריאות והביופארמה משני השווקים.

הפגישות אפשרו חשיפה והכרות של מערכות האקו-סיסטם החדשניות של שני הצדדים. מאיחוד האמירויות לקחו חלק במפגשים ד"ר עומר נג'ים יועץ בכיר במשרד הבריאות באמירויות ואמילי היל סמנכ"לית בכירה בקרן ההשקעות הממשלתית באבו דאבי Mubadala.

מהצד הישראלי, המשתתפים כללו את פרופ' איתמר גרוטו; ברק זינגר, מנכ"ל חממת Trendlines; ניר ארקין, מנכ"ל ארקין החזקות; נטלי נדיבי, שותפה בקרן ההון סיכון טריוונצ'רס; שחף שניר, מנהל החדשנות הפנים ארגונית של קופת חולים כללית; יואל הר-אבן, ראש החטיבה הבינלאומית ופיתוח משאבים במרכז הרפואי שיבא ועוד.

במסגרת המפגשים הציגו חברות סטארט-אפ רפואיות ישראליות את הטכנולוגיות שלהן בפני בכירים מאבו דאבי.

היוזמה למפגשי הנטוורקינג היא המשך למאמצי ADIO להגביר את שיתוף הפעולה עם חברות ישראליות ולחשוף בפני המשקיעים את היתרונות בכניסה לאבו דאבי. מאז החתימה על יחסי הנורמליזציה בין איחוד האמירויות הערביות לישראל, ADIO ביססה ערוצים פורמליים של שיתופי פעולה באמצעות מזכרי הבנות שנחתמו עם גופים ישראליים כמו מכון היצוא הישראלי, התאחדות התעשיינים בישראל, התוכנית Invest In Israel במשרד הכלכלה ורשות החדשנות בישראל.

אבו דאבי מדורגת במקום ה-12 בעולם במדד הבנק העולמי ב"קלות בעשיית עסקים" לשנת 2020, וביססה את מעמדה כיעד השקעה מוביל. הסביבה העסקית המאפשרת של אבו דאבי, התשתית המבוססת ותמיכת המשקיעים מסייעים להנעת הזדמנויות מסחריות משמעותיות עבור חברות חדשניות שבוחרות לצמוח באבו דאבי.