ברוב זעום: קק"ל תאשר השבוע רכישת קרקעות ביהודה ושומרון

את ההצעה מוביל יו"ר קק"ל אברהם דובדבני, איש הימין ויו"ר המזרחי העולמי • שינוי המדיניות היא נגזרת של שינוי בהרכב הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, שבה הימין זכה לרוב, לראשונה מאז הקמתה

התנחלות נעלה ביהודה ושומרון / צילום: Ariel Schalit, AP
התנחלות נעלה ביהודה ושומרון / צילום: Ariel Schalit, AP

בישיבת דירקטוריון שצפויה להתקיים ביום חמישי השבוע ביישוב נס הרים, תאשר קק"ל את הצעת המחליטים שתאפשר רכישת קרקעות ביהודה ושומרון. את ההצעה מוביל יו"ר קק"ל אברהם דובדבני, איש הימין ויו"ר המזרחי העולמי, שנבחר לתפקיד בחודש אוגוסט האחרון (לאחר שמאז ומעולם כיהנו בתפקיד רק אנשי העבודה). שינוי המדיניות היא נגזרת של שינוי בהרכב הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, שבה הימין זכה לרוב, לראשונה מאז הקמתה.   

ההצעה צפויה לעבור על חודו של קול. דובדבני, כך אומרים מתנגדיו בהסתדרות הציונית, דואג לייצר רוב זעום להחלטה בהסתמך על אנשי הארגונים החברים בדירקטוריון קק"ל, ולא רוב מהותי על בסיס חברי הדירקטוריון מהסיעות השונות. מהצד השני אומרים תומכי ההצעה כי "רוב הוא רוב", גם אם מדובר בהצעה שתעבור ברוב דחוק היא תהיה מחייבת.

בתוך כך, בשל התנגדות משמאל בדירקטוריון לנוסח ההצעה הראשונית, תובא ביום חמישי הצעה מתוקנת לדיון - לפיה לא ישתמשו בכספי התורמים לקניית אדמות מעבר לקו הירוק. זאת במטרה למנוע חרם של תורמים בחו"ל שההחלטה עשויה לפגוע בתפיסת עולמם. כך, ברגע האחרון נוסף הסעיף לפיו "קק"ל תפעל באזורים הללו מתוך תקציבה ועל-פי החוק ותמשיך להקפיד כי כספי תורמים ישמשו אך ורק לאותן מטרות שהחוק מאפשר במדינת התורם" .

בהצעת ההחלטה נכתב כי "בהתאם למדיניות הכללית ולקריטריונים הנהוגים בקק"ל ועל-פיהן קק"ל פועלת בגליל, בנגב, בירושלים ובכלל, תמשיך קק"ל ותפעל ביהודה ושומרון בכל תחומי פעילותה, לרבות באמצעות קידום מיזמים ופרויקטים שונים ובאמצעות פעילויות חינוכיות, קהילתיות והסברתיות ופעולות נוספות לייעור, הגנת הסביבה ולשמירה על השטחים הפתוחים". 

עוד על-פי ההחלטה, רכישת מקרקעין באזור יהודה ושומרון תתבצע בשטחים הנתונים לשיפוטה של ממשלת ישראל - אך ורק קרקעות פרטיות, וכן תינתן עדיפות לרכישת קרקעות לצורך הרחבתו של יישוב קיים. בנוסף תינתן עדיפות לרכישות קרקעות באזורי ההתיישבות הקיימים או בשטחים סמוכי דופן לאזורי ההתיישבות הקיימים.

עוד נקבע בהחלטה כי "בכל מקרה החברה לא תרכוש קרקעות בשטחים הבאים: שטחי אש, שמורות טבע וקרקעות בשטחי A ו-B". 

"החלטה שאין לה תוקף מוסרי" 

דרור מורג, חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית מטעם מרצ, אמר לגלובס כי "אם אכן יצליח הימין המשיחי להעביר את ההחלטה בדבר רכישת קרקעות בשטחים כחלק ממדיניות קק"ל, על חודו של קול או שניים, הרי שמדובר בהחלטה שאין לה תוקף מוסרי. החלטה כזו חייבת לעבור ברוב של 7,5% כדי שהעולם יעמוד מאחוריה.

"יו"ר קק"ל מייצג בתפקידו זה את כל העם היהודי, וברור שלפחות מחצית ממנו מתנגד להצעה, שלא לדבר על הצבעות תמוהות של חלק מהדירקטורים שמזוהים עם השמאל, אך מסיבה לא ברורה שאני בטוח שתתברר בעתיד לאחר שנדאג לחקור זאת, יצביעו עם המשיחיסטים או יימנעו.

"אני קורא ליו"ר קק"ל לחזור בו מהצעתו ולמנוע את המשבר בעם היהודי שיגרום לרוב העם היהודי למשוך ידיו מתרומות לקק"ל וממעורבות בארגון, וגם יעמיק את האנטישמיות כלפינו בכל העולם. מוטב שקק"ל תתמקד בעבודתה כארגון הירוק הגדול והחשוב ביותר בישראל, בשמירה על היערות והקמת מאגרי מים ביישובים לכל אזרחי ישראל'. 

דוידי בן ציון, סגן ראש מועצה אזורית שומרון וחבר הדירקטוריון מטעם המזרחי, התומך בהחלטה, אמר כי "אחרי עשרות שנים של ישראבלוף, הגיע הזמן להפסיק את המשחקים מתחת לשולחן ולעשות את הדברים באופן גלוי. קק"ל תיתן שירות לכל יהודי במדינת ישראל באשר הוא - גליל, נגב, ירושלים ויהודה ושומרון כאחד, ממש כפי שממשלת ישראל פועל כיום בשטחי C בבניית בתי ספר וסלילת כבישים".

עוד אמר בן ציון בנוגע לטענות בדבר היעדר תוקף להחלטות המתקבלות על חודו של קול, כי "מספיק שההחלטה תעבור באצבע של חבר דירקטוריון אחד, על-מנת שממחר בבוקר נוכל לפעול ביהודה ושומרון באופן מלא על-פי כללי המינהל התקין. אני חושש מאוד שלאחר מכן ירצו לקחת אותנו לבתי משפט. נציגי יש עתיד ומרצ כבר נערכים לעתירות, וזו תהיה פגיעה בדמוקרטיה של המוסדות הלאומיים. תמיד ידענו לכבד החלטות של הדירקטוריון משמאל ומימין. מי שיפנה לבית המשפט, פותח פתח לשיתוק הפעילות של קק"ל בכל התחומים, ומי שייפגע מזה יהיה העם היהודי כולו בתפוצות ובפריפריה, ולכן צריך לכבד את החלטת הרוב באשר היא".