ועדת השחרורים קיצרה את העונש: ציפי רפאלי תשתחרר מהכלא בחודש הבא

ועדת השחרורים אישרה קיצור שליש מעונש המאסר שהוטל על ציפי רפאלי, לאחר שהורשעה יחד עם בתה, הדוגמנית בר רפאלי, בשלל עבירות מס • עם שחרורה תגיע לסיומה פרשת העלמות המס שיוחסה למשפחת רפאלי בגין הכנסותיה של הדוגמנית בחו"ל בין השנים 2009-2012 וכן העלמת הכנסות והטבות נוספות שקיבלה בישראל

ציפי רפאלי / צילום: אביב חופי
ציפי רפאלי / צילום: אביב חופי

ציפי רפאלי, אמה של הדוגמנית בר רפאלי, צפויה להשתחרר מהכלא בחודש הבא - כך קבעה היום (ג') ועדת השחרורים בכלא מעשיהו, אשר אישרה את הסכמת הפרקליטות ורפאלי לקיצור שליש מעונש המאסר בפועל שהוטל על ציפי רפאלי, לאחר שהורשעה יחד עם בתה, הדוגמנית הישראלית הבינלאומית בר רפאלי, בשלל עבירות מס.

רפאלי החלה לרצות את 16 חודשי המאסר שנגזרו עליה ב-21 בספטמבר אשתקד בכלא נווה תרצה. עם שחרורה תגיע לסיומה פרשת העלמות המס שיוחסה למשפחת רפאלי בגין הכנסותיה של הדוגמנית בר רפאלי בחו"ל בין השנים 2009-2012 וכן העלמת הכנסות והטבות נוספות שקיבלה בישראל.

ביולי אשתקד הודו והורשעו הדוגמנית ואמה בשורת עבירות מס במסגרת הסדר טיעון, והצדדים עתרו במשותף להטלת 16 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 2.5 מיליון שקל על בר רפאלי, והטלת 9 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 2.5 מיליון שקל על בר רפאלי.

עוד על-פי הסדר הטיעון, בר רפאלי שילמה את סכומי המס שנדרשו ממנה בהתאם לקביעת פקיד שומה אזרחי, בהיקף מיליוני שקלים. זאת בנוסף ל-8 מיליון שקל שחויבה לשלם על-ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרת מחלוקת שכבר הוכרעה מול רשות המסים.

השאלות סביב הכנסותיה של הדוגמנית, שהובילו לפלילים

פרשת העלמות המס של הדוגמנית החלה עם מעצרה בשלהי 2015 על-ידי רשות המסים, בחשד להעלמות מס בגין הכנסותיה בחו"ל בין השנים 2009-2012.

סיפור המסגרת לחשדות נגד רפאלי הוא היותה דוגמנית ישראלית שפרצה את גבולות ישראל וטיפחה קריירת דוגמנית בינלאומית. סביב המסגרת הזו החלו לצוף שאלות בנוגע להכנסותיה - בהיקף עשרות מיליוני שקלים - ואיזו מדינה תהנה מהמס עליהן.

השאלה הזאת עברה דרך מענה לשאלה המקדמית - היכן גרה בר רפאלי באותן שנים. בעוד שרפאלי טענה כי ב-2007 עברה להתגורר בארה"ב, בין היתר על-מנת להיות קרובה לבן זוגה באותה תקופה, כוכב-העל ההוליוודי ליאונרדו דיקפריו - ולכן היא אינה חייבת במס בישראל; רשות המסים הישראלית טענה כי הדוגמנית הונתה את המדינה באשר למקום מגוריה, ובמשך כל השנים שבמחלוקת התגוררה בפועל בישראל - ולכן היא חייבת במס בארץ.

המחלוקת סביב שאלת מגוריה של הדוגמנית התפצלה לשתי זירות משפטיות: הראשונה היא הזירה האזרחית, שבמסגרתה דרשה המדינה לחייב את רפאלי במס בגובה מיליוני שקלים. הנושא נדון בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שהכריע כי על הדוגמנית לשלם מס בהיקף 8 מיליון שקל למדינה בגין הכנסותיה בשנים 2009-2010.

הזירה השנייה, והדרמטית יותר, היא הזירה הפלילית. הזירה הזאת התפוצצה בסוף 2015, אז נעצרו ונחקרו בר ואמה ציפי רפאלי בחשד כי לא דיווחו לרשויות על מלוא הכנסותיהן, וכי הציגו מצג כוזב לפקיד השומה לעניין התושבות של בר רפאלי, מה שבעצם מנע את מיסוי הכנסותיה מחו"ל הנאמדות בעשרות מיליוני שקלים.

הסאגה הזאת הסתיימה כאמור בהסדר טיעון כולל הסוגר את כל הזירות.

ציפי רפאלי הורשעה על-פי הודאתה בשורת עבירות בניגוד לסעיף 220 לפקודת מס הכנסה, ובהן השבת תשובה כוזבת על שאלה שנשאלה על-פי הפקודה (3 עבירות), שימוש במרמה, עורמה ותחבולה (10 עבירות), השמטת הכנסה מדוח (6 עבירות), וכל זאת "במזיד ובכוונה להתחמק ממס" (על הכנסותיה מעמלת סוכנות אם) או לעזור לאחר להתחמק ממס. כן הורשעה ציפי רפאלי בעבירות בניגוד לסעיף 217 לפקודת מס הכנסה: עריכת דוח לא נכון ומסירת ידיעות לא נכונות ללא הצדק סביר (9 עבירות).

בר רפאלי הורשעה על-פי הודאתה ב-12 עבירות לפי סעיף 217 לפקודת מס הכנסה בגין מסירת ידיעות לא נכונות ללא הצדק סביר.

לגבי העונש של בר רפאלי, השופטת ציינה כי "אכן, עונש המאסר בעבודות שירות המוסכם לנאשמת 2 (בר, א' ל"ו) הוא מקל ביחס לסוג העבירות בהן הורשעה, בפרט בראי היקפן. יחד עם זאת, ומבלי להתעלם משיקולי ההרתעה, משקילת כלל הנסיבות אשר פורטו לעיל במבחן האיזון ובשים לב לגובה הקנס המוסכם, מסקנתי היא כי מדובר בענישה כוללת שהיא סבירה ואינה מצדיקה סטייה מהסדר הטיעון בין הצדדים".

באשר לעונש המאסר של ציפי רפאלי צוין כי "המדובר בעונש העולה בקנה אחד עם הרף הנמוך של מדיניות הענישה בעבירות הנדונות ובנסיבות ביצוען על-ידה, מבלי להתעלם מהיקפן, והוא עונש ראוי וסביר בראי כלל נסיבותיה ואף בשים לב לגובה הקנס המוסכם".