למשקיעים בת"א נמאס מהנפקות הטכנולוגיה? תראו מי חוזרות לבורסה

נוכח ההפסדים בחלק גדול מחברות הטכנולוגיה הצעירות שהונפקו לאחרונה בת"א, בשוק החיתום מעריכים כי "המשקיעים מעדיפים להיכנס לעסקאות בחברות מבוססות יותר" • בין החברות האלו נמצאות: אקרשטיין, רב בריח, ורידיס (דלק רכב), ריטיילורס (פוקס) וחברת התשתיות רימון • שינוי מגמה?

בניין רב בריח אשקלון / צילום: איל יצהר
בניין רב בריח אשקלון / צילום: איל יצהר

על רקע עשרות הנפקות הון ראשוניות (IPO) שמתכננות לבצע חברות טכנולוגיה צעירות בבורסה בת"א בזמן הקרוב, בולטים שמותיהן של כמה חברות ותיקות ומבוססות, המגיעות מתחומי פעילות מסורתיים יותר.

מדובר בין היתר בחברות מוצרי הבנייה אקרשטיין תעשיות ורב-בריח, שכבר נסחרו בבורסה בעבר, בחברת איכות הסביבה ורידיס שבשליטת דלק רכב, בחברת מותגי האופנה ריטיילורס שבשליטת קבוצת האופנה פוקס ובחברת התשתיות רימון. הנפקות אלה, אם ייצאו לפועל כמתוכנן, צפויות להיות בין הגדולות יותר מבחינת היקפי הגיוסים של התקופה הקרובה.

בשוק החיתום היו מי שציינו כי ההתקדמות במהלכי ההנפקות של המוזכרות אינו מקרי, ומתאים לשינוי כיוון המסתמן בשוק, לאחר שענף הטכנולוגיה סיפק את הרוב המכריע בגל הנפקות האקוויטי האינטנסיבי והמפתיע שהחל בשנה החולפת (27 הנפקות IPO) ונמשך ביתר שאת ברבעון הראשון של 2021 (33 הנפקות). 

לדברי אחד החתמים, "יש הפסדים במספר דו-ספרתי של מניות של חברות הטכנולוגיה החדשות שהגיעו לבורסה בגל ההנפקות הנוכחי, ולכן אפשר לזהות שינוי מומנטום. בשל ההפסדים הללו, המשקיעים מעדיפים כעת להימנע מלהשקיע בחברות צעירות ונטולות הכנסות, ולהיכנס לעסקאות בחברות מבוססות יותר". אם כי גם מחברות אלו תידרש התאמה במחיר ההנפקה.

לגבי חברות הטכנולוגיה הצעירות שכבר השלימו את הנפקותיהן ב-2020 ובתחילת השנה הנוכחית בשוק החיתום אמרו, כי "עכשיו רואים שחלק מאותן חברות 'קפצו מעל הפופיק' בכל הנוגע לשוויים בהנפקה. ביניהן, מי שהנפיקה ותהיה זקוקה בקרוב לכסף, עלולה להיתקל במצב שבו יהיה לה קושי לגייס שוב בשוק".

בהתאם למצב הדברים, בשוק החיתום היו מי שהעריכו כי מתוך כ-120 תשקיפים שהגישו חברות לרשות ני"ע לקראת הנפקה, רק עד כשליש מהן ייצאו בסופו של דבר לפועל.

אקרשטיין: הנפקה אחרי שנות צמיחה

מהלך הנפקתה של אקרשטיין תעשיות חוזר כעת לעמוד על הפרק, כשלוש שנים לאחר שבעליה, גיורא אקרשטיין, החל לבחון אפשרות של הנפקה בבורסה במהלך שנת 2018, וכ-18 שנה לאחר שמחק את מניותיה מהמסחר בת"א.

בשנה שעברה, בהשפעת משבר הקורונה, ירדו מהפרק תוכניות למכירת כ-20% ממניות החברה המשפחתית, לזרועות ההשקעה של שני הבנקים הגדולים - לאומי פרטנרס ופועלים שוקי הון - תמורת כ-150 מיליון שקל.

חברת אקרשטיין / צילום: בר - אל
 חברת אקרשטיין / צילום: בר - אל

אקרשטיין עוסקת בייצור מוצרי מלט ובטון לענפי התשתיות והבנייה, ומוכרת בעיקר הודות ל"אבנים המשתלבות" שייצרה, אשר מרצפות רחובות רבים בארץ, ושבזכותן פרצה לתודעה הציבורית. במשך השנים הפך המותג אקרשטיין לשם נרדף לרחובות המרוצפים במרצפות אדומות או אפורות.

הנפקתה חוזרת כעת לשולחן אחרי כמה שנות צמיחה בפעילות, בתמיכת הגאות בענפי הנדל"ן והתשתיות בישראל שעבורם היא מייצרת, אשר הובילה אותה אשתקד לרווח נקי שנע על פי ההערכות סביב כ-80 מיליון שקל.

ככל הידוע, את הנפקתה של אקרשטיין שואפת החברה לבצע לפי שווי שינוע סביב כ-1.2 מיליארד שקל, עם גיוס של כ-200 מיליון שקל. זאת לאחר שבשנת 2003 מחק גיורא אקרשטיין את מניות החברה מהמסחר באמצעות הצעת רכש ששיקפה לחברה שווי של כ-150 מיליון שקל בלבד. את ההנפקה מובילה פועלים אי.בי.אי.

עוד חברה העושה צעדי חזרה לבורסה היא יצרנית הדלתות והמנעולים רב בריח שבשליטת שמואל דורנשטיין, שעל פי ההערכות צפויה לבצע את ההנפקה לפי שווי חברה שינוע סביב כ-500-600 מיליון שקל, ולהנפיק כרבע מהונה.

רב בריח נסחרה בעבר בבורסה, ולפני יותר מעשור נקלעה להליך של כינוס נכסים, אחרי שלא עמדה בהתחייבויותיה, אז עברה לידיו של דורנשטיין, שביסס את פעילותה והעביר אותה לצמיחה. את הנפקתה מובילה רוסאריו.

בנין רב בריח אשקלון / צילום: איל יצהר
 בנין רב בריח אשקלון / צילום: איל יצהר

ורידיס: הנפקה של עד 4.5 מיליארד שקל

הגדולה בין ההנפקות המתוכננות העומדות על הפרק היא זו של ורידיס, העוסקת בתחומי איכות הסביבה, התפלת מים ואנרגיה, והיא צפויה לנוע בטווח של כ-3.5-4.5 מיליארד שקל, ולכלול גם הנפקת מניות חדשות וגם הצעת מכר של מניות קיימות מצדם של בעלי השליטה בה, בראשות יבואנית הרכב שבשליטת גיל אגמון.

דלק רכב מחזיקה כיום ב-70% ממניות ורידיס, שאותן רכשה ביולי 2018 תמורת כ-1 מיליארד שקל, לפי שווי חברה של כ-1.4 מיליארד שקל. באותו מועד רכשה גם חברת הביטוח הראל 10% ממניות ורידיס לפי אותו שווי, וביתרת המניות (20%) מחזיקה קרן תשתיות ישראל (תש"י) שרכשה אותן עוד קודם לכן.

ורידיס / צילום: אתר החברה
 ורידיס / צילום: אתר החברה

עיקר פעילותה של ורידיס מתמקד בענף איכות הסביבה,ובמסגרת זו היא עוסקת באיסוף, במיון, בהטמנה ובטיפול בפסולת מעורבת (ביתית ותעשייתית) וכן בשריפת פסולת אורגנית מסוכנת.

בסיכום 2020 הגיעו הכנסות מגזר האנרגיה של החברה לכ-800 מיליון שקל, בעוד שהכנסות תחום האנרגיה הגיעו לכ-61 מיליון שקל והכנסות התפלת המים שלה הסתכמו ב-25 מיליון שקל. את ההנפקה מובילות פועלים אי.בי.אי, מנורה חיתום ודיסקונט קפיטל.

עוד בין העומדות על הפרק בקשר להנפקה משמעותית, שלא מתחום הטכנולוגיה, היא חברת רימון, הפועלת בתחום התשתיות והפרויקטים. בעלת המניות הגדולה ברימון היא חברה בבעלות ארגוני הקיבוצים, וכעת, ככל הידוע, מקדמת רימון שוב הנפקה, והשווי שלפיו היא מבקשת לבצע את המהלך ינוע סביב כ-1 מיליארד שקל, ובמסגרתו היא מתכננת לגייס כ-200 מיליון שקל. את ההנפקה מובילה אפסילון.

ריטיילורס: הקצאה של 10% לפוט לוקר

עוד בדרך לבורסה גם חברת ריטיילורס, מקבוצת פוקס, שבימים האחרונים חתמה, לקראת ההנפקה, על הסכם להקצאת 10% מהחברה המונפקת לחברת פוט לוקר העולמית, בדרך של הקצאת מניות, וזאת בהנחה שההנפקה תושלם כמתוכנן.

במסגרת ההסכם בין הצדדים נקבע, כי ההקצאה לפוט לוקר תתבצע "במחיר למניה השווה ל-87.5% מהמחיר למניה בהצעה לציבור", ועוד נקבע כי פוט לוקר תמנה דירקטור בחברה המונפקת.

כן הדגישו בפוקס, כי "טרם נקבע מבנה ההצעה לציבור, עיתויה, היקפה ותנאיה (אם וככל ותבוצע)".

ריטיילורס מאגדת את פעילות פוקס בתחום מותגי הספורט, והיא כוללת בתוכה את פעילות חנויות נייקי בישראל, קנדה ואירופה, פעילות פוט לוקר בישראל ובאירופה ופעילות הרשת הרב-מותגית שנפתחה בשנה החולפת - דרים ספורט.

השותפות בין פוט לוקר לריטיילורס מקבוצת פוקס החלה בשנת 2017, עם ההתקשרות בהסכם רישיון בלעדי להפעלת רשת חנויות של פוט לוקר בישראל. ב-2018 נפתחה החנות הראשונה בארץ ונכון להיום לרשת כ-65 חנויות בפריסה ארצית.

ב-2020 הכנסותיה של ריטיילורס הגיעו ל-638 מיליון שקל, והרווח שלה עמד על 51 מיליון שקל. בסך הכול מפעילה ריטיילורס 108 חנויות, מרביתן של פוט לוקר (60%), והיתרה של נייקי (36%) ודרים ספורט (4%).