פייסבוק החליטה שלא להסיר תוכן פוגעני? המועצה המפקחת יכולה לחייב אותה

ענקית האינטרנט תצטרך לתת דין וחשבון כעת גם על תוכן פוגעני שלא הוסר • אם פייסבוק החליטה שלא להסיר פוסט בעייתי, כעת יהיה ניתן לערער למועצה המפקחת עליה • אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, נציגה ישראלית במועצה

פייסבוק / צילום: Shutterstock
פייסבוק / צילום: Shutterstock

המועצה המפקחת על פייסבוק (ה-Oversight Board) הודיעה כי מהיום היא תאפשר למשתמשים לערער על תוכן פוגעני שלא הוסר על ידי פייסבוק מהזירות שלה. על פי הודעת המועצה, אם פייסבוק ואינסטגרם החליטו שלא להסיר תוכן פוגעני שנמצא בפלטפורמות שלה למרות פניות משתמשים, כעת יהיה אפשר להפנות את המקרה למועצה המפקחת על פייסבוק.

המועצה המפקחת, שהודיעה על תחילת פעילותה בחודש אוקטובר האחרון, היא גוף שיכול לקבוע החלטות מחייבות לפייסבוק ואינסטגרם בכל הקשור לתוכן ואף להציע שינויי מדינויות בתחומים שונים. איך זה עובד? משתמשים יכלו להגיש ערעור למועצה על החלטות תוכן של הרשת החברתית - לדוגמה, אם פייסבוק החליטה להסיר פוסט מסוים והמשתמש לא מסכים עם הסרת התוכן שלו. החלטות המועצה יחייבו את הרשת החברתית ויהיה על פייסבוק לפעול בהתאם להחלטותיה. במועצה ישנה נציגה ישראלית, אמי פלמור, מי שהייתה מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר.

וכאמור, מהיום, סמכויות המועצה יורחבו - והיא תוכל לקבל ממשתמשים מקרים בהם החברה החליטה להשאיר תוכן פוגעני ולא ראוי בזירה שלה. עד כה, למועצה הייתה סמכות לבחון מקרים בהם משתמשים מתלוננים על הסרת תוכן מצד פייסבוק - וכעת משתמשים יוכלו לערער על מקרים בהם התוכן הבעייתי עדיין בזירה. גם כאן, ההחלטות יחייבו את פייסבוק לעשות כפי שייקבע. משתמשים יוכלו לפנות למועצה אחרי שמיצו את ההליך מול פייסבוק, משמע ערערו וקיבלו תשובה בלתי מספקת.

"האפשרות שמשתמשים יוכלו לערער על תכנים שהם רוצים שיוסרו מפייסבוק, היא הרחבה משמעותית של יכולות המועצה", אמר מנכ"ל המועצה, תומאס יוז, לשעבר מנהל ארגון Article 19 לקידום חופש הביטוי. "המועצה נוצרת כדי להבטיח שפייסבוק פחות תקבל החלטות לבד על תוכן - אלא כדי שההחלטות תהיינה שקופות יותר וטובות יותר בתהליך עצמאי, הפועל לשמור על זכויות אדם וחופש הביטוי".

למעשה, הרחבת הסמכות הזו של המועצה עונה על דאגה מצד הציבור. אנשים רבים דאגו מכך שישנו הרבה תוכן גזעני ופוגעני, ואם פייסבוק החליטה שאין להסיר אותו - לא היה מה לעשות. עד היום, כשמשתמש פנה למועצה, הוא אישר למועצה לבחון את החשבון שלו ולבדוק את הפרטים. כעת, למועצה יש סמכות לבחון פרופילים של משתמשים, גם אם אין באופן עקרוני הסכמה מצד אותו משתמש.

מה הוחלט עד עכשיו על ידי המועצה ומה מתוכנן?

בדצמבר האחרון, המועצה הכריזה על חמשת פסקי הדין הראשונים שלה במקרים שהופנו אליה, ובארבעה מהתיקים הפכה את ההחלטה של פייסבוק. בין ההחלטות בהן הפכה את החלטת פייסבוק: הסרת תמונות של חזה חשוף כחלק מקמפיין להעלאת מודעות לסרטן השד והסרת פוסט שכלל ציטוט של יוזף גלבס, מראשי המשטר של היטלר. היום הוגשה ההחלטה האחרונה לפייסבוק, שם המועצה תמכה בהחלטה של פייסבוק להסיר סרטון שמעודד שיח שנאה.

ובקרוב מתוכנן אירוע שיא: המועצה המפקחת הודיעה בינואר שהיא לוקחת על עצמה את המקרה המתוקשר ביותר שהיה עד כה בעולם הסושיאל, והוא המקרה של נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ. בעוד כשבועיים, תתפרסם ההחלטה בנושא - האם הרשת החברתית פעלה בצורה נכונה כשהחליטה לחסום את טראמפ?