הטיפ היומי: למה חשוב לידועים בציבור לערוך צוואה?

אל בתי המשפט לענייני משפחה מגיעים לא מעט סכסוכים בין האישה מהנישואים לבין הידועה בציבור על רכוש של בן זוג שנפטר, או מחלוקות של בנות ובני הזוג של מנוחים עם ילדי המורישה או המוריש • איך נמנעים מהמצב הזה?

עריכת צוואה. למה זה חשוב לידועים בציבור? / צילום: Shutterstock, Photographee.eu
עריכת צוואה. למה זה חשוב לידועים בציבור? / צילום: Shutterstock, Photographee.eu

מודל הזוגיות בשנת 2021 הוא מגוון. הוא כולל משפחות חדשות וגם דרכים שונות ל"מיסוד" הקשר, כאלה שאינן עוברות בהכרח תחת חופה וקידושין. יש כאלה שאינם יכולים למסד את הקשר שלהם בנישואים "רשמיים" ברבנות בשל מגבלות משפטיות, ואחרים שפשוט בוחרים לא להתחתן ולא לתת כותרת "נשואים" לזוגיות שלהם - אך זה לא אומר שאין להם זכויות בעקבות הקשר הזה. לעתים הזכויות שלהם זהות לחלוטין לזכויותיהם של בני ובנות זוג נשואים, אבל לא תמיד.

בני זוג לא נשואים שלא דאגו מראש לזכויותיהם, עלולים לא פעם למצוא את עצמם מקופחים או מנושלים מזכויות ומרכוש להם הם זכאים, או לכל הפחות למצוא את עצמם נלחמים מול "יורשים" אחרים או בעלי זכויות אחרים על הרכוש.

אל בתי המשפט לענייני משפחה מגיעים לא מעט סכסוכים בין האישה מהנישואים לבין הידועה בציבור על רכוש של בן זוג שנפטר, או מחלוקות של בנות ובני הזוג של מנוחים עם ילדי המורישה או המוריש. אז איך נמנעים מהמצב הזה? לדברי עו"ד רונן דליהו, מומחה בדיני משפחה וצוואות, התשובה לכך היא "עריכת צוואה". 

דליהו רונן עו"ד / צילום: אייל פישר
 דליהו רונן עו"ד / צילום: אייל פישר

"אם אתם חיים בזוגיות ללא נישואים, וטרם הסדרתם את חלוקת הרכוש שצברתם בהסכם רכושי בין בני זוג ו/או בצוואה - אתם או יורשיכם עלולים למצוא את עצמכם ביום מהימים בהתנהלות משפטית ממושכת כתוצאה מסכסוך משפטי או בסיטואציה שבה פתאום מחצית מהרכוש יועבר לבן/בת הזוג", אומר דליהו.

טיפ ראשון: בעולם משפטי-דינמי כדאי להיערך עם הסכמים מראש

לדברי עו"ד דליהו, המצב המשפטי בתחום דיני המשפחה דינמי, ורצוי להיערך לכך. "פסקי דין של בתי המשפט משתנים עם הזמנים, ושינוי המצב המשפטי יכול לגרום לכך שאדם שקיבל עצה משפטית נכונה ומדויקת בשעתה, יעשה טעות קריטית בהווה, מפני שלא עדכן את העצה המשפטית, ולא ידע המציאות המשפטית השתנתה. או כפי שנאמר, 'הממזרים שינו את הכללים'.

"כך למשל, בעבר זוגות נשואים נחשבו לשותפים אך ורק בכל רכוש שנרכש בזמן הנישואים, ובעיקר בדירת המגורים המשותפת שלהם, גם אם זו נרשמה על שם אחד משניהם בלבד. במרוצת השנים נקבע על-ידי בתי המשפט למשפחה כי בתנאים מסוימים גם רכוש שנרכש לפני הנישואים על-ידי צד אחד, או שהצד קיבל אותו בירושה מקרוביו, יכול (או עלול) להיות משותף, בהתקיים נסיבות מיוחדות, כמו למשל נישואים ממושכים או כוונה להיות שותפים ברכוש ו/או עירוב נכסים, מה שנקרא בעגה משפטית 'שיתוף ספציפי'".

תהליך דומה עובר בשנים האחרונות בתחום הידועים בציבור (זוגות שאינם נשואים).

טיפ שני: הימנעות ממגורים משותפים לא בהכרח שוללת את מעמד הידוע/ה בציבור

אם חשבתם שכדי למסד זוגיות שמדמה נישואים מבחינת הזכויות של בני הזוג, חובה לגור יחד - תחשבו שנית. לדברי דליהו, "מי שחי בזוגיות לא חייב לגור עם בן/בת הזוג יחד באותה דירה כדי להיות מוכר כידוע בציבור. בית המשפט לענייני משפחה קבע במספר פסקי דין כי גם בני זוג שאינם בהכרח גרים בדירה משותפת, אך מקיימים אורח חיים מסוים וזוגיות מיוחדת המאופיינת במפגשים קבועים, קשר מתמשך כמו נסיעות לחו"ל, בילויים וכו', עשויים להיחשב לבני זוג ידועים בציבור, על כל המשתמע מכך על-פי הדין. ועוד נקבע כי לאחר שבן הזוג נפטר, תירש בת הזוג אשר נותרה בחיים מחצית מכל רכושו, כאילו הייתה אשתו".

משמעות הדברים כפולה: ראשית, גם אם אחד מבני הזוג סבור לתומו כי הקשר אינו מחייב ו/או לא יהיה מחייב, המשמעות המשפטית עלולה לעתים להיות שונה; שנית, כדי להימנע מבעיות עתידיות, יש חשיבות מכרעת לחתום על הסכם מקדים שמעגן את הזכויות ואת החובות של שני בני הזוג על-מנת להימנע מהפתעות עתידיות ומסכסוך מתמשך.

טיפ שלישי: צוואה יכולה לפתור מראש מחלוקות עתידיות

לדברי עו"ד דליהו, מלבד הסכמים רכושיים, כדאי לבני הזוג שנמצאים בקשר מחייב אך אינם נשואים (גם אם הם לא מתגוררים יחד) לחשוב על העתיד ולכתוב צוואה. "ככל שמי מבני הזוג הידועים בציבור לא כתב צוואה, משום שסבר כי היות שהוא אינו גר עם בת הזוג בדירה אחת, והם אינם מנהלים משק-בית משותף, בת הזוג לא תירש אותו - הוא טועה", אומר דליהו. "אומנם בסעיף 55 לחוק הירושה מוכרים בן זוג או בת זוג כידועים בציבור וזכאים לרשת זה את זה רק אם ניהלו משק-בית משותף ערב מותו של בן הזוג; יחד עם זאת, פסק דין תקדימי של בית המשפט העליון חורג במעט מלשונו הפורמלית של חוק הירושה ומכיר בזכיות ידועים בציבור גם לא במקרה של מגורים משותפים. בפועל, פסק דין שאושר בעליון מחייב את כל הערכאות".

הכלל והיוצא מן הכלל רלוונטיים לכל סוגי המשפחות החדשות ותבניות הזוגיות. לדברי עו"ד דליהו, "הדברים נכונים גם לגבי בני זוג מאותו מין, הנחשבים ידועים בציבור. בעניין זה של בני זוג מאותו מין, השינוי שחל בשנים האחרונות הוא גדול במיוחד, וראוי להתעדכן בהקשרים השונים של השינויים".