סין והקשר בין רצח העם לשרשרת האספקה של הלוחות הסולאריים

התעשייה מבקשת למצוא מקורות חדשים לחומרי גלם חיוניים במאמץ להימנע מכל קשר לעבודה בכפייה והפרות כוח אדם אחרות

לוחות סולאריים בסין / צילום: Reuters, Carlos Barria
לוחות סולאריים בסין / צילום: Reuters, Carlos Barria

אנשים התומכים בהאצת השימוש באנרגיית שמש ברחבי העולם מתמודדים עם אתגר שלא חשבו עליו מקודם: שרשראות האספקה של התעשייה הזו נשענות במידה רבה על שינג'יאנג, אזור בסין שארה"ב ומדינות אחרות טוענות שהוא שטח בו סין מבצעת טיהור אתני נגד התושבים, בעיקר נגד המיעוט האויגורי המוסלמי.

כחצי מהאספקה העולמית של פוליסיליקון, מרכיב חיוני ברוב הלוחות הסולאריים, מגיע מהאזור הזה בצפון מערב סין. בכירים בממשלת ארה"ב וארגוני זכויות אדם אומרים שסין מנהלת שם רשת מסועפת של מחנות ריכוז בהם מוחזקים, כך לטענת ארה"ב, לפחות מיליון מבני המיעוט האויגורי.

כמה אנשים בתעשיית האנרגיה המתחדשת אומרים שהם חוששים שפוליסיליקון וחומרים חיוניים אחרים המגיעים משינג'יאנג עשויים להיות קשורים לעבודה בכפייה. ובגלל שאין גישה ללא מגבלות לשינג'יאנג קשה לוודא שספקים של החומר לא קשורים בדרך כלשהי להפרה של זכויות אדם.

הלחץ גובר בכל העולם לצמצם מסחר עם שינג'יאנג. גם בארה"ב וגם באיחוד האירופי נשקלת חקיקה שתוביל לאיסור על יבוא מוצרים מאזור זה, כולל פוליסיליקון. ארה"ב כבר אסרה בינואר על יבוא של עגבניות וכותנה שגדלים בשינג'ינאג.

חברות סולריות מערביות רבות מנסות כבר עתה לצמצם חשיפה לאזור זה, מחשש שהתעשייה תיכנס לאור הזרקורים.

"הצהרות ללא ווידוא לא שוות כלום בשלב זה"

זאיד עשאי, מנהל Nexamp, אמר שנעשה בפועל בלתי אפשרי לשלוח מבקרים חיצוניים לשינג'יאנג ולבדוק את ההתנהלות שם. Nexamp היא חברה הקונה לוחות סולאריים ורכיבים אחרים מסין וממקומות אחרים בארה"ב.

החברה מנסה להסתכל גבוה ככל שאפשר בשרשרת האספקה על מנת לוודא שהייצור קורה תוך ציות לחוקי העסקה אתיים, אמר עשאי. לעת עתה, Nexamp מתכוונת להמשיך לקנות מספקים סיניים ומקווה שהתעשייה תיצור מערכת מעקב שתוודא ששום דבר לא מיוצר שם.

אפילו כשספקים סיניים בשינג'יאנג אומרים שהתוצרת שלהם לא נעשתה על ידי עובדים בכפייה, "הצהרות ללא ווידוא לא שוות כלום בשלב זה", אמר עשאי. "ובהתחשב בחדשות המטרידות והדו"חות על זכויות אדם שהודלפו מהאזור, כאזרחים מודאגים של העולם, לקחנו את זה ברצינות".

הממשלה הסינית אומרת שלא מתקיימת בשינג'יאנג עבודה בכפייה, כולל בתחום התעשייה הסולארית. לטענת הסינים, פעולות הממשלה באזור נועדו להילחם בטרור וליצור משרות חדשות. אם חברות סולריות מערביות רוצות להפסיק לעשות עסקים עם סין, זה יהיה הפסד שלהן, אמר דובר של הממשלה הסינית.

עקירת התעשייה הסולארית משינג'יאנג עשויה להיות מורכבת, בהתחשב בדרך בה בנויה שרשרת האספקה ובהתחשב ובאחיזת הברזל של סין על הייצור, כך אומרים אנליסטים ואנשים מתוך התעשייה. פיתוח מקורות אחרים לפוליסיליקון אינו דבר פשוט בלי להעלות עלויות, וכנראה יעכב את הפרישה הגלובלית של תשתית אנרגיה סולארית שנחשבת לחיונית במלחמה נגד ההתחממות הגלובלית.

"אתה לא יכול להימנע מסיליקון משינג'יאנג", אמר דניס איפ, אנליסט במשרד Daiwa Capital Markets בהונג קונג. "אם ארה"ב רצינית לגבי סנקציות, לעשות אותן כעת זה לא דבר טוב לפיתוח התעשייה הסולארית שלהם".

"מעבר לאנרגיה ירוקה לא יכול לקרות במחיר של עבודה בכפייה"

מתחים לגבי שינג'יאנג עולים מכל הצדדים. במרץ, ארה"ב, קנדה ובנות בריתן באירופה הטילו סנקציות על כמה בכירים סיניים בגלל פעולות שהיו מעורבים בהן בשינג'יאנג. זמן קצר לאחר מכן, חשבונות רשתות חברתיות החלו במחאות מקוונות וחרמות של מותגי הלבשה מערביים כמו H&M ונייק שהפסיקו להשתמש בכותנה משינג'יאנג.

איגוד תעשיות האנרגיה הסולארית (SEIA), קבוצת המסחר הלאומית של ארה"ב, ייעץ לחברות העמיתות בו להעביר את שרשראות האספקה שלהן אל מחוץ לשינג'יאנג אפילו כבר ביוני הקרוב וליצור מערכת מעקב המוודאת שהמוצרים שהן רוכשות לא מוכתמים. כמה יועצי השקעות החלו להזהיר לקוחות שסנקציות אמריקאיות נראות באופק.

"יכול להיות שהגאות משתנה לגבי שינג'יאנג" בכל הקשור לפוליסיליקון, כתבו חוקרים בבנק ההשקעות Roth Capital Partners בהודעה למשקיעים מפברואר.

מחוקקים אירופאיים אומרים שהם מוכנים לעשות את הצעד אפילו אם זה יאט את המעבר לאנרגיה מתחדשת, אחד מיעדי המדיניות הראשוניים של גוש המדינות.

"איננו יכולים שמעבר לאנרגיה ירוקה יקרה במחיר של עבודה בכפייה", אמרה אנה קבאציני, חברה בפרלמנט האירופי מהמפלגה הירוקה. "זה לא יכול להיות תירוץ להמשיך לסבול מה שקורה באזור ההוא".

פוליסיליקון מיוצר בתהליך שצורך אנרגיה רבה וכרוך בזיקוק סיליקון באמצעים כימיים ובטמפרטורות גבוהות מאוד. התוצר, גבישים שאחר כך נחתכים לפרוסות דקיקות, מצטרף לרכיבים אלקטרוניים אחרים לייצור לוחות סולאריים.

סין השתלטה על השוק הזה בשנים האחרונות באופן חלקי בכלל שחשמל הוא המרכיב היקר ביותר בייצור, ובסין ישנם מפעלים רבים המייצרים חשמל זול מפחם, בייחוד בשינג'יאנג. ייצור הפוליסיליקון בשינג'יאנג מתרכז בארבע חברות, אמר איפ מ־Daiwa.

חברות סיניות שולטות גם בחלקים אחרים של שרשרת האספקה, כולל ייצור הפרוסות והרכבת הלוחות. בסך הכל, חברות סיניות שולטות בכ־80% משרשרת האספקה העולמית באנרגיה סולארית, אמר איפ.

חברות מערביות הקונות לוחות סיניים ומרכיבות אותם אומרות שלעתים קרובות קשה להבין מה קורה בשרשרת האספקה בתוך המדינה. יצרניים סיניים לא תמיד שקופים לגבי המקורות שלהם לחומרי גלם, וחברות המייצרות את הלוחות לפעמים משתמשות בפוליסיליקון משינג'יאנג ומאזורים אחרים באותו מוצר.

בטיוטה של דוח לגבי הנושא, כתבה חברת הייעוץ האמריקאית Horizon Advisory שמצאה משמכים ציבוריים ודיווחים בתקשורת הסינית המראים שלכל ארבע יצרניות הפוליסיליקון הגדולות באזור קשורות לפעולות או ישויות שמומחים חיצוניים אמרו שאחראיות לעבודה בכפייה בשינג'יאנג.

זה כולל השתתפות בתוכניות המסיעות עובדים חסרי כישורים משינג'יאנג לאזורים תעשייתיים ל"הרמה מעוני", תווית שארגוני זכויות אדם אומרים שהיא לעתים קרובות מכבסת מלים לתנאי עבודה קשים.

זה כולל גם מעורבות בהכשרה - לעתים בחסות יצרניות הפוליסיליקון - הכוללת חינוך פטריוטי או צבאי, וגם שותפות עם ישות מדינתית סינית שארה"ב הטילה עליה סנקציות בשנה שעברה, תאגיד הייצור והבינוי של שינג'יאנג, עקב מעורבותו בהפרות זכויות אדם חמורות בשינג'יאנג.

Daqo New Energy Corp, אחת מארבע הגדולות שיש לה פעולות בשינג'יאנג, אמרה שעבודה בכפייה היא "דוחה מבחינה מוסרית" ולחברה "מדיניות של אפס סובלנות" לגבי זה. החברה אמרה שלא הייתה מודעת "לכל שימוש בעבודה בכפייה בשרשרת האספקה הסולארית בשינג'יאנג".

שלוש החברות האחרות, GCL-Poly Energy Holdings, Xinte Energy ו־East Hope Group, לא הגיבו לבקשות תגובה.

החששות לגבי אסון בשינג'יאנג עשויים לעכב פרויקטים

בהתחשב בכל חוסר הוודאות, חברות סולריות מערביות רבות אומרות שהדרך היחידה לוודא ששרשראות האספקה שלהן נקיות היא לצאת מהאזור לחלוטין.

"אני לא רוצה לקבל שום דבר שהוא פחות מזה", אמרה סוזן לטה, ראשת מדיניות ואסטרטגיה בחברה הסולארית האמריקאית SunPower לגבי הוצאת שרשרת האספקה משינג'יאנג. לטה היא גם דירקטורית ב־SEIA.

היא אמרה שרוב המוצרים שמתקינה החברה שלה משתמשים בפוליסיליקון המיוצר במישיגן ומורכב בלוחות סולאריים במקסיקו, אם כי המפעל במישיגן כרגע מיוצר כמות קטנה מאוד מהפוליסיליקון בעולם.

ישנה חברה סולארית אמריקאית נוספת הבודקת יצרני לוחות אחרים המשתמשים בפוליסיליקון יקר יותר ממדינות כמו דרום קוריאה, במידה והיחסים בין ארה"ב וסין יידרדרו, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

ארה"ב הוסיפה 19.2 גיגה וואט ליכולת הייצור הסולארית שלה בשנה שעברה, מספר שיא, וכנראה תמשיך לשבור שיאים משנה לשנה בשנים הקרובות, כך אומרים בחברה העוקבת אחרי תעשיית האנרגיה Wood Mackenzie, אם כי זה עשוי להשתנות אם עלות הלוחות הסולאריים תעלה. במחקר שפורסם לאחרונה לגבי 2020, הודיעה SEIA שהחששות לגבי שינג'יאנג "עשויים לעכב כמה חלקים בפרויקטים בארה"ב".

"שתי הכלכלות האלה הולכות להיפרד", אמר הסנאטור ריק סקוט, רפובליקאי מפלורידה ואחד המחברים של הצעת חוק שנועדה למנוע עבודה בכפייה של האויגורים, והצעת חוק נוספת שמבקשת לאסור על רכישה ממשלתית של לוחות סולאריים המיוצרים בסין, מכל המחוזות ולא רק משינג'יאנג.