בריטניה מצטרפת למרוץ העולמי לייצר מטבע דיגיטלי משלה

שר האוצר הבריטי חשף היום כי הוחלט להשיק ועדה משותפת לאוצר ולבנק של אנגליה כדי לבחון יצירת מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי

הבנק המרכזי של בריטניה / צילום: Associated Press, Matt Dunham
הבנק המרכזי של בריטניה / צילום: Associated Press, Matt Dunham

ברקע הנסיקות של הביטקוין ומטבעות דיגיטליים נוספים בתקופה האחרונה, בריטניה מצטרפת למרוץ העולמי לייצר מטבע דיגיטלי משלה.

עליית הביטקוין ומטבעות קריפטוגרפיים אחרים נתנה תנופה חדשה ליוזמות מסוג זה, כמו גם המגמה הרחבה יותר של ירידה בשימוש במזומן ובמיוחד בתקופת הקורונה, שבה אנשים רבים יותר החלו להזמין מוצרים באינטרנט.

שר האוצר של בריטניה, רישי סונאק, אמר בכנס של תעשיית הפינטק המקומית היום (ב') כי הוחלט להשיק ועדה משותפת לאוצר ולבנק של אנגליה כדי לבחון את סוגיית יצירת מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי.

בנק אנגליה הוציא במקביל הודעה נפרדת לפיה מטבע כזה יהיה "צורה חדשה של כסף דיגיטלי המונפק על ידי בנק אנגליה לשימוש במשקי בית ועסקים". אך שהוא יתקיים לצד השיטה המוכרת של מזומנים ופיקדונות בנקאיים.

עד כה ממשלת בריטניה טרם החליטה אם להציג גרסה דיגיטלית של הלירה הבריטית, אך אמרה כי תבדוק את "היעדים, מקרי השימוש, ההזדמנויות והסיכונים" הכרוכים בכך. במקביל בנק אנגליה יקים גם יחידה בתוך המוסד שתוקדש לחקר מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי.

סין משיקה מטבע דיגיטלי

ההצהרות והקמת צוות העבודה המיוחד בבריטניה באות במקביל לפעילות דומה מצד בנקים מרכזיים אחרים ברחבי העולם. סין, לדוגמה, חשפה לפני כשבוע וחצי כי היא משיקה מטבע דיגיטלי. סין היא המדינה הראשונה מבין הכלכלות הגדולות שעושה את הצעד הזה. גורם רשמי בממשל אמר אתמול (א') כי המדינה שוקלת לבחון את השימוש במטבע הדיגיטלי כבר באולימפיאדת החורף שתערך בבייג'ינג ב-­2022 כאשר המשתמשים יהיו האתלטיים והתיירים. הפוטנציאל השיווקי ופרסומי במקרה כזה ברור למדי.

השבוע האחרון היה בסך הכול שבוע טוב לביטקוין שזינק לשיא של 64,829 דולר לקראת ההנפקה המדוברת של COINBASE. עם זאת, המטבע הדיגיטלי הפופולרי המוביל בעולם צלל בחדות בסוף השבוע עקב חששות מרגולציה אפשרית, והחלטה של טורקיה לא לאפשר סחר במטבעות דגיטליים בתחומה. נכון ליום שני נסחר הביטקוין בכ-56,740 דולר עם עלייה של 3% ביממה האחרונה לאחר הנפילה בסוף השבוע.