תיירות | בלעדי

לקראת הקיץ: יוון וישראל יציעו חבילות נופש משולבות לביקור בשתי המדינות

לאור נתוני התחלואה הגבוהים ביוון, השרים כיוונו את תחילת התיירות מישראל ליוון בעיקר לקראת יוני-יולי • בתקופה זו מקומות הבילוי ביוון סגורים, והם צפויים להיפתח במהלך חודש מאי • שרת התיירות אורית פרקש-הכהן: "ערים שתלויות בתיירות פנים, כמו נצרת, טבריה, חיפה, ירושלים ות"א, לא מצליחות להתאושש תיירותית ללא החזרת תיירות נכנסת"

האי קרפאטוס, יוון / צילום: יח"צ
האי קרפאטוס, יוון / צילום: יח"צ

מתניעים מחדש שיווק חבילות נופש משולבות לביקור בישראל וביוון, כך נודע לגלובס. המהלך הבשיל בשיחת זום שקיימו שרת התיירות אורית פרקש-הכהן עם שר התיירות היווני, האריס תיאוהאריס, שמתח ביקורת השבוע על התנהלות ממשלת ישראל בנוגע לאספקט התיירותי באומרו כי "לא הגיוני לחסן את כולם בישראל ואז להטיל הגבלות".

את הדברים אמר השר היווני בין השאר בהתייחס לדרישת הממשלה מכל הישראלים שחוזרים לארץ לבצע בדיקות PCR במדינה ממנה טסים לישראל, בנוסף לבדיקה נוספת שמבצעים כל הנוחתים בנתב"ג. בנוסף, התייחס השר למתווה התיירות הנכנסת שגיבש משרד התיירות עם משרד הבריאות, מתווה שלא משקף הדדיות בסוגיית הכניסה של תיירים מחוסנים גם לישראל.

פרקש-הכהן ועמיתה היווני קיימו את השיחה לקראת פתיחת השמיים לתיירות נכנסת לישראל, במתווה מדורג שיחל ב-23 במאי ובהמשך להסכם לשיתוף-הפעולה בתחום התיירות שסיכמו ביניהן שתי המדינות. תיירים מיוון לא יוכלו להיכנס לישראל בינתיים, אבל בשיחה הוחלט כי יותנע מחדש רעיון לשיווק חבילות לתיירים, למשל מבריטניה בה שיעור ההתחסנות יחסית גבוה, שישלבו ביקור של מספר ימים בירושלים ובתל-אביב ולאחר מכן ימריאו לאתונה לביקור של כמה ימים ביוון. שני היעדים יוצעו בחבילה משולבת לכשבוע נופש. חבילות כאלה יוצעו לסיטונאי התיירות הגדולים באירופה, והן ישווקו בשלב הראשון לתיירים במסגרת מאורגנת.

באשר להקלות שמצפה השר היווני לראות מכיוונה של ישראל, הוא ביקש מהשרה לאפשר לישראלים לבצע בדיקות בשיטה של איגום מבחנות (Pooling, כלומר בדיקה אחת לכמה דגימות) ובכך להוזיל את עלות בדיקת ה-PCR ביוון שנאמדת בכ-30 אירו לאדם. בדיקת האיגום שבודקת חמישה אנשים יחד מתומחרת בחמישית מחיר.

פרקש-הכהן הבטיחה לנסות לקדם את הנושא מול משרד הבריאות, שספק אם יאפשר שינוי כזה. כך או כך, לאור נתוני התחלואה הגבוהים ביוון, שני השרים כיוונו את תחילת התיירות מישראל ליוון בעיקר לקראת יוני-יולי, כאשר נכון לעכשיו מקומות הבילוי ביוון סגורים והם צפויים להיפתח במהלך חודש מאי.

אורית פרקש הכהן / צילום: חיים צח-לע"מ
 אורית פרקש הכהן / צילום: חיים צח-לע"מ

באשר לביקורת על המתווה ההתחלתי שסוכם עם משרד הבריאות לפתיחת תיירות נכנסת מחוסנת לישראל אמרה השרה לגלובס: ״פתיחת ישראל לתיירות נכנסת היא בשורה חשובה וחיונית לכלכלה בישראל ולתיירות. ערים שתלויות בתיירות פנים, כמו נצרת, טבריה, חיפה, ירושלים ותל אביב, לא מצליחות להתאושש תיירותית ללא החזרת תיירות נכנסת.

"באשר לביקורת על המתווה ההתחלתי אני מאמינה בחשיבות של להתחיל, 'להכניס את הרגל בדלת' ולהתקדם משם. אחרי מעל לשנה שישראל סגרה שעריה לתיירים, ענף התיירות הנכנסת נדרש ממילא להיערכות מראש ובעיניי הכי חשוב להתחיל ולהתקדם.

"ברור לי גם שהמתווה יעבור תיקונים, בהתאם לניסיון שיצטבר במשרדי התיירות והבריאות לאחר שנתחיל - ואני מברכת על כך שבמשרד הבריאות יש הבנה ונכונות להתקדם במעלה הזמן להסדרים רחבים יותר".

באשר לטענה שישראל לא נוהגת בהדדיות מול תיירים מחוסנים ממדינות אחרות דוגמת יוון, אמרה כי "אין הדדיות במובן שיוון נתמכת על תיירות הרבה יותר מישראל. מדינות שרוצות תיירות לא יכולות להרשות לעצמן מדיניות בררנית שמושתתת על הדדיות בלבד".

בנוסף, שוחחה השרה עם שר התיירות של בחריין שביקש לזרז את הסכם התיירות למחוסנים בצורה הדדית בין המדינות.