חברה אמריקאית בניהולו של חומי שמיר, לשעבר מנכ"ל גיוון אימג'ינג, נמכרה ב-1.8 מיליארד דולר

Luminex עוסקת בתחום האבחון ומוצרי המעבדה, ופיתחה בשנה האחרונה בדיקה לקורונה • הרוכשת היא חברת DiaSorin האיטלקית, לה הסכם אסטרטגי גם עם MeMed

שמיר נחום / צילום: יח"צ
שמיר נחום / צילום: יח"צ

חברת Luminex, אשר נוהלה בשנים האחרונות על ידי הישראלי לשעבר חומי שמיר, שניהל בעבר את חברת גיוון אימג'ינג ואת חברת המדפסות סאיטקס, נמכרה לחברת DiaSorin האיטלקית בכ-1.8 מיליארד דולר. לומינקס נסחרת בנאסד"ק, ובעקבות ההודעה עלתה אתמול מנייתה כ-12%, למחיר המגלם שווי של 1.75 מיליארד דולר. המחיר מהווה פרמיה של 23% על מחיר לומניקס ב-24 לפברואר, לפני שהחלו שמועות על האפשרות של עסקה קרובה.

"זהו האקזיט השלישי שלי", אומר שמיר. "החברה פנתה אלי אחרי שמכרנו את גיוון. היא ממוקמת באוסטין, טקסס. אני כבר התגוררתי אז בארה"ב.

לומינקס מפתחת ומשווקת מוצרים וטכנולוגיות לתחום המעבדות. בשנים האחרונות, נכנסה לתחום בדיקות האבחון, עם טכנולוגיה המאפשרת בדיקה של כמה מחלות בו-זמנית, או של כמה מאפיינים בו-זמנית - למשל כאשר רוצים לבחון התאמה בין מושתלי איברים לבין כמה אפשרויות של תורמים פוטנציאליים. סוג בדיקה כזה נקרא "מולטיפלקס". בתקופת הקורונה, היא פיתחה בדיקה מהירה יחסית (בדיקת PCR שמחזירה תוצאה תוך שעתיים) וכן בדיקות המבדילות בין וירוס הקורונה לבין גורמי מחלה דומים לו.

דיאסורין היא חברה איטלקית במקור, מובילה בתחום בדיקות האבחון, הנסחרת לפי שווי של 8.5 מיליארד אירו. היא אחת מספקיות בדיקות הקורונה, ומנייתה נסקה מאז החלה המגיפה לתפוס תאוצה באיטליה באפריל 2020. גם בחברה זו ישנו בכיר ישראלי, חן אבן, המכהן כסמנכ"ל השיווק של החברה. דיאסורין חתמה לפני כמה חודשים על הסכם שיווקי אסטרטגי עם חברת מימד הישראלית.

מדיאסורין נמסר בהודעה על המהלך, כי הרכישה תעזור לה להרחיב את פעילותה בארה"ב, והיא תוכל לתרום לשיווק המוצרים של לומינקס מחוץ לארה"ב, באמצעות רשת ההפצה הבינלאומית שלה. היקף ההכנסות המשולב של שתי החברות הוא כ-1.25 מיליארד אירו, וה-EBITDA המשולב הוא 472 מיליון אירו.

עוד נאמר כי החברה תוכל ליצור שיתופי-פעולה משמעותיים עם חברות תרופות בפיתוח של חיסונים ותרופות ביולוגיות. שמיר: "כשחברת פייזר פיתחה את החיסון שלה, הם השתמשו לא מעט במוצרים של לומינקס".

שמיר מציין כי הקונסולידציה (מיזוג בין חברות באותו התחום) בעולם האבחון היא מגמה שתפסה תאוצה בחודשים האחרונים, אפילו בשבועות האחרונים. "במשך שנים רבות התחום שלנו לא נחשב מעניין. בשנים האחרונות הגיעו לשוק בדיקות עם ערך מוסף גבוה יותר, וכעת כשהגיעה הפנדמיה, הבדיקות הן במוקד תשומת הלב. יש המון רכישות. אנחנו חברה ייחודית בתחום הזה, בגלל השילוב שיש לנו בין בדיקות למחלות זיהומיות לבין המוצרים לתחום המעבדות.

עכשיו כשמכרת את החברה, יש סיכוי שתחזור לעשות משהו נוסף בישראל?

"אין לדעת. אני חי כבר שנים בארה"ב ונשוי לאישה אמריקאית, אבל פתוח להצעות מישראל".