התוכנית להקמת "סופר-ליגה" מעוררת סערה באירופה

מניות יובנטוס ומנצ'סטר יונייטד מזנקות בעקבות ההודעה על הקמת ליגה חדשה לקבוצות הצמרת ביבשת • הפוליטיקאים והציבור מגנים את "המלחמה באוהדים" ואת הפגיעה ברוח הספורט

מוחמד סלאח ומאצ'ו במשחק בין ליברפול וריאל מדריד / צילום: Associated Press, Jon Super
מוחמד סלאח ומאצ'ו במשחק בין ליברפול וריאל מדריד / צילום: Associated Press, Jon Super

התוכנית שהוכרזה אמש (א') על ידי 12 מועדוני כדורגל מובילים באירופה - לייסד "סופר-ליגה" חדשה שתחליף במידה רבה את ליגת האלופות ותהיה רווחית יותר בעבורם - מעוררת סערה היום באירופה. שישה מועדוני כדורגל אנגלים, שלושה מועדונים מספרד ושלושה מאיטליה עומדים מאחורי היוזמה, שככל הנראה תמומן על ידי בנק ההשקעות האמריקאית ג'יי.פי מורגן ב-4-6 מיליארד דולר, עד שתניב הכנסות ממכירת זכויות השידור. לליגה החדשה צפויות להצטרף עוד שלוש קבוצות קבועות וחמש מתחלפות, ובסך-הכול יהיו בה 20 קבוצות.

מניית קבוצת  יובנטוס  האיטלקית, השותפה ליוזמה, מזנקת היום (ב') ב-14% (נכון ל-14:00 שעון ישראל) בעקבות ההודעה. מניית קבוצת מנצ'סטר יונייטד האנגלית עולה ב-9% (נכון ל-14:00 שעון ישראל).

במישור הפוליטי, נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון גינו את היוזמה ואמרו כי היא פוגעת ב"רוח הספורט", וכי יעשו כל שביכולתם כדי לסייע למוסדות הקיימים להמשיך את המתכונת הקיימת של ליגות ארציות וליגת האלופות. אופ"א הזהירה מצדה כי המועדונים שייקחו חלק בליגה החדשה יורחקו מהתחרויות המקומיות והבינלאומיות - ואף איימה לא לאפשר לשחקנים של המועדונים הללו לקחת חלק במשחקי נבחרותיהם. בנוסף, באנגליה מדווחים כי באופ"א שוקלים להפסיק את טורניר ליגת האלופות כבר השנה, ולא לקיים את משחקי חצאי הגמר והגמר.

"זוהי יוזמה שיוצאת נגד עיקרון הספורט", אמר נשיא צרפת מקרון. כלי התקשורת הגדולים בבריטניה גם הם מיהרו לגנות את המהלך. "מלחמה על הכדורגל", הגדירו זאת חלק מהם, שקראו להתארגנות של מועדוני הכדורגל הגדולים להקמת ליגה עצמאית "פשע נגד האוהדים". ראש הממשלה ג'ונסון אמר כי הקמתה של הליגה המוצעת תגרור "פגיעה חמורה מאוד בכדורגל, ואנחנו תומכים בארגוני הכדורגל (הקיימים"). לדבריו, התוכניות "יכו בלבן של הליגות הלאומיות וייגרמו צער לאוהדים ברחבי המדינה". "המועדונים המעורבים חייבים תשובות לאוהדים שלהן ולקהילת הכדורגל כולה", אמר.