במחאה על חוק ההצבעה בג'ורג'יה: וויל סמית' ביטל צילומי סרט במדינה

הביטול הוא חלק מגל שהתנגדות לחקיקה שפעילי זכויות אדם טוענים שתפגע בעיקר בגישה של קהילות שחורות להצביע

וויל סמית' וזוגתו ג'יידה פינקט סמית'
וויל סמית' וזוגתו ג'יידה פינקט סמית'

השחקן וויל סמית' והבמאי אנטוני פוקואה אמרו שיעבירו את הפקת הסרט שהם מצלמים, "שחרור", (Emancipation) ממדינת ג'ורג'יה, וציינו את חוק ההצבעה השנוי במחלוקת שעבר שם לאחרונה כסיבה למעבר.

יציאת ההפקה מג'ורג'יה מתווספת לתוצאות הכלכליות של המאמץ הרפובליקאי להעביר חוקי הצבעה חדשים במדינה. החוק בג'ורג'יה, שעבר בחודש שעבר, משנה את הדרך בה ניתן להצביע מרחוק ואיפה מותר לאנשים להצביע. הוא משך את זעמן של קבוצות הפועלות להגדלת ההצבעה וחברות שאומרות שהחוק יגביל גישה להצבעה וישפיע במיוחד על מצביעים שחורים.

תומכי החוק אומרים שהוא נחוץ לחיזוק הביטחון והאמון בבחירות.

"איננו יכולים בלב שלם לתמוך כלכלית בממשלה שמחוקקת חוקי הצבעה רגרסיביים שנועדו להגביל את הגישה למצביעים", הודיעו בחברת ההפקות של סמית', Westbrook, בהודעה משותפת עם סרטי פוקואה, החברה של פוקואה. החברות השוו את החוק החדש למגבלות שנחקקו בסוף תקופת הרקונסטרוקציה שמנעו מאמריקאים שחורים רבים להצביע.

מחלקת הסרטים והפקות הטלוויזיה של ממשלת ג'ורג'יה לא הגיבה לבקשת תגובה.

בהפקה, בה סמית' מלוהק לתפקיד הראשי, מתואר סיפורו של עבד שנמלט מלואיזיאנה ומבקש חירות בצפון. צילומי הסרט, שחברת אפל צפויה לממן לאחר התמחרות לוהטת בקיץ האחרון, היו אמורים להתחיל ב־21 ביוני. סמית' ופוקואה לא הכריזו עדיין על לוקיישן חדש.

הצעד שלהם מבליט את ההפסד הפוטנציאלי בעסקים שג'ורג'יה עשויה להתמודד אתו בעתיד, לעומת פרויקטים שכבר התבססו במדינה, שהיא יעד הפופולרי לצילום סרטים וסדרות. אולפנים גדולים בהוליווד כמו וולט דיסני מקיימים פעילות רבה בג'ורג'יה אחרי שנים בה סרטים בתקציבי ענק צולמו באזור אטלנטה. תוכניות טלוויזיה שיש להן שחקנים וצוות קבוע במשך כמה עונות לא צפויות לעזוב, בהתחשב בעלות הכרוכה בעקירה למקום חדש.

על חוק ההצבעה נמתחה ביקורת בקרב חברות גדולות בג'ורג'יה והוגשו נגדו עתירות. החוק גרם לליגת הבייסבול להחליט להעביר את משחקי האול סטאר ודראפט החובבים מאטלנטה לדנבר.

חברות שמושבן בג'ורג'יה, כגון קוקה קולה, דלתא ואחרות גינו את החוק בעקבות ביקורת של פעילי זכויות אדם שאמרו שהכללים החדשים יקשו על תושבי המדינה - בעיקר ממיעוטים - להצביע.

מושל ג'ורג'יה בריאן קמפ התבטא נגד המבקרים ואמר שהחוק החדש דווקא ירחיב את הגישה להצבעה במדינה.

ישנם דמוקרטים שמצאו עצמם בין הכיסאות. הסנאטור הדמוקרטי ג'ון אוסוף אמר שהוא מתנגד לחוק אבל גם אינו תומך בחרמות.

"אני לגמרי מתנגד ודוחה כל הצעה להחרים את ג'ורג'יה", אמר אוסוף בהודעה שיצאה לפני שליגת הבייסבול הודיעה על שינוי מיקום משחק האול סטאר. "ג'ורג'יה מקבלת בברכה עסקים, השקעות, משרות, אפשרויות ואירועים".

אריך שוורצל השתתף בהכנת הכתבה.