למרות המתיחות: ארה"ב וסין הסכימו לעבוד יחד כדי להפחית את כמות פליטות גזי החממה

השליח המיוחד לנושא האקלים של הממשל האמריקאי, ג'ון קרי, אומר שפגישות בין הצדדים בשנחאי היו "פרודוקטיביות"

ג'ון קרי / צילום: Associated Press, Francois Mori
ג'ון קרי / צילום: Associated Press, Francois Mori

ארה"ב וסין, שתי המדינות הפולטות את הכמות הגדולה ביותר של גזי חממה, הודיעו שיעבדו יחד לקביעת יעדים יותר שאפתניים להתמודדות עם שינוי האקלים, בהסכמה נדירה בתקופה בה היחסים בין המדינות מתוחים.

ג'ון קרי, השליח המיוחד של ממשל ביידן לנושא שינוי האקלים, אמר אמש שהפגישה שלו עם מקבילו בשנחאי הייתה פרודוקטיבית, והוסיף ששני הצדדים דנו באפשרות שסין "תגביר" את המחויבויות שהנשיא שי ג'ינפינג הכריז עליהן בספטמבר, להגיע לשיא בפליטת פחמן לפני 2030 ולהגיע לניטרליות פחמנית - נטו של אפס פליטות של פחמן דו חמצני - עד 2060.

"זו הפעם הראשונה שסין מצטרפת אלינו בהכרה בכך שמדובר במשבר", קרי אמר לעיתונאים בסיאול, יום אחרי שסיים ביקור בן ארבעה ימים בסין ונפגש עם בכירים האחראים על נושא האקלים שם. קרי אמר שהמשלחת הסינית הדגישה שיש לטפל בנושא האקלים "בדחיפות. והם דיברו על 'הגברה'. אז השפה שהשתמשו בה חזקה".

בהצהרה המשותפת נכתב גם שארה"ב וסין ישתפו פעולה לספק השקעות ומימון למדינות מתפתחות על מנת שיוכלו להסב את הכלכלה שלהם לפליטה מופחתת של גזים לאטמוספירה.

משרד האקולוגיה והסביבה הסיני הודיע בפוסט נפרד ביום ראשון בחשבון ה־WeChat הרשמי של המשרד ש"סין וארה"ב יחזקו את שיתוף הפעולה ויעבדו יחד עם צדדים נוספים להתמודדות עם משבר האקלים".

בימים שהיה בשנחאי נפגש קרי, הפקיד הבכיר הראשון בממשל ביידן שנוסע לסין, עם מקבילו הסיני שייה ז'נהואה בארבע עיניים ודיבר עם סגן הנשיא האן ז'נג בשיחת וידאו, כך דיווחה סוכות הידיעות שינהואה. "דיברנו הרבה על פחם", אמר קרי.

הנסיעה של קרי לאסיה מגיעה לפני שהנשיא ביידן מארח וועידה מקוונת על אקלים לציון יום כדור הארץ. ביידן הזמין מנהיגים של 40 מדינות להצטרף לאירוע שיתקיים בסוף השבוע הקרוב.

הנשיא הסיני לא אישר באופן רשמי את השתתפותו, אבל אנשים המכירים את הנושא אומרים שיהיה באירוע המקוון. בהצהרה המשותפת של ארה"ב וסין מאמש נכתב רק ששתי המדינות "מצפות" לפסגה.

בסוף הפסגה של יום האדמה, ממשל ביידן אמור להכריז על יעדים חדשים להפחתת הפליטות של ארה"ב. הפגישה נועדה לבנות מומנטום לקראת נובמבר, אז תתקיים ועידת אקלים של האו"ם בגלזגו, סקוטלנד. אמורים לקבוע בוועידה זו יעדים שאפתניים יותר מאלה שהוכרזו בהסכם האקלים של פריז, המבקש להגביל לשתי מעלות צלזיוס את העלייה הממוצעת בטמפרטורות בכדור הארץ.

אם סין תיקח על עצמה מחויבויות יותר משמעותיות בנושא האקלים, היא עשויה לבחור לעשות זאת לפני הפסגה של ביידן השבוע. החל מיום ראשון, מנהיגים סיניים יארחו מפגש בינלאומי משלהם, פורום בו'או לאסיה, באי היינאן מדרום לסין.

תום וודרוף, אנליסט ב־Asia Society Policy Institute מניו יורק ולשעבר יועץ דיפלומטי בנושא האקלים, הגדיר את בו'או כ"פורום המושלם" בו סין עשויה להכריז על מחויבויות שהיא עושה מצידה, לעומת פסגה שמתוזמרת בידי הבית הלבן.

אופציה נוספת עשויה להיות שהנשיאים ביידן ושי יצהירו הצהרה משותפת בפסגה בבית הלבן, אבל זה תלוי בהתקדמות של השיחות בדלתיים סגורות, כך אמר ז'ו ג'י, יועץ סיני בהסכם פריז וכיום נשיא העמותה Energy Foundation China שמושבה בבייג'ינג. "המפתח הוא שתהיה איזו ערובה ליציבות ביחסים בין הצדדים ושמירה על רוב הרעש הגיאופוליטי מחוץ לנושא של האקלים", אמר ז'ו.

השיחות על פחם ואקלים הן חלק משורה של פעולות דיפלומטיות שארה"ב עושה לפני הפסגה ביום כדואר הארץ. בנוסף לביקור של קרי בסין ובדרום קוריאה, ופורום בו'או, ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה בדיוק סיים ביקור בוושינגטון בו דן עם הבית הלבן על האקלים.

הביקור של קרי התרחש בזמן שהמתח בין שתי המדינות גבוה וסכסוכים לגבי סחר, טכנולוגיה וזכויות אדם נותרים תלויים באוויר. אבל ממשל ביידן מבקש בכל זאת לחצוב מקום לשיתוף פעולה עם בייג'ינג בנושא שינוי האקלים, הפצת נשק גרעיני והתגובה העולמית למגפת הקורונה.

כשכל כך הרבה גורמים משחקים תפקיד, אנשים המכירים את השיחות אמרו שהרבה מהמחויבויות שסין תקבל על עצמה בימים הקרובים עדיין עוברות כיול אחרון ועשויות להשתנות.

וודרוף אמר שבייג'ינג עשויה לדחות את התאריך לשיא בפליטות ליעד מאוחר יותר מהמטרה הנוכחית, "לפני 2030", או לקבוע תקרה מוחלטת לפליטות. סין עשויה גם להכריז על איסור על מימון פומבי לפרויקטים המונעים בדלק מאובנים מחוץ לגבולותיה או לקבוע תקרה לכמות החשמל המופק מפחם, הוסיף הדיפלומט בדימוס.

סיום של מימון פחם מחוץ לגבולותיה הוא כמעט וודאי, כך אמר אדם המכיר את דיוני המדיניות הסיניים. בחודשים האחרונים בייג'ינג אמרה שיש לה יותר מוכנות להתמודד עם נושאי אקלים, ורשות התכנון העיקרית בסין, המועצה הלאומית לפיתוח ורפורמה, כעת מנסחת מפת דרכים על האקלים, כך אמרו אנשים המכירים את התהליך.

נראה גם שהנשיא הסיני רומז על מחויבויות חדשות בפסגה שנערכה בווידאו ביום שישי עם קנצאלרית גרמניה אנגלה מרקל ומארח הפסגה נשיא צרפת עמנואל מקרון. הפסגה הוכרזה רק יום קודם לכן כשקרי התחיל את היום הראשון המלא שלו של פגישות בשנחאי.

בארמון האליזה אמרו שיש ציפיות גבוהות מהפעולה הסינית הצפויה על האקלים, "על ידי סיום המימון למפעלי חשמל המונעים בפחם, סין עושה תרומה משמעותית" ליעד של ניטרליות פחמנית. בהודעה נכתב גם שהנשיא שי אמר שהממשלות המקומיות בסין יקבעו לעצמן יעדים שאפתניים יותר לגבי פליטות מקסימליות.

בהצהרה הגרמנית נכתב ששני המנהיגים האירופאיים תומכים בניסיונה של סין "לכוונן את היעדים לטווח הקצר" - התייחסות ליעדים שאפתניים יותר לגבי האקלים מהיעד הנוכחי של לפני 2030 שהוא נכון להיום היעד הרשמי של סין.

בהודעה סינית על השיחה שפורסמה על ידי סוכנות הידיעות שינהואה לא הוזכרו שינויים ביעדים לטווח הקצר, אם כי נכתב שם שסין תצטרף להסכם בינלאומי להפחתה בשימוש בגזים מסוג HFC - גזי חממה חזקים המשמשים במזגנים ובמקררים. סין חזרה על מחויבות זו בהודעה המשותפת עם ארה"ב מאמש.

החלטתה של סין להכריז על מחויבות אקלימית נוספת לאחר הפסגה של מקרון ורק מאוחר יותר לאשר זאת בהצהרה עם ארה"ב מדגימה איך בייג'ינג מנסה ליצור איזון בין ארה"ב ואירופה בעוד היא לא מוותרת על עצמאותה, כך אמר לי שואו, יועץ מדיניות גלובלי בגרינפיס.

"זה צעד מעודד לקראת שיתוף פעולה בתוך עולם עם אתגרים גיאופוליטיים גדולים יותר" אמר זו', היועץ הסיני לשעבר מהסכם פריס, לגבי המשא ומתן בין ארה"ב וסין וההצהרה המשותפת.